Share
Cum identifici un mediu de lucru toxic la interviu
Preluam un articol foarte interesant scris de Dragos Nicolae pe cariereonline.ro.
Cum afli daca te vei simti in largul tau la noul tau loc de munca? Iata cateva intrebari pe care le poti pune la interviu pentru a afla daca viitorul tau mediu profesional e toxic sau nu.
Petrecem opt ore pe zi la locul de munca. Toate studiile demonstreaza ca angajatii fericiti sunt totodata angajati productivi. Insa, cum toate companiile reduc costuri si incearca sa se mentina in contextul in care e din ce in ce mai costisitor sa faci afaceri, unele medii profesionale s-au transformat in culturi toxice, care iti transforma existenta de zi cu zi de la birou in iadul pe pamant. Site-ul payscale.com a realizat o lista de trei intrebari care te ajuta sa identifici un mediu de lucru toxic inca din faza interviului:
1. Cum a devenit disponibil acest loc de munca?
Afla cat timp a lucrat pentru companie predecesorul tau si, daca se poate, de ce a parasit compania. Fii foarte atent la vechimea angajatilor din firma. O companie la care angajatii raman o perioada lunga de timp are sanse mari sa fie un loc de munca agreabil. O firma care isi tot pierde angajatii si trebuie sa-i tot inlocuiasca are sanse mari sa fie toxica.
Amy Scholten, de la „Inner Medicine Publishing”, adauga ca daca intervievatorul spune ca predecesorul tau era „incompetent” sau „nu-si facea treaba” acest lucru poate indica un mediu profesional toxic.
2. Mi-ati putea prezenta cativa dintre viitorii colegi?
Urmareste cu mare atentie reactia angajatorului cand iti exprimi intentia de a face cunostinta cu alti angajati. Acesta ar putea fi un prim indiciu legat de cum se inteleg oamenii si de cat de bine dispusi sunt angajatii la locul de munca. Daca ti se permite sa faci cunostinta cu viitorii colegi, intreaba-i cum arata o zi obisnuita la locul de munca. Fii foarte atent la ce spun, dar si la cum o spun.
Daca-ti trec pe la ureche comentarii de tipul: „Daca nu-mi dau demisia, o sa-mi pierd mintile”, „Ma simt de parca sunt la puscarie”, „Nu imi mai traiesc viata, lucrez non-stop”, „Seful meu o sa ma bage la balamuc”, „Toata lumea din jurul meu e deprimata”, cu siguranta te afli intr-un mediu profesional toxic.
3. Daca ai putea schimba ceva la aceasta companie, ce ai schimba?
Aceasta intrebare poate fi adresata si intervievatorului, dar si viitorilor colegi. Expertii de la „Career Bliss” sustin ca e absolut socant cat de sincere sunt raspunsurile oamenilor la aceasta intrebare. De aceea, e ideala pentru a afla plusurile si minusurile mediului de munca de la aea companie.
In timp ce sunteti intervievat, observati daca intervievatorul evita sa raspunda unor intrebari pe care sunteti indreptatit sa le adresati. Daca priveste in alta directie, schimba subiectul sau bate campii in loc sa va raspunda direct, e semn rau. E posibil sa ascunda un mediu de lucru toxic.
In cartea ei, intitulata „Toxic Work”, Barbara Bailey Reinhold, Ed.D, spune ca un mediu de lucru devine toxic in momentul in care „necesitatile aferente muncii tale si reactia ta la ele submineaza calitatea vietii tale de familie si a vietii tale sociale, tu fiind privat de lucrurile de care ai nevoie pentru a-si trai viata din plin, pentru a fi cat mai creativ si productiv la locul de munca”.
Locul de munca toxic are urmatoarele efecte asupra angajatului:
Nivelul crescut de anxietate: iti faci constant griji ca faci ceva gresit si asta te va costa locul de munca. Insa faci greseli tocmai din cauza anxietatii.
Furie: Prea multe pretentii si prea putin timp pentru a le face fata pot cauza ostilitate. Plus ca esti mult mai iritabil, iti pierzi repede rabdarea si dai mai des vina pe ceilalti.
Simti ca nu mai detii controlul: Asta se intampla de-a lungul timpului, cand esti coplesit de presiunile de la munca. Te simti neputincios cand esti ignorat sau cand nimeni nu-ti asculta parerea.
Pierderea increderii in sine: Nu exista indiciu mai clar al unui mediu de munca toxic decat punerea la indoiala a capacitatii de a-ti face munca. Sa fii comparat intr-una cu alti oameni si sa ti se readuca mereu aminte ca nu faci fata asteptarilor, aceste doua demersuri duc la pierderea increderii in sine.
Atrofierea relatiilor: Asta se intampla pe termen lung, dar vei constata ca nu mai ai chef sa iesi in oras, ca esti prea obosit sa socializezi sau ca nu mai ai timp pentru alti oameni. Un angajat a descris chiar ca traia ca un pustnic de cand pleca de la munca vinerea si pana luni dimineata.
Article written by:
Share
What I read is worth it:
Comments
4 comments
Access your account and add your comment
Adrian
In schimb nu sunt de acord cu intrebarile ”invatate de acasa”. Candidatul trebuie sa fie sincer si sa intrebe exact ce-l intereseaza pe el legat de noul loc de munca.
Mihai17
Acum desigur, totul depinde de cat de disproportionat e raportul nevoilor: a ta de a te angaja la acea firma particulara si a acelei firme particulare de a avea un om ca tine care sa munceasca pentru ei.
Mihai17
RDK
Intrebarile 1 si 3 m-au costat, in ultimile minute ale interviului final cu "seful", un viitor loc de munca castigat dupa alte 2 interviuri (unul foarte lejer cu HR-ul, celalalt, foarte serios, cu PM-ul) si un test stufos (tehnic, matematica+logica, engleza).
Aveam sa aflu acest lucru dupa cateva saptamani, intalnindu-ma intamplator cu domnisoara de la HR. Probabil faptul ca am avut o discutie initiala foarte ok a facut-o sa-mi spuna acestea. Citez: "pai cum sa ma intrebe pe mine ce sa schimb la firma mea?" + "Da\' ce-l intereseaza pe el de ce a plecat ala de dinainte? Ca nu i-a mai placut, d-aia".
Cat despre intrebarea #2, sa fim seriosi, daca se intampla sa vorbesti inainte de angajare cu cei care lucreaza acolo, pun pariu ca niciun actual angajat nu va spune, de fata cu managerul/seful/team leaderul/etc: aa, e naspa rau aici, abia astept sa plec, etc
Asa ca, in loc de intrebarea #3, mai bine intreb "ce planuri de dezvoltare are compania? sau care sunt planurile dvs de viitor legate de companie/firma?" iar in loc de #1: "cum ar arata o zi obisnuita de lucru, dar una foarte incarcata?", "imi puteti detalia putin taskurile care mi-ar reveni", "au loc testari/evaluari/certificari/traininguri?" etc, sa vada ca esti interesat de ce ai de facut, nu de ce s-a intamplat cu cel de dinaintea ta.
Multi "sefi" sunt foarte rigizi in gandire, asa ca orice chestie minora te-ar putea descalifica extraordinar de usor.
Repet, este doar parerea mea.
Interview from A to Z
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Undelucram.ro contributors