Distribuie
O provocare permanenta: lucrul in echipa
78% dintre managerii de recrutare „vaneaza” candidatii cu abilitati puternice pentru lucrul in echipa. Pentru a fii in topul performantelor si a te face remarcat, trebuie sa fii un coechipier foarte bun.
Vrei sa obtii, atunci cand este timpul, o promovare? Dovedeste ca esti un jucator de echipa. Vrei sa-ti dezvolti profilul si sa te remarci? Ajuta-i mai intai pe ceilalti sa obtina succese.
Indiferent de natura job-ului mai devreme sau mai tarziu va apare solicitarea de a lucra in echipa. Alvin Toffler, autorul unei carti celebre, Socul Viitorului, afirma inca de acum 40 de ani: „In viitor vor fi angajate echipe de profesionisti, pe o durata determinata, pentru rezolvarea unei probleme punctuale. Dupa rezolvarea problemei, echipa se dizolva, iar membrii ei vor face parte din alte echipe.”
Ce ne spune de fapt Toffler?
- echipa presupune diverse persoane;
- echipa rezolva o problema (un castig pentru companie, dar si un succes al tau)
- echipa, datorita diversitatii, are idei, creativitate, libera exprimare;
- echipa are membrii, care se sustin, inclusiv TU nu esti singur, chiar in cazul unui esec;
- echipa isi asuma riscuri, iar TU, la randul tau, vei putea face acelasi lucru.
Abilitatea de a lucra cu diverse persoane si de a fi considerat un „jucator” de baza al echipei, se dezvolta in timp si respectand anumiti pasi.
1. Respecta termenele
Pentru a castiga bunavointa coechipierilor trebuie sa le demonstrezi ca esti un om de incredere. Daca vrei sa te impui din aceasta postura si sa devii un om, pe care echipa se bazeaza, respecta termenele finalizarii muncii tale.
„Cand ai promis ca faci un lucru, atunci fa-, dar fa-l foarte bine!”, afirma Denise Dudley, in cartea sa ”Work it! Get it,Get Noticed, Get Promoted.”
Increderea este cel mai important lucru atunci cand faci parte dintr- un proiect de echipa. Daca tu ratezi un termen si nu finalizezi lucrarea la timp (partea ta de proiect), impactul negativ se repercuteaza asupra intregii echipe.
2. Fii receptiv
Una dintre conditiile pentru care vei fii apreciat de coechipieri, o reprezinta receptivitatea pe care o vei manifesta fata de ideile celorlalti, de propunerile lor, de solutiile pe care le ofera.
Dezvoltati abilitatile continuu si fii foarte atent la feedback-urile pe care le primesti de la coechipieri. Niciodata nu trebuie sa adopti o atitudine pasiva sau sa fii continuu in defensiva atunci cand primesti critici constructive.
O minte deschisa reprezinta o alta caracteristica, pentru a fi considerat om de echipa. Mai mult, sunt cazuri in care puteti solicita feedback-uri de la colegi pentru a vedea cum veti putea sa deveniti mai eficient, in cazul altor proiecte la care veti participa.
3. Apreciaza si intelege stilul de munca al celorlalti
O echipa inseamna personalitati diferite, cu stiluri de munca diferite. Ganditi-va ce provocare este lucrul intr-o echipa unde se pot intalni generatii cu stiluri complet diferite - Millennials cu baby boomers. In aceasta situatie sfatul pe care va fi bine sa-l urmati este acela de a intelege si accepta stilul de munca al fiecaruia din echipa.
Nu lipsit de importanta este stilul de comunicare pe care-l veti folosi in relatiile cu ceilalti din echipa. Comunicarea va tine cont de personalitatea fiecaruia (cu tot ce incumba aceasta) astfel incat sa evitati posibilele probleme si sa fiti mai productivi impreuna.
4. Adaptati-va rapid
Cred ca nimeni nu-si face iluzii ca lucrul in echipa duce numai la succese sau ca nu vor fi obstacole pe parcursul unui anumit proiect. Ar fi o iluzie sa credeti asa ceva si, daca nu veti dovedi flexibilitate in anumite situatii, riscati sa treceti in categoria „baietilor rai”.
Flexibilitatea reprezinta modalitatea prin care intelegi o anumita greseala a unui coechipier, caruia ii vei oferi si o solutie rationala la problema lui. „ Nu-i nimic. Cu totii suntem suparati. Trebuie sa mergem in alta directie, haideti s-o facem impreuna.” O asemenea atitudine inseamna adaptare si flexibilitate.
5. Evitati „politicile de birou”
Pe romaneste, evitati barfa, care se poate amplifica uneori in cadrul unei echipe. Un bun jucator nu trebuie sa fie si un „bun barfitor ”. Cineva spunea „Pastreaza-ti nasul curat.” Cu alte cuvinte nu face mai toxica, prin vorbele tale, atmosfera de la birou.
Chiar daca apare o problema cu unul dintre colegi, incearca s-o rezolvi direct cu el. Nu te duce glont la sef sau la Departamentul HR.
6. Concentreaza-te pe obiectivele echipei
Indiferent de ce gandesti si urmaresti, de faptul ca vrei sa te distingi devenind un performer de top, trebuie sa nu pierzi din vedere imaginea de ansamblu - obiectivele echipei.
Patrick Lencioni, autorul cartii ” The Ideal Team Player: How to Recognize and Cultivate The Three Essential Virtues”, ne atrage atentia: „Fundatia existentei unei persoane care sa fie considerata un bun coechipier, este finalizata daca acea persoana are vointa si capacitatea de a pune deasupra intereselor sale pe cele ale echipei”
Concret, tu poti sa-ti faci treaba, sa culegi lauri pentru munca ta, daca celalta parte a echipei greseste, numai are importanta cat de bun ai fost tu.
7. Sarbatoreste succesele colegilor tai
Succesul unei echipe poate fii cu adevarat sarbatorit daca TU indeplinesti cateva conditii:
a) comunicare autentica cu ceilalti colegi;
b) ai o atitudine modesta;
c) recunosti meritele fiecaruia dintre membrii echipei;
d) recunosti ce le datorezi facand parte din echipa.
Concluzia:
Un membru al echipei este cu adevarat un bun coechipier daca dovedeste acesteia:
- respect;
- receptivitate;
- intelegere;
- adaptare;
- recunostinta.
Citește toate articolele despre
Misiune Echilibru Comportamentul uman Human behavior Organizational excellence Employee experience Motivație și vocațieArticol scris de:
Distribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Misiune
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro