Schimbarea organizațională și cum ne adaptăm acesteia

18.05.2024
4 min
5.00
Schimbarea organizațională și cum ne adaptăm acesteia

Share

 

Schimbarea organizațională este o constantă în lumea afacerilor moderne. Fie că este vorba despre implementarea unor noi tehnologii, restructurarea echipelor, sau schimbarea direcției strategice, adaptabilitatea și o atitudine pozitivă sunt esențiale pentru succes. Iată câteva strategii pentru a face față schimbării organizaționale într-un mod pozitiv:

 

1. Înțelegeți Necesitatea Schimbării

Primul pas în abordarea pozitivă a schimbării este înțelegerea motivelor din spatele acesteia. Înțelegând beneficiile potențiale, fie ele legate de eficiență, competitivitate sau satisfacția clienților, angajații pot percepe schimbarea ca pe o oportunitate, nu ca pe o amenințare. Angajații trebuie susținuți pentru a naviga cu încredere orice fel de schimbare, deoarece de cele mai multe ori, componenta umană a procesului de schimbare este omisă sau nu îndeajuns de susținută pentru a înțelege necesitatea unei schimbări organizaționale și impacturile directe ori indirecte asupra muncii și viitorului în locul respectiv. Acest lucru ne duce la următoarea categorie și mai precis felul cum se comunică schimbarea, de către cine și ce canale sunt folosite.

 

2. Comunicare Deschisă și Eficientă

Comunicarea clară și transparentă este esențială. Liderii trebuie să informeze echipele despre detaliile schimbării, așteptările și impactul acesteia asupra organizației și asupra fiecărui angajat. Feedback-ul continuu și disponibilitatea pentru întrebări și preocupări ajută la reducerea anxietății și la crearea unui mediu de încredere.

Persoanele care comunică schimbarea ar trebui să fie totodată acele persoane care au participat în a face schimbarea respectivă, dar totodată persoanele care pot cel mai bine explica logica schimbării și impactul pe termen scurt și posibil pe termen lung.

Comunicarea trebuie să vină pe un tipar de jos în sus, de la management către departamentele și oamenii din acele departamente și trebuie să conțină un istoric și factorul prim care a dus la schimbare, cât și un plac simplu și concis despre efecte și viitorul produs de aceste schimbări. Este necesară această abordare pentru a reduce informațiile neclare, timpul de propagare a acestor informații și totodată pentru a ajuta oamenii să perceapă și să conșțientizeze schimbarea cât mai repede și clar, pentru a începe procesul de tranziție și acomodare.

 

3. Implicarea Angajaților

Implicarea angajaților în procesul de schimbare îi face să se simtă valoroși și responsabili. Oferindu-le posibilitatea de a contribui cu idei și soluții, organizațiile pot beneficia de perspective diverse și de angajament crescut. Grupurile de lucru sau comitetele speciale pentru gestionarea schimbării pot fi eficiente în acest sens.

Managementul schimbării trebuie să fie cât mai clar și pus la punct pentru a întâmpina cu brio schimbări de la cele mai mici la cele mai majore și pentru a ajuta cât mai repede oamenii pentru a se adapta și vocifera orice fel de nemulțumire sau pentru a adresa orice fel de întrebări într-o manieră cât mai directă și concisă pentru a nu crea mai multă confuzie sau posibile schimbări ori valuri de incertitudine.

 

4. Formare și Suport

Schimbarea poate necesita noi abilități și cunoștințe. Oferirea de programe de formare și resurse adecvate pentru dezvoltarea profesională asigură că angajații se simt pregătiți și capabili să facă față noilor cerințe. Suportul continuu, cum ar fi coaching-ul sau mentoratul, poate, de asemenea, să fie benefic.

Suportul psihologic în astfel de situații este benefic pe termen scurt cât și pe termen lung pentru angajați și pentru compania respectivă, deoarece astfel se înțelege faptul că investiția în angajați este reală, se simt ajutați pentru a naviga peste situația ce poate părea incertă inițial și totodată acest aspect ajută în mod clar ambele părți, deoarece schimbarea nu este lăsată să creeze tensiuni foarte mari, ci se înțelege faptul că indiferent de situația în care aceasta a găsit oamenii din echipele companiei cât și cele din structura de management, se lucrează împreună pentru un management al schimbării cât mai simplu și eficient.

 

5. Menținerea unei Atitudini Pozitive

O atitudine pozitivă începe de la lideri. Aceștia trebuie să modeleze comportamentul dorit, demonstrând încredere și entuziasm pentru schimbare. Recunoașterea și recompensarea progreselor și realizărilor pe parcursul procesului de schimbare ajută la menținerea moralului ridicat. Liderii, personalul din structuri de management sunt cheie pentru a identifica posibile semne de întrebare sau reticiența la schimbare și motivele care vin cu acest lucru. Aceștia trebuie să fie pregătiți pentru întrebări variate, situații tensionate, scăderea productivității poate și chiar fluctuații de personal dacă nu există un management clar al schimbării organizaționale și elementul surpriză este greu de digerat de echipele din companie. 

 

 

6. Flexibilitate și Adaptabilitate

Schimbarea poate veni cu provocări și ajustări neprevăzute. Flexibilitatea și capacitatea de a se adapta rapid la noi circumstanțe sunt critice. Organizarea unor întâlniri regulate pentru a evalua progresul și a ajusta planurile după necesitate poate ajuta la navigarea eficientă a schimbării. Flexibilitatea și adaptarea din ambele părți trebuie să fie elemente cheie ale tranziției și procesului de schimbare, strâns legate cu o comunicare strategică eficientă și susținerea angajațiilor din companie. 

 

7. Crearea unui Mediu de Sprijin

Un mediu de lucru care promovează sprijinul reciproc și colaborarea între colegi poate facilita tranziția. Construirea unui spirit de echipă puternic, unde angajații se susțin reciproc și împărtășesc experiențele și cunoștințele, poate face schimbarea mai puțin copleșitoare. Din acest punct de vedere, nu trebuie să existe segrerarea unei echipe sau departament, ci trebuie să lucreze împreună și deschis pentru a putea facilita o tranziție cât mai coerentă și eficace, cu flexibilitate, adaptabilitate, suport psihologic, recunoașterea meritelor și o comunicare deschisă și care să curgă din ambele sensuri la nevoie și nu numai.

Schimbarea organizațională poate fi un proces complex, dar cu abordarea corectă, poate aduce beneficii semnificative. Prin comunicare eficientă, implicare activă a angajaților, suport continuu și o atitudine pozitivă, organizațiile pot transforma schimbarea într-o oportunitate de creștere și dezvoltare.

Schimbarea organizațională este un factor care poate declanșa diverse probleme de resurse, procese, strategie, obiective ori valori ale companiei și totodată a celor ce lucrează cu și pentru compania respectivă, intern cât șu pentru partenerii externi. 

Abordând schimbarea cu deschidere și proactivitate, fiecare membru al organizației poate contribui la succesul procesului și la atingerea obiectivelor comune. Managementul trebuie să se dedice clar pentru a ajuta oamenii să înțeleagă schimbarea și să ia decizia corectă pentru a se adapta, crește, înțelege și gestiona corespunzător factorii direcții cât și cei indirecți. 

What I read is worth it:

Are you HR? Find out how to recruit effectively!

Join the club of employers with high retention rates and low recruitment costs.

I want to know

Want to make your work easier?

We guide you on how to manage your Employer Brand efficiently in the community.

Find out more

Comments

0 comments

Subscribe to the Newsletter

Read articles of interest from Undelucram.ro contributors