Limbajul trupului: facem greseli fara sa stim

27.06.2018
5 min
Limbajul trupului: facem greseli fara sa stim

Distribuie

55% dintre mesajele comunicate de noi sunt transmise de limbajul trupului.

Cercetarile realizate de Princeton University au demonstrat ca subconstientul nostru, atunci cand prelucreaza mesajele primite, identifica mult mai repede pe cele transmise de limbajul trupului, decat cele pe care le identifica din expresiile faciale.

In articolele publicate pe platforma Undelucram.ro am mai publicat articole in care se vorbea despre sfaturile unui HR profesionist, care va spune: „nu tineti bratele incrucisate” sau ca este neaparat necesar sa „pastrati contactul vizual.” Nu am insistat insa pe importanta unor asemenea „expresii ale limbajului trupului” la nivelul relatiilor de munca sau in interviurile la care participati fie pentru un job, fie pentru obtinerea unei promovari.

Exista miscari ale corpului care pot afecta serios colaborarea cu ceilalti si cred ca sunteti deja familiarizati cu analizele facute de specialisti pe sutele de fotografii facute la intalnirile liderilor politici.

Cum putem fii siguri ca prin limbajul trupului transmitem mesajele corecte colegilor, prietenilor sau chiar sefului?

1. Ati indreptat pozitia picioarelor spre altcineva

In timp ce ne concentram asupra expresiilor fetei ( pe care vrem sa le controlam) si a partii superioare a corpului, ignoram pozitia picioarelor, care (nu va vine sa credeti, dar este adevarat) „vorbesc despre intentiile voastre emotionale.”

Pare absurd: cineva este interesat de cum pozitionez eu picioarele? Pozitionarea picioarelor este un semnal care ne arata ca in subconstient noi inregistrim totul atunci cand socializam. Se poate foarte bine ca orientarea corpului vostru sa fie spre cel pe care-l ascultati, dar picioarele - chiar un singur picior - sa nu fie orientate spre interlocutorul vostru. Acest lucru reflecta ca va ganditi la alceva, situat dincolo de acesta.

Atunci cand avem o conversatie, intregul corp trebuie angajat in aceasta si nu uitati de pozitionarea picioarelor spre cel caruia ii vorbim sau ne vorbeste.
 
2. Incrucisati picioarele si bratele

Daca va inchideti, din punct de vedere psihic in voi insiva, fara sa mai fiti receptivi la sugestii - acesta este un semnal al blocajului mental. Faptul ca ati incrucisat bratele este perceput, de cele mai multe ori, ca o stare de insecuritate, anxietate, incapatanare sau ca va aflati in defensiva.

Pentru a incuraja o comunicare si participare deschisa la orice moment de socializare, intariti prin limbajul corpului, faptul ca sunteti angajat in discutie si deschis dialogului. Sa presupunem ca va aflati in mijlocul unei camere si tineti un discurs, vorbiti in public. Concentrati-va pe limbajul trupului si rezistati tentatiei de a incrucisa bratele sau picioarele in timp ce vorbiti.

Atunci cand ne aflam intr-un grup, incucisarea bratelor nu este benefica din punctul de vedere al activitatii neuronale. Cercetari recente au determinat ca 30% dintre cei care incruciseaza bratele pierd din concentrare si se descurca mai greu atunci cand au de rezolvat o problema.

Lasati bratele libere cand vorbiti sau sprijiniti-le pe orice, cand sunteti singuri.

3. Folositi in mod gresit pozitia de putere

Pozitia de putere („poza de putere”) reprezinta modul de a pozitiona corpul cu pieptul inainte, barbia ridicata si bratele putin tensionate, prin care se cauta furnizarea unei imagini de om inalt, impozant. Este modalitatea folosita pentru a creste increderea in sine, a te autoincuraja si apare inainte de participarea la un interviu sau atunci cand urmeaza sa se vorbeasca in public.

Atentie insa, pozitia de putere trebuie sa ramana un instrument personal, care sa ajute doar la cresterea increderii in propria persoana. Daca se foloseste in public excesiv este echivalata cu „inabusirea colaborarii”, putand fii interpretata chiar cu o „retragere in sine”.

Liderii, indiferent de nivel, sunt cei mai expusi la un asemenea comportament. Nu numai ca este total nerecomandat un asemenea limbaj al corpului, dar acesta duce in foarte multe cazuri la diminuarea, uneori drastica a participarii oamenilor la intruniri. „Liderul afisat” (prin comportamentul de pozitia puterii) in cele mai multe cazuri dupa intrunire va avea foarte putini oameni care sa-l abordeze sau sa angajeze o discutie cu el.

Cand sunteti asezat la o masa in fata celor din echipa voastra, pentru a stii ce gandesc, indreptati-va pozitia (usor inclinat) spre ei, spre cei care vorbesc. Veti demonstra astfel, prin limbajul trupului, ca urmariti discutia cu atentie si sunteti concentrati asupra ei.

Rezistati,in calitate de conducator al unei echipe, tentatiei de a „lovi prin imaginea masculului Alpha.” Superman este doar in filme.

4.Aveti o privire dezinteresata sau una prea intensa

Sa nu spuneti ca fara sa vreti ati ignorat pe cineva care incerca sa vorbeasca cu voi. Uneori, luat de val, in timp ce un coleg va spune ceva, voi va citeati corespondenta. Nu sunteti mai interesant asa, iar efectul obtinut este tocmai opusul a ceea ce vreti sa demonstrati.

Chiar daca ascultati pe cel de langa voi, limbajul corpului ii spune clar acestuia: „nu sunt interesat de ce imi spui.” Singura solutie, in acesta situatie, se configureaza prin a lasa lucrul la calculator, a pune telefonul jos si a nu mai scrie nimic. Intoarceti-va spre colegul vostru si stabiliti un contact vizual clar, care sa nu lase dubii ca sunteti atent la ce va spune.

Exista totusi o problema cu acest contact vizual. Studiul facut de Julia Minson si Frances Chen - ”Eye Contact  May Make People More Resistent to Persuasion” - ne dezvaluie faptul ca oamenii care au un contact vizual indelungat sunt mult mai greu de convins (prin persuasiune) de catre cealalta persoana. Pentru a obtine efectul dorit, contactul vizual nu ar trebui sa depaseasca 60% din timpul intregii conversatii.

Un contact vizual indelungat creeaza senzatia ca vrei cu orice pret sa domini si sperie, de cele mai multe ori, pe cel caruia te adresezi.

5. Uitam sa dam din cap

Suntem educati sa percepem gestul de a da din cap ca pe aprobare a unei pareri, actiuni etc. si o incurajare a conversatiei in general. Practic este acceptul pentru o anumita situatie. Importanta acestui element al limbajului corpului a fost studiata foarte mul in robotica. Datul din cap a fost asimilat ca miscare a robotilor, fiind considerat esential in succesul unui dialog.

Cu toata importanta acordata acestei forme de limbaj al corpului, cei care ii atreneaza pe liderii politici nu recomanda datul din cap, deoarece el poate afecta imaginea vorbitorului. Totusi, pentru muritorii de rand care nu sunt lideri, datul din cap este un instrument esential in incurajarea colaborarii. De mentionat ca un lider sau conducator de echipa, bine intentionat, va folosi aceasta forma a limbajului corpului mai ales atunci cand are in fata un subordonat timid. Pentru subordonat mesajul este clar: a) liderul il aproba; b) aceasta era incurajarea de care avea nevoie.

Daca datul din cap umanizeaza un robot, ganditi-va ce poate face pentru voi.

6. Oglindirea

„Oglindirea” apare intr-o conversatie cand simti ca esti conectat si angajat total in aceasta. Ca limbaj al trupului reprezinta reflectarea gesturilor si posturii unei persoane aflate in conversatie cu tine. Pe de alta parte, daca se produce o cadere a refletarii limbajului corpului la membrii unei echipe atunci este clar ca in subconstientul acestora apare dezinteresul pentru actiune.

Sa dam un exemplu simplu: cand discutati cu cineva care strange cu putere un creion, pix sau orice altceva in mana, veti proceda in acelasi mod. Priviti cum toti mebrii unei echipe iau notite sau cum un client gesticuleaza cand vorbeste sau nu o face. Oglindirea acestor actiuni ii fac pe ceilalti sa se simta mult mai confortabil in prezenta noastra. Specialisti de la Standford University ne spun ca „potrivirea” gesturilor dintre membrii unei echipe este un indiciu clar al cresterii creativitatii si rezolvarii de probleme. Cu cat membrii unei echipe isi sincronizeaza miscarile, gesturile, cu atat mai multe idei  creative apar.

In tot ceea ce faceti sau veti face la birou, acasa sau in diverse medi,i ganditi-va cum va folositi de limbajul corpului. In foarte multe cazuri de acesta depinde succesul vostru.

Citește toate articolele despre

Misiune Echilibru Comportamentul uman Human behavior Employee experience Motivație și vocație

Articol scris de:

Dan Nicolae - Puteti contacta echipa editoriala la adresa office@undelucram.ro

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro