Share
Cum gestionezi nevoia de control când faci o schimbare în carieră
Ochi roșii și obosiți, umeri căzuți, simți frustrare și demotivare, în timp ce auzi o voce care îți repetă aceleași întrebări:
- Ce fac cu viața mea?
- Ce anume mă ține în loc?
- Ce aș face dacă aș ști că nu voi eșua?
- Ce vor crede ceilalți despre mine?
Sunt întrebările la care caută răspunsuri majoritatea celor care vin să lucreze cu mine, atunci când vor o schimbare de job, o promovare sau o schimbare de carieră.
Indiferent de vârstă sau context individual, schimbările în carieră sunt momente care deși oferă oportunități noi de creștere, de schimbare și de auto-descoperire, aduc totodată neliniște, teamă și îngrijorare în fața unui viitor necunoscut și incert.
Înțelegerea nevoii de control
Nu este ușor să renuți la un parcurs profesional în care ai investit timp, energie, efort și care ți-a adus satisfacții o perioadă de timp. Nelinștea care apare odată cu dorința de schimbare își are rădăcinile în răspunsul natural al creierului nostru de a alege între “luptă” sau “fugi”, de pe vremea strămoșilor, când acest mod de răspuns al creierului ne-a ajutat să supraviețuim ca specie.
În prezent, să dai piept cu fricile care apar într-un proces de schimbare de carieră nu este o situație tocmai confortabilă. Am observat asta și la cei mai mulți dintre cei cu care lucrez. Adesea, își doresc o schimbare, dar în același timp vor garanții cu privire la rezultat și control pe tot ceea ce înseamnă procesul de schimbare în carieră.
Nevoia umană de control este adânc înrădăcinată în psihologia și biologia noastră. Este un aspect fundamental al naturii umane, condus de istoria noastră evolutivă. Această nevoie de control a evoluat într-o necesitate psihologică și emoțională în viața noastră modernă.
Procesul de schimbare în carieră este în mod inerent incert, implicând schimbări ale responsabilităților postului, mediului de la locul de muncă, ale orașului sau a țării uneori, iar alteori chiar și a identității personale. Această incertitudine poate declanșa în creier răspunsuri la stres, ceea ce duce la o nevoie sporită de control pentru a restabili sentimentul de securitate.
În timpul unei tranziții în carieră, nevoia de control se manifestă adesea ca o dorință de a atenua incertitudinea. Asta se întâmplă și pentru că în zilele noastre, societatea în care trăim pune accent în principal pe comparația cu ceilalți, pe validarea și acceptarea prin statut social, standard profesional și financiar. Iar asta face să apelăm la cât mai multe filtre și măști în fața celorlalți și să avem dificultăți în a lua decizii care privesc viața personală și profesională.
Dacă vrei să faci o schimbare în carieră, știi deja că va trebui să iei numeroase decizii, iar nevoia de control poate să te ducă deseori la indecizie, ceea ce îți va face și mai dificilă parcurgerea întregului proces. Preocupările legate de stabilitatea financiară precum și nevoia de a alinia noua carieră cu valorile și aspirațiile tale pot să contribuie și ele la creșterea nevoii de control.
Când te angajezi însă într-un proces de tranziție în carieră e bine să îți amintești, că poate fi provocator și descurajant în același timp. Este o călătorie în care, deși obiectivul profesional de la final este cel care te interesează cel mai mult, parcursul este cel care îți va aduce cele mai mari beneficii, prin oportunitățile de creștere personală pe care ți le va oferi.
Și deși nu este vreo rețetă pe care să ți-o pot da, din practica mea de lucru cu cei care vor schimbări în carieră, pentru o tranziție cât mai ușor de gestionat, e bine să știi care sunt cele mai des întâlnite aspectele pe care le poți tu controla și cele care nu sunt în controlul tău.
Ce este în controlul tău:
1. Decizia de schimbare
Primul pas al schimbării în carieră este decizia ta de a alege să rămâi acolo unde ești în prezent sau să ai curajul să pornești pe un drum nou, fără să știi exact ce îți va aduce.
2. Dezvoltarea abilităților
Identifică și definește un plan pentru a dobândi abilitățile de care ai nevoie în atingerea obiectivului profesional dorit.
3. Networking
Conectează-te cu profesioniști din industriile care te interesează, pentru a-ți oferi sprijin, mentoring și îndrumare.
4. Căutarea noului rol
Identifică domeniile și companiile de interes pentru tine, pregătește-ți CV-ul și strategia de căutare, aliniată cu valorile și obiectivele tale.
5. Interviul de angajare
Pregătește exemple din experiența ta pentru întrebările obișnuite din timpul interviurilor, informează-te despre posibili angajatori și exersează modul în care îți vei prezenta abilitățile.
6. Branding personal
Construiește-ți și dezvoltă-ți o prezență online cu focus pe ariile tale profesionale de interes.
7. Planificarea financiară
Începe să economisești și pregătește-ți un buget, care să acopere eventualele costuri necesare învățării și dezvoltării de abilități noi.
Ce nu este în controlul tău:
1. Piața generală a muncii
Deși contextul economic și tendințele din industrie nu sunt în controlul tău, un exercițiu de tipul analizei SWOT te poate ajuta să îți definești o strategie.
2. Timpul necesar găsirii rolului dorit
Având atât de multe necunoscute, o schimbare profesională poate să dureze mai multe luni decât te aștepți. Rămâi consecvent și acționează conform strategiei pe care ți-ai definit-o.
3. Concurența ta
Nu știi și nici nu poți afla care sunt calitățile și calificările candidaților cu care tu concurezi. E important însă să identifici și să mizezi în timpul interviurilor ce anume din experiența ta și din abilitățile tale pot să aducă rezultate în noul rol.
4. Decizia de angajare
Indiferent cât de bine te potrivești cu un rol, până la urmă decizia aparține angajatorului. Le poți influența deciziile privind etapele de interviu prin abilitățile și calificările tale, însă nu le poți controla alegerile de angajare.
5. Feedback-ul negativ
Chiar dacă până acum ai avut parte de schimbări fără să primești vreun feedback negativ, este bine să te pregătești pentru asta. Face parte din orice proces de căutare a unui nou loc de muncă și poți controla modul în care reacționezi și ce înveți din fiecare experiență.
6. Cultura organizațională
De cele mai multe ori nu o să ai pe cineva din interior să îți dea informații “reale” despre atmosfera dintr-o companie, însă poți să adresezi întrebări în timpul interviurilor pentru a evalua dacă se aliniază cu valorile și așteptările tale.
În final, dacă îți dorești o schimbare de succes în carieră, amintește-ți că este nevoie de un echilibru între recunoașterea a ceea ce poți controla și acceptarea a ceea ce nu poți. Concentrează-te pe ceea ce poți controla și adaptează-te la ceea ce nu poți, și astfel vei aborda schimbarea în carieră cu flexibilitate, reziliență și o probabilitate mai mare de a obține rezultatul dorit.
Read all the articles about
Career planning Labour market About the crafts Find your job CV ResourcesUndelucram.ro Contributor
Simona Bortiș
More articlesShare
What I read is worth it:
Comments
0 comments
Access your account and add your comment
Career planning
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Undelucram.ro contributors