Share
Doi romani au renuntat la joburile la Twitter. Acum fac dezvaluiri din culisele corporatiei unde oricine ar vrea sa munceasca
Mircea Pasoi si Cristian Strat, ambii absolventi ai Universitatii din Bucuresti, dupa internshipuri la Google si Microsoft in Statele Unite ale Americii, au fondat in Romania afacerea online ReadFu. Produsul - al carui nume a fost schimbat ulterior in Summify - a primit la inceputul anului 2010 o finantare de la incubatorul Bootup Labs din Vancouver, Canada. La inceputul anului 2012, start-up-ul a fost cumparat de Twitter, iar cei doi tineri s-au mutat in San Francisco, unde au lucrat ca ingineri manageri.
Dupa achizitia Summify de catre Twitter, cei cinci membri ai start-up-ului au fost angajati ca software engineers in cadrul echipeiTwitter. Dupa cateva luni, Cristian Strat si Bogdan Pasoi au intrat pe traseul de management al companiei.
Pasoi si Strat si-au anuntat recent plecarea de la Twitter, pentru o pauza si pentru a stabili planurile privind dezvoltarea unui nou start-up in San Francisco.
„Am invatat foarte mult in cadrul Twitter.Am pornit ca software engineers, iar cand am plecat de acolo, eram seniors managers: ne ocupam de o echipa de manageri care la randul lor lucreaza cu alti ingineri, era un rol putin diferit de managementul direct”, explica Strat atributiile postului ocupat. Cei doi romani au avut astfel doua dintre cele mai ravnite pozitii de ingineri software din lume, tinand cont ca salariul mediu pentru inginerii software in cadrul Twitter este de 124.863 dolari, mai mult decat la Apple, unde acesta este de 124.330 dolari si decat la Oracle, unde salariul mediu este de 122.905 dolari, potrivit Business Insider.
Atat in momentul in care start-up-ul lor a fost preluat de catre Twitter, cat si dupa obtinerea posturilor in cadrul companiei, cei doi au avut ocazia sa discute in repetate randuri cu CEO-ul Twitter, Dick Costello. „Cred ca multi CEO au un fel de strong suit, au un talent anume, astfel ca daca Steve Jobs era foarte bun pe design si produse, iar Zuckerberg pe produsul la care lucreaza, Dick Costello este foarte bun pe management, pe modul in care se scaleaza o organizatie, pe pregatirea de noi manageri, echipe, organizatii, antrenarea lor si fondarea unei organizatii foarte mari”, spune Strat. El a observat ca in momentul in care Costello a trecut din pozitia de COO in functia de CEO, Twitter era o companie imatura, in care lucrurile nu functionau perfect. „El a preluat-o si a facut curatenie foarte bine, a scalat-o si acum e o companie listata public, cu venituri foarte mari, cu peste 3000 de angajati, e un manager foarte bun”.
Unul dintre lucrurile care dovedesc implicarea lui Costello sunt cursurile pe care le organizeaza in cadrul companiei si pe care le conduce personal. „Ai ocazia astfel sa petreci un numar destul de mare de ore cu el, preda el insusi cursuri de management” descrie Strat programul lansat de Costello prin care orice angajat care trece intr-o pozitie de manager trece prin cursurile cu CEO-ul.
Programul de munca de la Twitter este echilibrat, astfel incat sa permita angajatilor sa aiba o familie si viata personala: „Se lucreaza circa 8-10 ore zilnic, asta inseamna normal dupa standardele de acolo, eu sunt obisnuit sa lucrez 10-12 ore pe zi, dar in principiu fiecare sta cat vrea”. Strat pune in paralel activitatea din cadrul Twitter cu activitatea la propriul start-up, pentru care munceau 12-14 ore zilnic, sase zile din sapte, iar „cele mai urate saptamani erau cele in care in cea de-a saptea zi picau serverele”.
„Ca manager iei parte toata ziua la sedinte: in fiecare zi aveam cate 8-10 sedinte planificate dinainte, iar intre sedinte sau dupa sedinte, ne ocupam de e-mailuri”, rezuma el activitatile din cadrul pozitiei de senior manager. Din multitudinea de sedinte, aminteste de doua dintre ele, la care CEO-ul Dick Costello tinea foarte mult: one-to-one-urile cu angajatii prin care, o data la o saptamana sau la doua saptamani, fiecare manager organiza o discutie in particular cu fiecare om din echipa prin care incercau sa se gandeasca impreuna la solutii si probleme – „de departe cele mai importante sedinte”, dar si sedintele tip „daily stand-ups” – un format de intalnire rapid, de cate cinci-zece minute si in care fiecare dintre cei implicati explica ce a facut cu o zi in urma si planurile pentru ziua respectiva. Scopul celei din urma, denumita „Scrum”, dupa termenul din rugby in care jucatorii se strang la mijloc si pun la cale o strategie, era sa creeze un spirit de echipa prin verbalizarea intentiilor angajatilor.
In ce priveste decizia de a pleca de la Twitter, aceasta a fost una personala. „Daca mai stateam cateva luni, incepea sa ma tracaseze rutina asta. Eu si Mircea suntem de parere ca trebuie sa pleci inainte ca lucrurile sa devina mai rele, cand ti-e bine, atunci trebuie sa pleci, nu dupa. Am stat in companie doi ani si trei luni, fiecare dintre noi avea cate o echipa de 30 si ceva de oameni, lucrurile mergeau din ce in ce mai bine, dar se simtea ca daca mai stam inca sase luni de zile, dusurile o sa fie mai lungi dimineata, o sa avem mai putin chef sa venim la munca, sa plecam mai devreme, probabil ca nu am mai fi fost la fel de implicati".
Abilitatile de management si recrutare au fost prinicipalele lucruri dezvoltate de cei doi in cadrul companiei, iar printre angajatii recrutati, isi aminteste ca s-au numarat foarte multi romani. Cei doi au angajat circa 20 de tineri romani in cadrul companiei si alti zeci pentru internshipuri. „Erau foarte buni, olimpici international si au facut o impresie foarte buna”. Isi aminteste ca in blocul in care locuiau, aflat chiar vizavi de birourile Twitter, cineva chiar arborase steagul romanesc care putea astfel fi vazut din biroul de sticla al companiei.
Referitor la posibilitatea IT-istilor romani de a-si gasi un loc in cadrul gigantilor IT, Strat ii sfatuieste sa obtina o recomandare. „Ideea de warm introduction conteaza foarte mult pentru orice companie, fie ca este Twitter, Facebook sau Google, pentru ca o astfel de companie primeste mii de aplicatii in fiecare zi”. Dupa obtinerea unei recomandari, angajati au o intrare instanta. „Nu este o pila, este ceva care te ajuta sa fii luat in considerare, depinde numai de tine ce faci dupa ce treci de primul pas”. Cristian Strat si Bogdan Pasoi au condus mai multe procese de recrutare din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti si din cadrul Universitatii din Bucuresti, facilitand astfel intrarea tinerilor IT-isti in cadrul Twitter.
Intr-un interviu pentru gigantii IT, recrutorii pun accent pe experienta candidatului. Astfel, daca este „new grad”, a terminat recent facultatea sau are unul sau doi ani de experienta, ei se vor axa pe lucruri fundamentale, aspecte teoretice, pe algoritmi si structuri de date, iar daca potentialul angajat are experienta, va fi intrebat si despre aspecte care tin de arhitectura, lucruri pe care le dobandeste in timp.
„Candidatii din Romania erau foarte buni, ce e clar este ca sunt multi romani talentati la inginerie, dar nu sunt diferiti sau mai speciali decat indienii sau asiaticii, si ei sunt foarte buni. Cu ce ne putem mandri este ca avem foarte multi oameni talentati raportat la populatie”, concluzioneaza Cristian Strat.
Read all the articles about
About the craftsArticle written by:
Share
What I read is worth it:
Comments
5 comments
Access your account and add your comment
Balixul
Ma bucur foarte mult cand se pun reflectoarele si pe oameni care muncesc si aduc cinste tarii.
Ei sunt defapt vedetele noastre nu cei care comit infractiuni si ilegalitatii peste hotare.
Cinste lor inca o data.
mihai
flat
ko
io
About the crafts
Subscribe to the Newsletter
Read articles of interest from Undelucram.ro contributors