Cum să ceri o mărire salarială pe care să o primești?

06.09.2022
8 min
Cum să ceri o mărire salarială pe care să o primești?

Share

     Acest articol nu este o încă o lectură generalistă nefolositoare. 
 
    Dacă l-ai deschis hotărât că meriți o mărire salarială și că vrei să încerci o altă abordare decât cele de până acum, citește cu încredere în continuare.
 
     Dacă ești angajat, e important să fii conștient de următorul lucru: banii pe care îi primești au directă legătură cu valoarea pe care o oferi companiei și asta are două ramificații:

     1.   câtă valoare crezi tu că ești capabil să oferi companiei și

    2.   ce posibilități vezi pentru a-ți crește acea valoare

     Pentru un business scopul principal este să realizeze profit. Asta înseamnă că orice business în care există valori sănătoase de profit și servire a clienților va căuta să-și păstreze în organizație oamenii talentați, oamenii care au competențe și nu să îi piardă în detrimentul unor colegi mai tineri, pe care trebuie să-i învețe de la început.
 
     Așadar, ai un mare, mare avantaj în contextul în care lucrezi în compania în care ești de 3, 4, 5, 8, 10 ani, pentru că tu ai, dincolo de competențele tale, niște cunoștințe și o înțelegere profundă a felului în care funcționează business-ul pe care, repet, orice companie sănătoasă vrea să le păstreze.
 
     Dacă acum te gândești: „Nu știu dacă firma la care lucrez are genul acesta de valori”, e important să știi că un loc în care nu ești valorizat așa cum crezi că meriți, dar în care continui să rămâi este semn al convingerii tale că nu meriți ceva mai bun. Te rog să mai citești o dată această informație. Ea este crucială pentru ce vei decide să faci mai departe.
 
     Lucrez în domeniul Resurse Umane de peste 17 ani. Prin prisma experienței mele în recrutarea și angajarea oamenilor, susțin cu convingere cele de mai sus. Am recrutat poziții de la vânzător în brutărie la VP responsabil pe două continente (am recrutat în România, Europa, Africa de Sud). Abordarea este aceeași. Dacă stai într-un loc în care nu ești mulțumit de salariu/ de banii pe care îl primești și te plângi tot timpul, realitatea este că tu nu crezi că meriți mai mult și atunci tinzi să te complaci.
 

 


     Dar hai să plecăm de la altă premisă. De la ideea că vrei ceva mai bun pentru tine. Și mai mult decât atât, chiar crezi că meriți mai mulți bani și nu într-o altă companie, ci chiar la jobul tău actual.
 


Ce ai de făcut?

 

  1.          1. Decide care este mărirea salarială pe care o dorești în sumă fixă: fie că vorbim despre100 EUR, 200 EUR sau 3.000, nu contează. Înmulțește-o cu 12, pentru că o companie își calculează rezultatele anual, nu de la lună la lună. Se uită la încasări de la lună la lună, la cheltuieli de la lună la lună, însă profitabilitatea și succesul unei companii pe întreg globul sunt calculate în ani financiari. În România anul financiar este din ianuarie până în decembrie. Dacă lucrezi într-o companie unde anul financiar funcționează pe alte luni, poți să le calculezi în modul acela.
  2.          2. Ai o sumă la care adaugi taxele pentru salariul tău brut. Dacă, spre exemplu, suma pe care o vrei este de 800 RON înmulțești cu 12, la care adaugi cei 72/74% (care înseamnă diferența dintre salariul net și salariul brut pe care o plătește angajatorul). Și, dintr-o dată, ai o imagine foarte clară și specifică despre suma pe care ți-o dorești. Asta e perspectiva pe care o vede angajatorul.
  3.          3. Cealaltă perspectivă este ceva ce 98% dintre oamenii care merg să ceară o mărire salarială nici măcar nu iau în considerare, pentru că spun că nu este treaba lor. Ceea ce este complet greșit. Această perspectivă este: suma, în valoare cuantificabilă, pe care munca ta o aduce companiei, sumă care ne spune cât ar pierde compania dacă tu ai decide să pleci. Să zicem că rolul tău presupune să realizezi oferte către clienți. Și calculezi așa: dacă tu, pentru 12 luni, ceri o mărire salarială de 10.000 EUR, cât, pe lună, are compania de câștigat din munca pe care tu o faci?                                                                                                                                                                                              

     Dacă îmi spui „Ok, dar nu știu lucrul acesta”:


     1. nu te cred, pentru că trebuie să ai niște indicatori de performanță și

     2. dacă nu știi cât valorează rolul tău pentru business-ul respectiv, de unde știi care e valoarea pe care o aduci? Înseamnă că ești într-o postură în care accepți tot ce vine către tine. Asta e o postură de victimă, în care ai acceptat să fii de unul singur, fără să controlezi performanța și dezvoltarea pe care o faci.
 
     Marea majoritate a angajaților, dacă își iau o oră, două, trei, descoperă și înțeleg foarte clar care e valoarea pe care ei o aduc într-un business, în fiecare lună, echivalentă muncii lor. Apoi, după ce ai descoperit această sumă, o înmulțești cu 12 și îți garantez că oricare ar fi mărirea salarială pe care tu o ceri, venitul companiei în urma muncii tale este de cel puțin 10 ori mai mare. 


 

 


     Am făcut acest exercițiu cu foarte mulți clienți, de multe ori. Ultimul client cu care am lucrat era în zona de ofertare clienți și, per total, mărirea salarială pe care și-o dorea la nivel anualizat era de 3.000 EUR. După ce am stat și l-am ghidat să-și calculeze care este suma pe care ar pierde-o compania dacă nu ar face munca în plus pe care o făcea deja, a înțeles și a văzut clar că business-ul ar pierde, lunar, aproape 2 milioane și jumătate de euro dacă ar lăsa din mână lucrurile pe care le face în plus. Trebuie menționat că acelea nu intrau în responsabilitatea lui, ci îi fuseseră date simultan cu sarcinile deja existente. Asta înseamnă că era suficient de competent și de priceput la activitatea lui încât să nu irosească timp, să nu-și prejudicieze celelalte sarcini și să facă o treabă foarte bună pe activitățile nou introduse.
 
     Așadar, la finalul acestui exercițiu, te poți duce către managerul/directorul/superiorul tău și, în primul rând, să-i spui: „Uite, asta este mărirea salarială pe care eu o doresc. La nivel anualizat. Am făcut calculul. Asta înseamnă ca și cheltuială pentru tine. Dă-mi voie să îți arăt ce înseamnă ca și câștig pentru tine, în fiecare lună, respectiv la nivel de an, munca mea și care ar fi pierderea dacă eu aș decide să plec. În marea majoritate dintre cazuri, pierderea este foarte mare și nu merită acei 3-4.000 EUR pe an pe care îi ceri tu sau oricare ar fi suma.
 
     Tot din experiența mea aș vrea să îți împărtășesc o listă de motive cu care nu o să ai câștig de cauză atunci când explici de ce vrei mărirea salarială:

            - mi-am luat apartament și mi-a crescut rata;

            - există inflație și mi-a crescut rata la apartament;

            - vreau să mă căsătoresc și am cheltuieli de nuntă;

            - m-am mutat și mi-au crescut cheltuielile;

            - vreau să-mi schimb stilul de viață;

            - n-am avut o mărire de 2 ani de zile și cred că merit;

            - sunt foarte ocupat și am foarte, foarte mult de lucru și cred că merit o mărire salarială.

     Din punctul tău personal de vedere, s-ar putea să consideri că nevoile tale ar trebui să primeze pentru companie. Însă, pentru clienții pe care compania în care tu lucrezi îi servește, contează motivele acestea? Nu. Prin urmare, dacă pentru clienții pe care compania la care tu lucrezi și pe care îi servește nu contează, nu ai cum să aduci valoare clienților, respectiv, nu ai cum să-ți primești mărirea salarială.
 
     Dacă acesta e momentul în care te-am pierdut și zici: „Da, Ok. Lumea asta-i crudă și lucrurile ar trebui să fie altfel.”, în realitate, lucrurile sunt perfecte așa cum sunt. Pentru că, sistemul meritocrației spune în felul următor: „Clienții cumpără acolo unde primesc cea mai mare valoare pe preț.” Adică unde ceea ce plătesc este ceea ce s-a promis că li se livrează. Nu e vorba despre primesc cel mai bun serviciu pe cel mai mic preț, ci valoarea pe care o primesc este la nivelul plății pe care o fac. Exact așa, dacă te uiți că tu, fiind furnizorul și compania pentru care tu lucrezi este clientul tău, ei vor să primească cea mai bună valoare pentru prețul pe care îl plătesc. Nu e despre faptul că nu vor să-ți dea ție bani mai mulți ca să scadă costurile companiei, ci este despre faptul că de extraordinar de multe ori, calculul pe care eu ți l-am prezentat în prima parte a acestui articol, nu este făcut în realitate de manager.
 
     Și gândește-te care este impactul pe care îl ai tu, ca angajat care vine și îi oferă o lecție de asumare în contextul în care el nu știe să livreze lucrurile în acest fel. Și dacă la finalul acestui exercițiu, compania te duce cu vorba, nu știe să-ți dea un răspuns, sau vine și-ți spune: „Ok, pentru noi nu e important lucrul acesta.”, este necesar să înțelegi faptul că business-ul, nu vede valoarea pe care tu poți să oferi.
 
     Și acum dă-mi voie să te întreb:
 
     „De ce ai alege să stai într-un loc în care oamenii nu îți dau voie să oferi maximul pe care poți să-l oferi?”
 
     Pentru că, alegând să stai într-un loc unde tu spui: „Munca mea este valoroasă.” și arăți lucrul respectiv, ba mai mult, poți să adaugi acolo și să spui: „Uite, vreau să fac și lucrurile acestea, dacă, sigur, sunt importante pentru tine, compania, pentru acești bani.” și ei spun: „Nu. mulțumim frumos. Nu avem nevoie.”, dacă tu alegi să stai în continuare într-un astfel de mediu, tu alegi că de fapt nu ai nici o valoare și munca ta nu are nici o valoare și tu singur te condamni la nivelul salarial și la frustrările pe care le ai.
 
     Așadar, dă-mi voie să recapitulez. Am făcut acest exercițiu cu mine, atunci când eram angajat, cu clienți de-ai mei din sesiunile de coaching în carieră și de reinventare profesională și fiecare dintre ei a avut un feedback real din partea angajatorilor. Nu toți au primit mărirea salarială, dar așa au înțeles că locul lor nu mai este în compania respectivă. Și, în sfârșit, acela a fost momentul în care „paharul li s-a umplut” și au decis că cel mai bine pentru ei era să găsească o companie care, realmente, îi valorizează.
 
     Până când nu pui valoarea ta, cunoștințe, competențe, abilități în fața clientului tău, adică a companiei și vii cu motive care n-au nici o relevanță în târgul acesta comercial pe care voi îl faceți, te condamni la o muncă în care ceilalți să nu-ți vadă valoarea, pentru că nici tu nu îți vezi valoarea.


Raluca Culda 
Career Coach

www.reinventeazate.ro 
 

Read all the articles about

Labour market Students Negotiation Career planning About the crafts

Undelucram.ro Contributor

Raluca Culda

Raluca Culda

More articles

What I read is worth it:

How is your experience with your employer?

Add review

Create a Resume

Impress right away with a CV in an attractive format

Create CV

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Undelucram.ro contributors