Kaufland Romania Kaufland Romania
Kaufland Romania

Kaufland Romania

3.77

1557 reviews

Transparent Employer

5 ani de A.C.C.E.S.: Povestea programului Kaufland dedicat angajării persoanelor cu dizabilități

03.12.2024

 

Astăzi, de Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, continuăm seria articolelor despre organizațiile care aduc un impact pozitiv în societate, printr-un interviu deosebit.

Estera Anghelescu, Director Recrutare & Employer Branding la Kaufland România, ne povestește despre programul A.C.C.E.S., o inițiativă prin care compania își propune să transforme piața muncii într-un mediu cu adevărat incluziv pentru persoanele din grupuri vulnerabile. Citește până la final pentru a descoperi beneficiile și oportunitățile oferite prin această inițiativă celor cu dizabilități!

 

1. Anul acesta, Kaufland a sărbătorit cinci ani de la demararea programului ACCES. Pentru cei care încă nu cunosc inițiativa dvs., ce presupune programul ACCES și cum susține acesta persoanele cu dizabilități?

Programul A.C.C.E.S., lansat de Kaufland în 2019, este o inițiativă dedicată integrării persoanelor cu dizabilități în companie și, mai larg, pe piața muncii din România. În interiorul organizației, A.C.C.E.S. se concentrează pe crearea unui mediu de lucru accesibil, eliminând barierele care pot împiedica persoanele cu dizabilități să își desfășoare activitatea profesională la potențialul lor maxim. Ne-am asumat, însă, ca prin intermediul acestui program să contribuim și la schimbarea mentalității oamenilor: fie că sunt persoane cu dizabilități sau reprezentanți ai organizațiilor. Ne dorim ca societatea românească să înțeleagă că este nevoie de colaborare și deschidere pentru a transforma piața muncii într-un loc cu adevărat incluziv.

Scopul principal al programului este să asigure acces egal la oportunități profesionale pentru persoanele cu diverse tipuri de dizabilități. Programul include măsuri precum adaptarea posturilor de lucru și ajustarea proceselor de recrutare și integrare, astfel încât să răspundă nevoilor specifice ale acestor colegi. De exemplu, una dintre primele provocări a fost adaptarea caselor de marcat pentru angajații în scaun rulant, ceea ce a implicat remodelarea accesului în această zonă. Astăzi, Kaufland a reușit să creeze 21 de astfel de case de marcat accesibile în mai multe magazine din țară.

În plus, programul este susținut de o serie de evenimente de sensibilizare și campanii de conștientizare, precum evenimentul aniversar din luna mai, organizat împreună cu Muzeul MINA din București, unde am avut alături de noi parteneri, colegi, susținători și oameni din medii diverse. Aceștia au putut experimenta, prin intermediul unor experiențe imersive realizate cu ajutorul tehnologiei, provocările cu care se confruntă persoanele cu dizabilități în viața lor de zi cu zi.

După cinci ani de la lansarea programului, peste 450 de persoane cu dizabilități fac parte din echipa Kaufland, iar noi continuăm să căutăm soluții și să oferim noi oportunități de angajare, având deschise alte aproape 500 de roluri dedicate la nivel național.

 

2. Cum a fost primit programul ACCES într-o piață a muncii în care atenția era prea puțin îndreptată asupra angajaților cu dizabilități?

Programul A.C.C.E.S. a fost inițial o provocare pe o piață a muncii în care angajarea persoanelor cu dizabilități era adesea trecută cu vederea. Încă de la început, Kaufland a observat o serie de dificultăți, atât în interiorul organizației, cât și în mediul extern. Pe de o parte, a fost nevoie de demersuri de sensibilizare în rândul colegilor, pentru a-i ajuta să înțeleagă importanța adaptării rolurilor și proceselor de recrutare. Am început cu traininguri interne și inițiative de conștientizare, pentru ca întreaga echipă să sprijine o integrare eficientă a colegilor cu dizabilități.

La nivel extern, programul s-a confruntat cu anumite rețineri și preconcepții existente în societate, precum și cu lipsa de încredere a candidaților cu dizabilități, care, din cauza experiențelor de discriminare, erau sceptici față de intențiile angajatorilor. Totuși, pe măsură ce programul a avansat, A.C.C.E.S. a câștigat sprijinul asociațiilor de persoane cu dizabilități, al instituțiilor publice și al altor organizații, ceea ce a contribuit semnificativ la succesul inițiativei.

Astăzi, impactul pozitiv al programului A.C.C.E.S. în viața angajaților, în coeziunea echipei și în comunitate dovedește că toate provocările inițiale au meritat efortul, transformându-l într-un model de incluziune pentru piața muncii din România și chiar și la nivel internațional. Mai mult, există un impact pozitiv și în business, despre care ne dorim să discutăm mai des, mai ales în contextul în care unele companii nu sunt sigure dacă astfel de programe merită efortul.

Așa cum știm, organizațiile din România cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit procent de persoane cu dizabilități. Fac aici trimitere la taxa fondului de handicap, care, din păcate, atunci când este plătită către stat, nu este utilizată pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități. Prin urmare, cel mai bun mod prin care companiile pot susține persoanele cu dizabilități este oferindu-le acces la locuri de muncă și, implicit, la incluziune socială.

 

3. Ne puteți împărtăși viziunea din spatele programului ACCES și modul în care acesta se aliniază cu valorile de bază ale companiei Kaufland?

Trăim într-o perioadă în care rolul organizațiilor merge dincolo de produsele sau serviciile pe care acestea le creează. Responsabilitatea socială a devenit o prioritate pentru multe companii, pe măsură ce așteptările oamenilor se schimbă. Suntem mai atenți la impactul pe care acestea îl au atât asupra mediului, cât și la nivel social.

În acest context, Kaufland susține numeroase proiecte cu impact pozitiv, printre care se numără și programul A.C.C.E.S. Acesta a fost creat din dorința de a asigura acces egal la oportunități profesionale pentru persoanele cu dizabilități, contribuind la o piață a muncii incluzivă și deschisă tuturor. Viziunea din spatele programului este de a transforma mediul de lucru într-un spațiu accesibil și lipsit de bariere, nu doar fizice, ci și sociale, astfel încât fiecare angajat să se simtă valorizat și să aibă posibilitatea de a se dezvolta profesional, indiferent de dizabilitate.

A.C.C.E.S. reflectă valori esențiale pentru Kaufland, cum ar fi diversitatea, egalitatea de șanse și responsabilitatea socială. În viziunea noastră, incluziunea nu se limitează doar la angajare, ci include și crearea unui mediu de lucru adaptat, unde angajații sunt sprijiniți să își atingă potențialul. Credem că un mediu de lucru divers și incluziv îmbogățește echipa și promovează empatia, iar prin programul A.C.C.E.S. ne dorim să contribuim la o schimbare de mentalitate în societate și la crearea unui exemplu pozitiv pentru alte organizații.

 

4. Cum se reflectă programul ACCES în cifre? Câți angajați cu dizabilități au beneficiat de un loc de muncă prin acest demers de-a lungul anilor? Orice alte cifre relevante sunt binevenite.

Programul A.C.C.E.S. a înregistrat rezultate remarcabile de la lansare și până în prezent. În cinci ani de activitate, peste 450 de persoane cu dizabilități s-au alăturat echipei Kaufland datorită acestui program. Credem, de asemenea, că programul a reușit să încurajeze și alte organizații să angajeze persoane cu dizabilități. Mai mult decât atât, continuăm să fie activi în promovarea incluziunii, având în prezent aproximativ 500 de posturi deschise la nivel național pentru candidații din această categorie.

Printre realizările notabile se numără și adaptarea a 21 de case de marcat în diverse magazine din țară, special proiectate pentru a permite accesul angajaților în scaun rulant. Am organizat numeroase acțiuni de conștientizare, atât în locațiile noastre - cum au fost Cărucioarele Diversității, prin care le-am oferit clienților ocazia de a-și arăta suportul față de persoanele cu dizabilități - cât și în afara organizației, la nivel național. Caravana A.C.C.E.S. este un exemplu de proiect național prin care am vizitat mai multe orașe din România și care a avut ca scop promovarea incluziunii persoanelor cu dizabilități pe piața muncii, dar și crearea unui context în care, prin cultură și dialog, să aducem oamenii împreună. Participanții au avut ocazia să vizioneze filmul „Mai departe”, realizat de Tedy Necula, care spune povestea de viață a lui George Baltă, fost jucător de rugby și în prezent membru al echipei noastre.

De asemenea, Kaufland a lansat demersuri pentru accesibilizarea digitală, facilitând accesul candidaților cu dizabilități la anunțurile de angajare prin platforme online partenere. În cadrul unui parteneriat creat împreună cu Accessi+, furnizor de servicii complete de accesibilitate digitală din România, am susținut accesibilizarea a două dintre cele mai importante platforme dedicate candidaților din România, printre care se numără și Undelucram.ro. E adevărat că primul aspect la care ne gândim când luăm în calcul nevoia de accesibilizare este cel al adaptării spațiilor fizice, însă trăim într-o lume tot mai digitalizată, în care candidații și angajații petrec tot mai mult timp în mediul online - fie pentru a aplica la locuri de muncă, fie pentru a susține interviuri sau pentru a-și desfășura activitatea. 

 

5. Ne puteți da un exemplu specific de "ACCES la succes"? Puteți să ne relatați o poveste specifică despre cum programul a avut un impact pozitiv asupra vieții profesionale (și personale) a unui coleg de la Kaufland?

Avem mulți colegi pentru care Kaufland reprezintă primul loc de muncă. Nu pentru că nu și-au dorit să se angajeze înainte, ci pentru că nu au găsit deschidere din partea companiilor sau nu știau că există companii care angajează persoane cu dizabilități. Astfel, pentru mulți dintre colegii noștri cu dizabilități, angajarea la Kaufland a fost un eveniment care le-a schimbat viața.

Avem însă și alte povești, cum este cazul colegului nostru Marius, care ne-a semnalat faptul că trecerea de pietoni din zona magazinului unde lucrează nu este semnalizată corespunzător. Ne-a transmis că, pentru el, traversarea reprezenta un risc de fiecare dată, mai ales din cauza dificultăților de vedere, iar trecerea era situată într-o curbă. După ce am primit mesajul său, am făcut demersurile necesare pentru a semnaliza trecerea și în final am reușit. Marius ne-a transmis cât de impresionat a fost de receptivitatea noastră față de un detaliu care nu ține strict de munca în companie. Când vorbim de incluziune și empatie, despre asta este vorba în cele din urmă. Nu e suficient să dezvoltăm programe doar în interiorul organizațiilor. Pentru ca schimbarea să fie semnificativă, avem nevoie de colaborare între oameni, între organizații și instituții. Și totul începe cu o intenție bună.

 

6. Din ce în ce mai mulți candidați pun preț, în deciziile de angajare, pe deschiderea companiei spre diversitate și incluziune. Care sunt valorile organizației Kaufland care asigură colaborarea armonioasă între angajați de etnii, genuri, religii și orientări diferite?

Kaufland este unul dintre cei mai mari angajatori privați din România, iar din echipa noastră fac parte colegi și colege din medii sau chiar culturi diferite. Suntem o echipă cu adevărat diversă, iar aceasta reflectă, de fapt, societatea românească. Nu suntem toți identici și nici nu ar trebui să fim.

De aceea, compania promovează o cultură organizațională fundamentată pe valori precum respectul, egalitatea de șanse și diversitatea. Acestea stau la baza unei atmosfere de colaborare în care angajații sunt încurajați să se exprime liber și să contribuie cu perspective diverse. Ne dorim să înlăturăm orice formă de discriminare și să promovăm un spațiu de lucru sigur și echitabil pentru toți.

În acest context, desfășurăm inițiative care sprijină diversitatea, precum programul A.C.C.E.S., dedicat persoanelor cu dizabilități și promovăm egalitatea de gen prin susținerea femeilor în roluri de conducere. În paralel, implementăm și proiecte de recrutare și dezvoltare pentru tineri, dar și pentru angajați de peste 45 de ani, asigurând astfel oportunități pentru o varietate largă de candidați.

Aceste valori sunt integrate în strategia de responsabilitate socială corporativă (CSR) a Kaufland, prin care încurajăm colaborarea între colegi.

 

7. Din experiența dumneavoastră, cum beneficiază compania de echipe cu un grad ridicat de diversitate, atât din punct de vedere cultural, cât și al performanței?

Din experiența mea, echipele cu un grad ridicat de diversitate aduc beneficii valoroase atât la nivelul echipelor și al culturii organizaționale, cât și în ceea ce privește performanța. Diversitatea aduce o gamă largă de perspective, idei și soluții creative care îmbogățesc modul în care abordăm provocările și oportunitățile în business. Prin ceea ce facem la Kaufland, nu ne adresăm doar unei anumite tipologii de clienți. Pentru a înțelege și a răspunde mai bine nevoilor variate ale clienților noștri, angajații cu experiențe de viață și perspective diferite pot identifica mai rapid soluții adaptate unor contexte diverse. Astfel, diversitatea în echipă este nu doar un atu cultural, ci și un element cheie de competitivitate și adaptabilitate într-o piață dinamică.

Într-o echipă multiculturală și diversă, angajații pot privi situațiile din unghiuri diferite, ceea ce duce la o rezolvare mai rapidă și eficientă a problemelor și la găsirea unor soluții inovatoare.

Pe lângă aspectul creativ, diversitatea îmbunătățește performanța echipelor prin promovarea unei culturi de empatie și înțelegere reciprocă. Într-un astfel de mediu, angajații se simt mai incluși și mai motivați, știind că opiniile lor sunt ascultate și apreciate, ceea ce sporește angajamentul și productivitatea. Pentru Kaufland, acest lucru se reflectă în succesul programelor noastre, cum este A.C.C.E.S., care, pe lângă impactul social evident, contribuie la coeziunea echipei.

 

8. Privind în perspectivă, cum intenționează Kaufland să extindă sau să dezvolte eforturile de diversitate și incluziune?

Pe viitor, ne dorim să continuăm dezvoltarea inițiativelor de diversitate și incluziune, consolidând și extinzând programe deja consacrate, cum este A.C.C.E.S. și inițiind noi demersuri pentru a crea un mediu de lucru cât mai echitabil și accesibil. Planurile includ recrutarea activă pentru posturi dedicate persoanelor cu dizabilități și continuarea adaptării atât a spațiilor de lucru fizice, cât și a platformelor digitale. Este adevărat că lucrurile se fac progresiv. Am învățat asta cel mai bine de-a lungul celor cinci ani de program. Însă, pentru ca ideile noastre să se concretizeze, trebuie să le transformăm în obiective.

Suntem, de asemenea, angajați în extinderea colaborărilor strategice cu asociații și organizații care împărtășesc obiective comune cu noi. Personal, sper ca, într-un viitor nu foarte îndepărtat, când vom povesti despre programul A.C.C.E.S., oamenii să îl perceapă ca pe ceva absolut normal, poate chiar banal. Acela va fi momentul în care vom ști că societatea a ajuns în punctul unde ar trebui să fie, iar incluziunea va reprezenta ceva firesc. Până atunci, suntem pregătiți să facem tot ce ține de noi pentru a ne aduce contribuția la această schimbare.

 

9. Ce mesaj doriți să transmiteți candidaților din piața muncii care fac parte dintr-un grup de persoane vulnerabile și iau în considerare să aplice la Kaufland România?

Mesajul meu pentru candidații din grupurile vulnerabile care iau în considerare să se alăture echipei Kaufland România este unul simplu: aveți curajul să faceți acest pas. În același timp, aș vrea să îi rog să aibă și ei, la rândul lor, înțelegere față de noi și de toți cei care sunt încă la început în acest proces. Nu vă lăsați descurajați și fiți deschiși în a ne spune, constructiv, ce ar trebui să facem pentru a ne îmbunătăți.

Programul A.C.C.E.S. este o dovadă clară că suntem dedicați să construim un mediu de lucru adaptat și incluziv, în care oricine, indiferent de dizabilități sau de alte provocări, poate avea succes și își poate atinge potențialul.

Suntem conștienți că multe persoane din grupuri vulnerabile au întâmpinat dificultăți în accesarea oportunităților pe piața muncii, însă la Kaufland obiectivul nostru este să oferim sprijin real și soluții adaptate. Vă invit să priviți Kaufland nu doar ca pe un loc de muncă, ci ca pe un partener de încredere în dezvoltarea voastră profesională și personală.

 

Te gândești să aplici la unul dintre cele 500 de posturi deschise prin Programul A.C.C.E.S.

Hai pe pagina de angajator a companiei Kaufland România și descoperă toate beneficiile unui angajat cu dizabilități!