Top Engineering 2024 Top Engineering 2024 Bosch Romania Bosch Romania
Bosch Romania

Bosch Romania

3.96

1456 reviews

Cum va arăta piața muncii în 10 ani? Ne ia AI-ul joburile sau ne ajută să dezvoltăm alte aptitudini?

23.08.2024

Interviu cu Roxana Brăhășteanu, Director de resurse umane, Bosch Global Business Services din Timișoara

Inteligența Artificială sau automatizarea sunt procese care transformă societatea și, implicit, piața muncii. Diferite studii globale arată că urmează schimbări semnificative în modul de lucru, sute de milioane de angajați având nevoie de reconversie profesională pentru a rămâne relevanți în epoca AI-ului.

Discutăm despre aceste tendințe, dar și cum sunt ele abordate în cadrul unei divizii importante a unui actor global, Grupul Bosch, cu Roxana Brăhășteanu, Director de resurse umane în cadrul Bosch Global Business Services din Timișoara. Roxana este unul dintre oamenii cu experiență în managementul de HR, care a urmărit de la ”firul ierbii” schimbările din piață din ultimii 15 ani. În cadrul Bosch Global Business Services din Timișoara, cel mai mare centru global de servicii integrate din afara Germaniei, ea susține strategia de management al talentelor și pregătește organizația pentru perioada de transformări ce urmează. 

1. Unul dintre studiile reprezentative referitoare la evoluția pieței muncii (Future of Jobs Report 2023) ne arată că, până în 2027, 43% dintre activități vor fi automatizate. Ne iau roboții și AI-ul joburile? Vom mai avea joburile actuale în 10 ani?

Categoric impactul noilor tehnologii nu poate fi ignorat, mai ales într-un mediu de servicii standardizate globale, unde eficientizarea și optimizarea sunt prioritare. Sunt șanse mari ca mulți dintre noi, mai ales cei care activăm în domenii predispuse automatizării, să nu mai avem joburile actuale peste 10 ani. Am putea să ne gândim că urmează o „luptă” pentru joburi între oameni și roboți, dar totuși aleg să cred că putem transforma perioada urmatoare în oportunități pentru a ne face munca mai inteligent, pentru a obține rezultate superioare cu un altfel de consum de energie.

În mediul nostru de lucru, la Bosch Global Business Services, am început de câțiva ani să facem pași hotărâți către digitalizare cu soluții clasice: chatboturi și instrumente de automatizare. Desigur, ceea ce urmează ne va solicita la un alt nivel, însă avem o fundație pe care începem să construim și să ne pregătim pentru impactul la scară mare al tehnologiilor AI.

Avem în derulare programe interne de upskilling, ceea ce înseamnă că un număr de colegi au devenit sau se pregătesc să devină agenți digitali (Digital Agents) - cei care vor lucra intens în a integra tehnologia și mai mult în ceea ce facem zi de zi. Aș sublinia că este esențial să investim, în primul rând, în transparentizare și conștientizare, să anticipăm cât mai bine ce va însemna pentru fiecare angajat, în munca de zi cu zi, introducerea acestor tehnologii revoluționare, pentru a putea avea apoi succes în implementarea de programe structurale de training și dezvoltare.

La Bosch Global Business Services suntem într-un proces continuu de transformare și eficientizare. Avem în vedere atât calitatea serviciilor, eficiența, costurile, cât și modul în care ne poziționăm față de viitor. În cadrul diviziei Global Business Services avem o echipă de excelență operațională (Operational Excellence), care are ca scop principal alinierea strategiei diviziei la un mod de lucru concentrat pe îmbunătățire continuă (continuous improvement). Acest program este prioritizat de către toate echipele, cu timp și resurse umane investite constant. Numai așa putem să ducem mai departe unul dintre principiile de bază ale fondatorului companiei, Robert Bosch, care spunea că "nu este suficient să ne mulțumim cu ceea ce am realizat, ci trebuie mereu să încercăm să facem lucrurile mai bine".

2. În contextul celor discutate mai sus, ce perspective de dezvoltare există într-un Centru de soluții de business și tehnologie precum cel pe care îl are Bosch în Timișoara?

Într-o perioadă complicată pentru mediul de business în general, noi continuăm să creștem și să ne consolidăm statutul de centru  de referință pentru Bosch. În Timișoara avem cel mai mare centru de servicii al diviziei Bosch Global Business Services din afara Germaniei, singurul care reunește toate cele șapte servicii end-to-end prezente în cadrul diviziei globale. Pentru colegii noștri este un avantaj considerabil, deoarece au posibilitatea de a se dezvolta profesional și a opta pentru noi oportunități de carieră.

La Bosch, credem că învățarea continuă și dezvoltarea profesională sunt două elemente cheie de care angajatul și angajatorul sunt responsabili în aceeași măsură. Din foarte multe puncte de vedere, Bosch Global Business Services din Timișoara reprezintă un exemplu perfect de transformare și dezvoltare pentru joburile de astăzi și pentru cele de mâine.

Avem numeroase exemple de succes, colegi care s-au alăturat companiei în timpul studenției și care sunt astăzi manageri sau specialiști cu expertiză recunoscută. În locația noastră din Timișoara poți să îți începi cariera ca student, iar ulterior poți să aprofundezi complexitățile proceselor financiare și de business globale, dar totodată să dezvolți și abilități de proces sau management de proiect.

Anul trecut, aproape 30% din pozițiile deschise au fost ocupate de candidați interni, care își doresc să evolueze și să își găsească noi oportunități în cadrul companiei. Colegii noștri sunt cei care își identifică punctele forte și domeniile unde pot avea o contribuție semnificativă, iar noi le asigurăm ecosistemul necesar pentru a face pasul spre următorul rol. Arhitectura companiei, cu o paletă largă de tipuri de servicii, permite  dezvoltarea unor competențe și abilități transferabile între roluri variate din divizii complementare. Desigur, această susținere în dezvoltarea profesională se traduce într-o rată de fluctuație foarte mică, mult sub - nivelul pieței în anul 2023. Suntem pe cale să o înjumătățim în 2024, un semn că putem oferi acea dezvoltare a carierei atât de importantă pentru generațiile actuale.

3. Este wellbeing un buzzword sau e posibil ca într-o companie multinațională să menții echilibru între viața personală și cea profesională?

Încă de la începuturile Bosch, compania a fost creată în jurul principiilor de sustenabilitate - nu doar economică, ci și socială. Pentru noi și astăzi dezvoltarea continuă și succesul pe termen lung înseamnă în primul rând binele angajaților. "People First" este mai mult decât un slogan la Bosch, așa cum am descoperit de când m-am alăturat companiei, este principiul fundamental din definirea proceselor de HR și a programelor organizaționale. Cred că echilibrul între viața personală și cea profesională va deveni tot mai important pe măsură ce avansăm în acest proces de transformare a joburilor, dar și odată cu schimbarea generațiilor din câmpul muncii. La Bosch, suntem conștienți de aceste lucruri, precum și de faptul că este nevoie de un efort continuu pentru a le asigura colegilor bunăstarea despre care vorbim. Una din strategiile prin care asigurăm un mediu de lucru sănătos este și prin feedback-ul direct al colegilor, dar nu ne limităm doar la asta. Suntem în contact permanent cu fiecare angajat, prin multiple interacțiuni din cadrul proceselor de resurse umane, de la onboarding până la training, oportunități de dezvoltare și nu numai.

La nivel global, am implementat un model de lucru flexibil – Smart Work – prin care oferim echipelor timpul și resursele pentru a-și găsi propriul ritm de conectare și interacțiune. Suntem conștienți că randamentul este altul atunci când colegii noștri au un nivel bun de energie și sunt apreciați pentru munca depusă. Rezultatele vorbesc de la sine - avem un feedback de apreciat la capitolul incluziune și wellbeing, care ne bucură și ne dă încredere în viitor. Desigur, avem și lucruri de îmbunătățit, pe care le discutăm deschis pentru a găsi soluții - o mai bună colaborare între divizii și echipe, mai multă vizibilitate asupra proiectelor și priorităților din diferitele linii de servicii. Astfel, am dezvoltat mai multe inițiative de împărtășire a cunoștințelor, am creat recent comunități de expertiză care reunesc specialiști din mai multe divizii, încurajăm comunicarea rezultatelor bune, dar și a lecțiilor învățate la nivel de organizație , nu doar de echipă. Pe lângă abordarea sistemică, ne creăm contexte în care colegii noștri pot să obțină mai ușor echilibrul: de la workshop-uri de wellbeing la beneficii flexibile, care le permit să facă mai mult sport, petreceri în care vin împreună cu cei dragi sau, pur și simplu, timp petrecut împreună la un prânz în echipă pentru a se conecta.

Principiul de la care plecăm este acela că echilibrul este un continuum și este nevoie de ambele părți, angajat și angajator, pentru a-l menține. Am discutat mult despre colaborare și cred că unul dintre secretele succesului, mai ales în epoca aceasta a automatizării, este să construiești relații de muncă bazate pe încredere și colaborare, la fel de important ca și interesul constant pentru învațare.

4. Un mediu de lucru internațional are multe beneficii, dar și cel puțin o mare provocare – incluziunea. Cum reușiți să gestionați acest aspect și să asigurați un mediu de lucru echitabil pentru toată lumea?

Într-adevăr, un mediu de lucru internațional are această provocare, care este însă, în același timp, și un mare avantaj. Fiind un centru global, specificul activității noastre este unul internațional, astfel că incluziunea și echitatea în acest context ne vin natural. În Timișoara, avem peste 25 de naționalități, iar procesele noastre de resurse umane, modul de comunicare și interacțiune a fost din start gândit să permită incluziunea și echitatea.  

Mai mult, în cei peste 130 de ani de existență, Bosch a trecut prin mai multe etape de transformare, însă cele trei valori fundamentale în care credem – deschidere, onestitate și încredere - au rămas constante, constituind baza pe care construim un mediu de lucru internațional inclusiv și echitabil pentru toată lumea.

De-a lungul timpului, am observat că diversitatea, atunci când este gestionată așa cum am discutat deja, poate reprezenta un avantaj enorm. Suntem diferiți, avem perspective diferite, iar atunci când colaborăm diferențele acestea se transformă în avantaje importante în demersul de atingere a obiectivului final. Suntem o echipă, indiferent de unde provenim, colaborăm și ne folosim de toate abilitățile celorlalți pentru a obține rezultatele așteptate. Pe lângă incluziunea pe care o manifestăm zi de zi, avem proiecte dedicate sub umbrela Zilelor Diversității la Bosch (Diversity Days), în care colegii noștri sărbătoresc la nivel global avantajele de a fi atât de diverși, prin workshopuri, studii de caz și activități practice care ne fac mai conștienți de avantajele diversității.

5. Prin ce se deosebește Bosch de alte centre de servicii din România?

Înființată relativ recent în forma ei actuală, divizia globală de servicii prezentă și în Timișoara numără 12.000 angajați la nivel global, care susțin procesele operaționale în peste 300 de entități Bosch. Avantajul competitiv vine în primul rând din oferta de servicii complete, de la contractare, la achiziții, logistică, contabilitate și controlling financiar, plus serviciile de resurse umane, managementul riscurilor și managementul datelor.

Succesul pe termen lung al organizației se bazează pe cinci piloni de bază, divizia având ca obiective strategice atât creșterea serviciilor, dar, mai cu seamă, creșterea gradului de satisfacție a clienților. Aici pot spune că am depășit deja obiectivul de 4 din 5 stele și vom continua să ne îmbunătățim. În plus, mai discutăm despre alinierea la standardele de calitate recunoscute internațional în industria de servicii, precum și oferirea serviciilor într-o platformă integrată, cu un nivel de maturitate ridicat din punct de vedere al experienței utilizatorului final (user experience). Poate cel mai important pilon este componenta umană - ne dorim ca în toate proiectele și procesele dedicate angajaților să poziționăm Bosch Global Services ca un angajator motivant pentru actualii și viitorii colegi. Până acum, semnele sunt bune - la cel mai recent chestionar intern am fost bucuroși să aflăm că peste 75% din participanți își doresc să rămână cel puțin în următorii 3-5 ani cu Bosch Global Services din Timișoara, ceea ce ne face să fim optimiști și încrezători în viitor!

Suntem mai mult decât un furnizor de soluții, ci un partner pentru clienților noștri și modelăm împreună un viitor mai bun. Colegii noștri contribuie la această misiune prin angajamentul lor, într-un mediu în care diversitatea este valorizată și unde fiecare poate să-și aducă propria contribuție. Promisiunea noastră față de colegi este una fermă: ne dezvoltăm împreună, ne bucurăm de munca noastră și ne inspirăm unii pe ceilalți.

Despre Bosch Global Business Services în Timișoara:

Din 2007, Grupul Bosch operează în Timișoara un centru global de soluții de business și tehnologie. Locația oferă servicii complete Grupului Bosch și clienților externi, prin două divizii: Bosch Service Solutions și Bosch Global Business Services. 

Bosch Global Business Services a consolidat la Timișoara un centru global de servicii integrate de înaltă calitate - contabilitate, financiar, audit, controlling, achiziții, logistică și resurse umane. Divizia oferă servicii excelente bazate pe tehnologie de ultimă generație, care pun pe primul loc nevoile complexe ale clienților Bosch. Configurația sa unică permite furnizarea de servicii complete într-o structură integrată, bazată pe expertiza în diverse arii, cu accent pe digitalizarea și optimizarea proceselor de afaceri.