Share
De ce să îi oferi șefului tău un feedback negativ?
Dacă oamenii s-ar comporta ca în cărțile de leadership, noi, liderii, nu ar trebui decât să citim respectivele cărți, să ne însușim stilurile și în tipare de lucru, iar toate lucrurile s-ar rezolva ca prin minune.
Dar știi, la fel de bine ca și mine, că nu aceasta este realitatea. Oamenii se comportă așa cum vor ei, nu ca în cărți, iar acest lucru îi ține blocați paradigma și în tiparele de comportament cel mai îndelung exersate. Pentru că, de fapt, fix aceasta ne definește pe noi, ca oameni: tiparele de comportament.
Imaginează-ți următoarea situație: întreaga colaborare dintre tine si managerul tau este privită de acesta printr-o pereche de ochelari de culoare galbenă. Asta înseamnă că atunci când se uită la interacțiunile voastre, toată realitatea pare galbenă. Ca și cum așa ar fi firesc să stea lucrurile.
În același timp, în paralel, lucrând în aceeași echipă, în aceleași ședințe, în întâlnirile unu la unu și în interacțiunile voastre, tu porți o pereche de ochelari de culoare albastră. Realitatea ta este, deci, albastră, iar tu porți de atâta timp acești ochelari, încât ți se pare perfect normal să fie așa și nu altfel.
Acum gândește-te că voi doi trebuie să colaborați, trebuie să obțineți rezultate împreună, iar unul dintre voi trebuie să îi semnaleze celuilalt diferențele.
Pare o poveste imposibilă, nu-i așa?
Rămâne un scenariu suprarealist, până când primul dintre voi face un pas în față și îi arată celuilalt realitatea obiectivă. Presupun că fix acesta e de fapt și motivul pentru care citești acest articol. Pentru că ai un manager căruia dorești să-i dai un feedback, dar nu o faci din motive care țin de tine și nu de el!
(Atenție!)
îți vine greu sau ți-e rușine, sau ai făcut-o o dată, nu a avut efectul scontat și ai zis:
„OK. Este inutil, nu are rost s-o mai fac, pentru că de fiecare dată va fi la fel.”
Acum dă-mi voie să-ți spun motivele pentru care este necesar să îi oferi feedback șefului tău de fiecare dată:
Pentru că noi, ca oameni, creștem prin interacțiune. Un individ care are suficientă mâncare, apă, căldură, dar trăiește sigur, va ajunge să vrea să moară. Pentru că ceea ce ne ține pe noi în viață, dincolo de satisfacerea nevoilor primare, de supraviețuire, este interacțiunea umană. Aceasta e modalitatea prin care se creează comportamentele și, așa cum se spune, „neurons that wire together, fire together.” adică conexiunile neuronale care sunt legate, creează sinapse, iar ele creează comportamente.
Asta înseamnă că tu și șeful tău aveți mult mai multe șanse de supraviețuire împreună, decât separat. Spun asta luând în calcul necesitățile creierului tău limbic. Amândoi ați fost programați să vă puteți adapta comportamentul unul la celălalt pentru șanse mai mari de supraviețuire. Aceasta este una dintre frumusețile naturii umane.
Și pentru că noi, ca oameni, creștem doar împreună și doar colaborând, nu separat, de foarte multe ori am întâlnit această realitate complet ignorată. Poate crezi că managerul tău nu merită atenția ta sau poate crezi că va avea o reacție negativă la adresa ta, referitor la ceea ce îi spui. E foarte posibil să se întâmple unul dintre aceste lucruri, însă asta nu înseamnă că nu îl afectează în mod pozitiv, adică să-i ofere oglindă și o oportunitate de creștere.
Deci, primul motiv (poate și cel mai important) pentru care este nevoie să îi oferi feedback managerului tău este că acesta este singurul mod în care poate să învețe.
Managerul tău nu învață să fie un manager mai bun din training-urile la care participă. Niciodată! Nu învață acest lucru din cărți, de acolo învață doar niște principii. Așa cum nu poți învăța să înoți citind o carte despre înot, la fel nu poți nici să devii manager participând la un training sau citind o carte despre management. Pentru ca el să aibă o șansă reală de a-și îmbunătăți comportamentul, iar tu să ai o șansă la un manager mai potrivit, este nevoie să-i comunici într-un mod asertiv ceea ce simți.
Transmite-i constant exact cum ajunge comportamentul lui la tine și cum ai vrea să se comporte data viitoare. Dar despre asta într-un articol următor.
Al doilea motiv se leagă din nou de comportamentul uman. Fiecare dintre voi aveți anumite programări comportamentale, tipare de comportament, pe care le-ați învățat, iar acum le folosiți automat. Aș merge până acolo încât să afirm că motivul pentru care v-ați ales unul pe celălalt are legătură cu această programare. Sunt studii comportamentale care arată asta. Nu intru în multe detalii aici. Însă e important să știi că pentru că tu și managerul tău formați un sistem. Adică o interacțiune de relații în care vă vedeți într-un fel și lucrați într-un fel, voi 2 aveți cele mai mari șanse de a vă ajusta comportamentul, adică de a-l transforma. Din nou: „Neurons that wire together, fire together.”.
Emoțional vorbind, conexiunile neuronale care se construiesc în zona de emoții, au cele mai mari șanse de a fi transformate și schimbate. Așadar, un al 2-lea motiv pentru care ai responsabilitatea de a-i oferi un feedback managerului tău este pentru că acolo unde tu vezi o posibilitate de schimbare, este ceva în tine care oglindește acel lucru. Interacțiunea managerului tău cu tine nu este identică cu interacțiunea lui cu un alt coleg. Da, s-ar putea totuși ca tu și colegii tăi să aveți nemulțumiri similare, pentru că aveți tipare similare. Din acest motiv v-ați ales același manager.
Ca să poți să faci o schimbare reală în satisfacția muncii, trebuie să știi există foarte multe teorii care vorbesc despre faptul că oamenii nu părăsesc compania părăsesc managerul. În realitate, marea majoritate a oamenilor părăsesc managerul atunci când au avut ocazii să meargă și să discute, dar nu au făcut-o. Au avut ocazii în care să stea, la modul sincer, la discuții cu managerul și să facă din acest feedback o formă de învățare. Și au avut oportunități de a-și face vocea auzită, dar constant au refuzat acest lucru. Și da, acela a fost un moment în care marea majoritate a oamenilor au decis că managerul este de vină și ei sunt niște victime.
Dacă ești în această situație, am câteva sfaturi:
Dacă nu înveți acum cum să oferi un feedback onest managerului tău și să îi gestionezi reacția, dacă nu înveți să stabilești un dialog de la egal la egal cu el și preferi să pleci într-o altă organizație care speri că ar putea avea o cultură mai bună, care are manageri mai buni, îți spun de pe acum că vei întâlni și acolo după o anumită perioadă , aceleași probleme. Dacă nu din partea managerului, atunci din partea managerului managerului tău, sau din partea managerului acestuia. Oricum ar fi tiparul tău defectuos te va urmări constant.
Așadar, ai nevoie să îi oferi feedback pentru ca să crești din punct de vedere profesional. Să înveți că ești valoros, că în viața ta profesională discuți de la egal la egal cu oamenii cu care colaborezi și să-ți auzi adevărata voce.
Decizia este a ta. Poți să mai citești o carte de management și să te prefaci că știi să înoți citind despre înot. Sau poți să începi drumul sincerității reale chiar acum. Ce alegi?
Raluca Culda
Systemic Coach
Careers|Teams
Read all the articles about
Balance About the crafts Human behaviour Leadership concepts Motivation and vocationUndelucram.ro Contributor
Raluca Culda
More articlesShare
What I read is worth it:
Comments
0 comments
Access your account and add your comment
Balance
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Undelucram.ro contributors