Cu totii am resimtit din plin efecte la nivel psihic sau fizic dupa mai mult de un an de izolare si restrictii. Pandemia a avut urmari mai putin placute atat asupra economiei globale, a stilului de munca si de viata in general, cat si asupra sanatatii mintale a tuturor. Cei mai multi manageri se preocupa, in aceste momente, de crearea unui mediu de lucru in care fiecare angajat se simte in siguranta.
De ce este importanta constientizarea sanatatii mintale la locul de munca? Ei bine, toate motivatiile, aspiratiile si puterea pornesc cu o minte odihnita, iar cei mai performanti angajati sunt cei care traiesc si se simt bine.
Aflam din cele mai recente date, ca, in Europa, bolile mintale afectează fiecare al patrulea cetățean, cele mai frecvente fiind tulburarile de anxietate si depresia*. De asemenea, conform studiilor CDC weekly report din 2020*, 40% dintre adultii din SUA se confrunta cu probleme legate de sanatatea mintala. Totodata, mai mult de jumatate dintre acestia nu doresc sa comunice cu managerul lor despre aceste probleme.
Daca esti manager, poate ca te-ai intrebat cum poti promova importanta sanatatii mintale la locul de munca si cum iti poti incuraja echipa sa vorbeasca despre asta. Iti oferim 3 sfaturi utile pentru a putea sa incepi:
1. Invata sa recunosti semnele tulburarilor de sanatate
Simptomele asociate cu anxietatea, stresul si depresia sunt din ce in ce mai comune si sunt, in majoritatea cazurilor, raspunsuri firesti pentru situatii neobisnuite. De aceea, este important sa putem identifica aceste simptome si sa ii asiguram pe colegii nostri ca sunt si vor fi intelesi.
Este datoria noastra ca atunci cand observam ca un membru al echipei se confrunta cu tristete, tulburari ale somnului, oboseala frecventa, dificultati de concentrare, lipsa de cooperare cu cei din jur, pentru o perioada mai mare de doua saptamani, sa il/o intrebam daca are nevoie de ajutor. Doar specialistul poate pune un diagnostic, insa rolul nostru este sa ne exprimam grija, compasiunea si sa ii oferim colegului sau colegei suportul necesar pentru perioada prin care trece.
2. Comunica deschis despre sanatatea mintala
Vorbeste deschis despre sanatatea mintala, la fel cum vorbesti si despre cea fizica. Puterea exemplului este baza pentru a construi o relatie cu echipa ta, asa ca poti impartasi experiente personale, sfaturi si mecanisme de cooperare pentru situatii concrete. Cu totii suntem vulnerabili, insa daca depasim starea initiala de disconfort, putem gasi un grup de suport chiar printre membrii echipei. Atunci cand le arati colegilor ca ai si tu parte de provocari, devii uman, accesibil si, nu in ultimul rand, o persoana curajoasa.
Poti contribui astfel activ la diminuarea stigmatului legat de sanatatea mintala, iar mediul de lucru va deveni unul in care toata lumea se simte in siguranta. Nu uita sa promovezi comportamente sanatoase, asa cum este gasirea unui echilibru intre locul de munca si viata privata, ia-ti pauze si fa o prioritate din grija pentru tine.
3. Include aspecte legate de sanatatea mintala in rutina zilnica a echipei tale
Nu este de ajuns sa mentionezi punctual aspecte legate sanatatea mintala, ci, cu fiecare ocazie este util sa amintim colegilor nostri importanta acesteia si cat de benefic este pentru ei sa vorbeasca despre ce ii apasa.
Discutiile mai putin formale, legate de cum percepe fiecare membru al echipei mediul de lucru, activitatea desfasurata sau situatia actuala, contribuie la consolidarea starii de bine sau de well being. Incurajeaza-ti echipa sa vorbeasca despre problemele pe care le intampina, asigura confidentialitatea si nu accepta discriminarea sau bullyingul la locul de munca.
Email-urile de incurajare, prin care sunt scoase in evidenta rezultatele obtinute de colegi sau mesajele de sustinere a echipei, reprezinta un punct de sprijin important.
Un impact foarte mare asupra sanatatii mintale a angajatilor este observarea eforturilor acestora si recompensarea lor pe masura. Un angajat valorificat pe masura si apreciat este un angajat mai fericit.
Si nu uita, o simpla intrebare poate sa ajute foarte mult. Tu cum te simti astazi? Cum este ziua ta? Ce mai faci?
In concluzie, efectele evenimentelor globale recente vor fi resimtite pentru mult timp, iar daca acordam o atentie deosebita emotiilor si sentimentelor, transformand mediul de lucru intr-un loc al deschiderii, autenticitatii si sprijinului, vom obtine rezultate favorabile pentru toti cei implicati.
Surse:
https://insp.gov.ro/sites/cnepss/wp-content/uploads/2021/03/Analiza-de-situa%C5%A3ie-2021.pdf