Most valued employers in production of consumer goods in 2022 Most valued employers in production of consumer goods in 2022 JTI Romania JTI Romania
JTI Romania

JTI Romania

4.29

194 reviews

JTI România: Accent pe încredere și independență

26.03.2021

În tumultul pe care-l traversăm, Vaida Vegelyte, People & Culture Director la JTI România, Moldova și Bulgaria, ne-a explicat importanța unei conexiuni profunde cu echipele, precum și felul în care adaptezi o companie cu peste 1.200 de oameni la noua realitate.  



Cum a schimbat actuala criză modul de lucru în JTI România?

Sunt mândră să spun că ne-am adaptat destul de bine noilor condiții, deși nu a fost ușor. Pentru forța de vânzări, purtarea măștii a devenit ceva la fel de obișnuit ca purtatul panto­filor. Oamenii au trebuit să găsească noi modalități de a interacționa eficient cu partenerii comerciali, dar în același timp să păstreze distanța socială, să dezvolte o nouă rutină. Dacă cei din echipele de vânzări au putut lua „o pauză” de la purtarea măștii când erau singuri în mașini, oamenii din fabrică au fost nevoiți să le poarte tot timpul. Cei mai mulți dintre angajații de la birouri au lucrat de acasă. În primele săptămâni a părut ceva extraordinar, curând însă a devenit evident că, pe termen lung, e nevoie de un efort conștient, prin stabilirea de granițe între muncă și viața personală, adaptarea la întâlnirile virtuale sau găsirea unui spațiu confortabil pentru desfășurarea activității de zi cu zi. 

Acest ultim aspect a fost foarte important pentru cei care aveau și alți membri ai familiei care lucrau de acasă sau copii care au participat la școala online. Fiecare dintre noi a simțit lipsa interacțiunii față în față cu colegii. Ca urmare, pandemia ne-a reamintit cât de importantă este încrederea și ne-a învățat să lucrăm mai independent. Dar oamenii noștri au făcut față cu succes acestor dificultăți și au transformat 2020 într-un an extraordinar din punctul de vedere al rezultatelor de afaceri, care sunt remarcabile. Am contribuit, de asemenea, la efortul colectiv de combatere a pandemiei, virând la bugetul statului român taxe de aproape un miliard de euro, cu 12% mai mult decât în 2019. Suma reprezintă accize, TVA și alte taxe și contribuții, plătite până acum pentru 2020.

Care au fost măsurile adoptate prin care v-ați protejat angajații?

În primul rând, am asigurat furniza­rea de echipamente de protecție – măști, dezinfectanți. Totodată, le-am reamintit oamenilor în permanență cum să le folosească corect. Am încurajat angajații aflați în categorii de risc și care nu puteau lucra de la distanță, dată fiind activitatea pe care o desfășoară, să stea acasă cu plata integrală a salariului. La intrările în sedii, am înființat puncte de verificare a temperaturii corporale. Dezinfectăm de două ori pe săptămână birourile și depozitele. Toți angajații fabricii au fost testați benevol de la începutul anului nou și am înființat în cadrul companiei asistență medicală disponibilă 24/7. De asemenea, am derulat sondaje prin care am cerut opinia angajaților referitor la măsuri suplimentare prin care să-i protejăm.

JTI România a primit recent certificarea Top Employer. Care sunt cri­teriile prin care ați fost certificați un angajator de top?

JTI se află pe locul al doilea din 21 de companii certificate de institutul Top Employers în România, iar noi am primit acest premiu pentru al optulea an consecutiv. Institutul Top Employers certifică organizațiile pentru practicile de resurse umane, acoperind 20 de arii diferite, printre care starea de bine, beneficiile și recunoașterea, managementul performanței, diversitatea și incluziunea. Vorbind despre diversitatea de gen, dintre cei șapte membri ai echipei de conducere a entității JTI Trading, patru sunt femei. În fabrică, avem două femei la conducere și cinci bărbați. Dacă facem un calcul pe cele două entități, Trading și Manufactu­ring, avem o proporție de 43% femei și 57% bărbați, așadar un procentaj aproape ideal.

Ce sfat ați da unui tânăr care ar vrea să se dezvolte profesional și perso­nal într-o companie multinațională?

Succesul începe prin a înțelege ceea ce-ți place, și apoi cu siguranță vei reuși să excelezi în profesia aleasă. Derulăm programe de intern­ship în fiecare vară și cred că acestea reprezintă o oportunitate extra­ordi­nară pentru studenții care vor să afle ce și-ar dori să facă sau să devină pe plan profesional. O companie multinațională oferă diversitatea experiențelor profesionale, din punct de vedere geografic și cultural, acces la traininguri și programe de dezvoltare de foarte bună calitate și posibilitatea unei cariere globale.

Cum ați convinge un posibil angajat talentat să lucreze în cadrul companiei?

Anul trecut, peste 80% din pozițiile de management ale JTI România au fost ocupate intern. Acest procent arată oportunitățile consistente pe care le oferim. Dacă ne uităm la 2019, media plecărilor voluntare în sectorul FMCG a fost de circa 11%, iar în JTI de 8%. În 2020, media plecărilor voluntare la JTI a fost de 3%. Este un rezultat al culturii noastre orga­nizaționale, bazate pe încredere și spirit de echipă. Aș mai spune unui om talentat: dacă vrei să înveți, ­să-ți depășești limitele și să-ți atingi potențialul real, dacă ești des­chis la oportunitățile profesionale din afara țării, dacă vrei să fii apreciat pentru cine ești, atunci vino în cadrul companiei noastre.

Sunteți în România de aproape un an. Ce v-a surprins cel mai mult la România și la români?

Am fost impresionată de cât de multe locuri frumoase sunt de vizitat, dat ­fiind că nu știam nimic despre România înainte de a ajunge să trăiesc aici. Din păcate, pandemia a fost declarată la foarte scurt timp după ce am sosit, așa că am apucat să vizitez doar Sinaia și Mamaia. Mi-am completat explorarea cu vizite virtuale și documentare. Țara are atât de multe locuri de văzut și experimentat! Am avut șansa să gust sarmale, mămăligă și chiar slănină, cu pâine de secară și ceapă. Trebuie să spun că slănina mi-a adus aminte de copilărie, pentru că se afla foarte des în „meniul” bunicilor mei, la ferma lor din Lituania. Am observat că românii sunt mândri de țara lor, ospitalieri și calzi cu străinii, dar în același timp foarte critici la adresa lucrurilor care nu merg bine. Mă bucur că oamenii de aici au un simț al umorului foarte dezvoltat, chiar și atunci când e vorba despre ei înșiși.

Au un spirit antreprenorial de a face mai mult cu mai puțin, ceea ce este un catalizator pentru progres, dar une­ori duce la concentrarea pe reparații rapide, mai degrabă decât pe soluții pe termen lung. Aș mai spune că românii nu ar câștiga olimpiada la punctualitate, că sunt deschiși la schimbări, dar în același timp și destul de precauți. Ca profesioniști, au multe puncte tari: sunt orientați pe rezultate, vor să învețe pe tot parcursul vieții, sunt creativi când trebuie să rezolve ceva, pun întrebări dificile, dar când totul e clar te poți baza pe ei că vor acționa. Printre aspectele de îmbunătățit, aș menționa unul singur, și anume prea mult respect față de ierarhie. Ierarhiile într-o organizație sunt create pentru a defini cine de ce e responsabil, dar acest lucru nu ar trebui să influențeze modul de a interacționa și de a comunica la locul de muncă. O importanță prea mare acordată poziției ierarhice în organizație e contraproductivă, limitează progresul și e pur și simplu inconfortabilă. 

Vaida Vegelyte are și câteva ingrediente pentru o viață echilibrată:

  • Îmi place ceea ce fac;
  • Am norocul să lucrez cu oameni extraordinari;
  • Îmi cunosc limitele și le-am acceptat;
  • Am timp pentru mine și cu mine;
  • Mi-am propus în viață, profesional și personal, să influențez pozitiv viețile a cât mai mulți oameni posibil.