Distribuie
3 aspecte de care să nu uiți pentru a deveni un bun lider
Cred că fiecare dintre noi avem imaginea a ceea ce înseamnă un lider: acel om măreț pe care îl admirăm și la care aspirăm să devenim și noi într-o bună zi. Este acel om care ne inspiră, care este o bună sursă de învățare și față de care avem un respect autentic.
Poate fi chiar team leaderul sau managerul nostru, un speaker sau un profesor, un personaj fictiv sau poate chiar cineva apropiat nouă. Dar indiferent de cine este vorba, invariabil vom regăsi următoarele trăsături comune.
În cursul de managementul schimbării am un exercițiu pe care vă invit și pe voi să-l faceți acum: gândiți-vă la trei lideri pe care îi admirați. Hai... imaginați-vă cu adevărat!
Apoi luați-vă un minut și notați care sunt caracteristicile pe care le au aceștia în comun.
Eii.. ce ați scris, ce observații interesante reies?
Din răspunsurile pe care le primesc de la participanți, inevitabil reiese un element central și care este o trăsătură caracteristică liderilor:
Viziunea - o imagine clară, distinctivă și specifică asupra viitorului, aliniată cu strategiile și misiunea organizației. Liderii eficienți definesc clar o viziune și o comunică în așa fel încât să stimuleze entuziasmul și angajamentul echipei sale.
Cum poți face asta? Un prim pas ar fi să înțelegi viziunea companiei tale și să o faci relevantă pentru echipa ta.
Căutând răspunsuri la întrebări precum Cum contribuie echipa mea la misiunea organizației? De ce facem ceea ce facem? Ce este important pentru noi în contextul sistemului organizațional? îți va da niște indicii bune pe care poți construi viziunea echipei tale.
Îmi place viziunea Nike: “Să aducem inspirație și inovație fiecărui atlet* din lume. (*Dacă ai un corp, ești un atlet.)”
Așa cum menționează speaker-ul internațional Simon Sinek „Oamenii nu cumpără ceea ce faci; ei cumpără de ce faci asta. Și ceea ce faci pur și simplu demonstrează ceea ce crezi.”
Oamenii te vor urma și își vor dori să lucreze cu tine pentru motivele și intențiile care stau la baza acțiunilor tale, nu pentru acțiuni în sine.
Și așa am ajuns la următorul aspect central al unui lider:
Dezvoltarea oamenilor - liderii buni prioritizează atât dezvoltarea lor profesională, dar mai ales a membrilor echipei. Ei creează un mediu în care poate avea loc această creștere, iar prin comportamentele sale demonstrează că învățarea, ca și leadership-ul, este o călătorie fără sfârșit.
Dacă înainte de pandemie lucrurile mergeau și fără, cine nu se va alinia la această misiune la care aderă orice angajat, va pierde din ce în ce mai mult teren în fața competiției.
De ce? Un lider va ajuta oamenii să își dezvolte punctele forte, îi va încuraja să vină cu idei și împreună să creeze lucruri care să aducă valoare clienților. Va susține și va motiva fiecare membru al echipei să își construiască o carieră.
Și asta fără teama de a-și pierde locul deoarece știe că dacă oamenii se vor dezvolta, rezultatele vor crește, și automat și el va crește.
Au apus vremurile în care liderul era privit ca mai-marele oștii, dând ordine de pe un piedestal și așteptând ca ceilalți să îl urmeze neclintit.
Acum, în primul rând este despre oameni, despre cum să le oferim contextele care să-i ajute să evolueze, este despre cum servim mai bine interesele și nevoile lor.
Succesul unui angajat, modul în care percepe lucrurile, deciziile pe care le ia și modul în care își gestionează cariera sunt puternic influențate de liderii pe care i-a avut ca modele și de la care a învățat. Acesta este motivul pentru care mulți dintre cei mai buni lideri din ziua de azi au fost îndrumați la rândul lor de alți mari lideri.
Succesul ca lider este un rezultat al liderilor și mentorilor cu care ne asociem de-a lungul carierei noastre.
Vorbind de cadrul propice de învățare, ajungem la al treilea element central:
Siguranța psihologică (Psychological safety) – crearea unui mediu în care angajații se simt confortabil să ceară ajutor, să greșească, să împărtășească sugestii sau să provoace status quo-ul fără teama de consecințe negative.
De ce este important? Un studiu desfașurat de Google cu privire la ce determină echipele să fie performante a scos la iveala următorul aspect: dacă membrii unei echipe se simt suficient de confortabil pentru a fi ei înșiși, atunci și numai atunci pot contribui la potențialul lor maxim.
O atmosferă pozitivă în echipă, în care membrii echipei apreciază contribuțiile reciproce, au grijă de bunăstarea celuilalt și contribuie la modul în care echipa își desfășoară activitatea – este cel mai important motor al siguranței psihologice a unei echipe.
Cum poate fi creată această atmosferă? Desigur, liderii sunt cei care declanșează acest proces prin susținere, implicarea egală a tuturor membrilor echipei, provocarea echipei într-un mod constructiv.
În esență, siguranța psihologică este despre încredere. Este mai probabil ca angajații să împărtășească idei creative și să își asume riscuri atunci când au încredere că nu le va pune în pericol performanța sau reputația. Una este ca liderul să îndemne spre o abordare agilă „eșueză rapid, eșuează des”, și alta să reacționeze la greșeli într-un mod agresiv. Contează mai mult ceea ce faci decât ceea ce spui!
De aceea nu este o coincidență că siguranța psihologică și performanța sunt corelate – echipele construite pe încredere au cele mai mari șanse să fie autonome și să fie eficiente decât cele fără.
Vă mai amintiți cei trei lideri la care v-ați gândit mai devreme? Regăsiți la ei aceste calități? Cu siguranță.
Schimbarea aceasta majoră care s-a produs la nivel de cultură organizațională nu poate decât să ne încânte și să ne facă să ne dorim ca împreună să eliminăm barierele eu vs. voi și să ne aliniem cu toții în zona NOI.
Înainte de final aș dori să vă las o ultimă idee la care să vă gândiți: lideri nu sunt doar cei care au oficial această poziție, ci fiecare dintre noi suntem lideri. Fiecare dintre noi, pe zona noastră de expertiză, conducem și gestionăm procese, relații, influențăm, suntem urmați, oferim suport și incurajăm. Nu-i așa?
Citește toate articolele despre
Leadership skills Editorial Comportamentul uman Leadership concepts Human behavior Organizational excellenceContributor Undelucram.ro
Alisa Popa
Mai multe articoleDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Leadership skills
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro