Cum funcționează creierul la muncă

20.10.2022
4 min
Cum funcționează creierul la muncă

Share

Inspirația pentru acest articol vine din cartea “Your Brain at Work: Strategies for Overcoming Distraction, Regaining Focus, and Working Smarter All Day Long”, scrisă de David Rock.

Familiarizarea cu modul în care funcționează creierul nostru ajută la înțelegerea faptului că atunci când vrem să lucrăm la ceva și suntem distrași de diverși factori, soluția NU este să ne încăpățânăm să muncim mai mult, ci să ne pregătim în avans.

Metafora pe care o folosește Rock în cartea sa este că mintea noastră este ca un teatru. Scena din acel teatru este memoria noastră de scurtă durată și este controlată de cortexul pre-frontal, acea regiune din spatele frunții.

 

Funcțiile pe care le putem îndeplini pe scena teatrului nostru mental

Există 5 funcții pe care le putem îndeplini pe această scenă, pentru care Rock folosește acronimul U.R.M.IN.D., și anume:

* Understand - Să înțelegem

* Recall – Să ne reamintim

* Memorize – Să memorăm

* Inhibit – Să inhibăm

* Decide – Să decidem

Dacă nu putem îndeplini aceste 5 funcții în mod eficient, atunci ne va fi imposibil să ne ducem sarcinile la îndeplinire la locul de muncă.

Ajutoarele pe care le avem pentru îndeplinirea acestor funcții sunt reprezentate de actori și membri ai publicului în teatrul nostru mental.

* Actorii sunt obiecte, sarcini și informații pe care suntem concentrați în mod conștient în orice moment - acest articol, de exemplu, este în prezent un actor pe scena voastră mentală.

* Membrii publicului din teatrul nostru mental sunt hărți de informații din memoria noastră de lungă durată, care ne ajută să determinăm valoarea persoanelor, obiectelor, informațiilor din jurul nostru – în legătură cu acest articol, de exemplu, publicul din teatrul nostru mental încearcă să-i dea sens pe baza cunoștințelor anterioare. Hărțile noastre conțin și instrucțiuni despre ce ar trebui să facem atunci când interacționăm cu aceste persoane, obiecte, informații.

Legătura dintre teatrul nostru mental și funcțiile pe care le putem îndeplini pe scena acestuia este următoarea:

* De fiecare dată cand încercăm să înțelegem ceva, să ne reamintim sau să memorăm ceva, încercăm să facem apel la membrii publicului pentru a intra în legătură cu actorii de pe scenă.

* De fiecare dată când luăm o decizie, îi facem pe actori să se alinieze pe scenă și să audieze pentru un rol principal într-o piesă viitoare.

* În momentul în care încercăm să dăm un sens la ceea ce se întâmplă pe scenă, alți actori așteaptă nerăbdători să le vină rândul și să ne capteze atenția. Acești actori din culise sunt doar evenimente din mediul nostru care ne distrag atenția – de exemplu, un apel telefonic, un mesaj, o notificare de pe rețelele de socializare, un gând despre ceva ce ne îngrijorează. Aici intră în joc funcția de inhibare a teatrului nostru mental. Când inhibăm este ca și cum am folosi un regizor pentru a opri alți actori să urce pe scenă pentru a nu întrerupe o reprezentație bună.

 

Limitările creierului nostru

 

Cele 3 mari limitări ale creierului nostru prezentate de Rock în cartea sa sunt următoarele:

1. Spațiul de pe scena noastră mentală este limitat

* Dacă într-un teatru obișnuit pot intra câteva sute de oameni în public și o scenă poate găzdui zeci de oameni, în teatrul nostru mental există miliarde de locuri pentru membrii publicului, dar doar câțiva actori pot încăpea pe scenă la un moment dat.

* Cercetări recente arată că memoria de lucru de scurtă durată a creierului uman, care reprezintă scena noastră mentală, poate încadra doar 3-4 actori. Asta înseamnă că atenția noastra actuală poate conține doar până la 3-4 bucăți de informație în orice moment, bucăți pe care le mai putem obține și prin simplificare și fragmentare – de exemplu, numărul de telefon împărțit în 3-4 secvențe de numere, acronime etc.

* Totuși, deși putem să așezam până la 4 actori pe scenă în același timp, un studiu realizat de Brian McCallery de la Universitatea din New York a descoperit faptul că numărul de fragmente de informații pe care ni le putem aminti cu acuratețe, fără deteriorarea memoriei, este doar 1.

 

2. „Iluminarea scenei” este restricționată

 

* Scena este iluminată de un singur reflector și acel reflector se poate concentra pe un singur actor la un moment dat. Dacă doi sau mai mulți actori încearcă să ne atragă atenția, lumina scenei trebuie să comute rapid între acești doi actori. Încercați să vă imaginați că vizionați un spectacol în care 2 actori vorbesc în același timp și lumina reflectoarelor se schimbă rapid între ei. Groaznic, nu-i așa?

* Un studiu făcut de Universitatea din California (San Diego) arată că, atunci când participanții încearcă să facă două sarcini conflictuale solicitante în același timp, capacitatea lor cognitivă poate scădea de la cea a unui masterand la MBA de la Harvard la cea a unui copil de opt ani. Acest fenomen se numeste „interferență a două sarcini” (en. dual-task interference).

* Un studiu al Universității din Londra a descoperit că împărțirea atenției între e-mail, mesaje text și sarcini de lucru ne poate reduce capacitatea mentală cu o medie de 10 puncte la un test de IQ. Același efect îl are și pierderea unei nopți de somn.

 

3. Regizorul mental devine mai puțin eficient în a doua parte a zilei

 

* Pe parcursul zilei, sute de actori nedoriți încearcă să urce pe scenă și să încurce spectacolul. De fiecare dată când regizorul nostru mental trebuie să rețină un actor nedorit, își pierde din energie.

* În cele din urmă, regizorul devine prea slab și obosit pentru a împiedica actorii nedoriți să vină pe scenă și să strice interpretarea actorului de pe scenă.

* Acești actori nedoriți sunt pofte de după-amiază sau conversații din apropiere și iau atenția de la lucrurile importante pe care dorim să ne concentrăm.

 

În concluzie, având în vedere aceste 3 limitări ale creierului uman, întrebarea este:

Cum ne putem pregăti mai bine pentru a atenua efectele acestor limitări și pentru a optimiza capacitatea creierului nostru de a lucra?

Pregătirea noastră vine să ajute și în cazul unei provocări adiționale, adică atunci când avem nevoie de atenția altor oameni la noi.

 

Florina Cioaga

ICF Coach | Trainer | Business mentor

Read all the articles about

Balance Human behavior Labour market Employee experience

Undelucram.ro Contributor

Florina Cioaga

Florina Cioaga

More articles

What I read is worth it:

Are you HR? Find out how to recruit effectively!

Join the club of employers with high retention rates and low recruitment costs.

I want to know

Want to make your work easier?

We guide you on how to manage your Employer Brand efficiently in the community.

Find out more

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Undelucram.ro contributors