Distribuie
5 pași pentru a obține o promovare în compania unde lucrezi
Ultimii 3 ani nu au fost deloc ușori. Pandemie, război, criza financiară iminentă, schimbarea condițiilor de muncă, accelerarea dezvoltării tehnologiilor de tip AI, toate acestea pun o presiune enormă pe fiecare dintre noi, când ne gândim la viitor.
Companiile internaționale care lucrau până nu de mult pe planuri strategice de 5- 10 ani, acum iau maximum 3 ani în calcul pentru o proiecție în viitor. Companiile românești și-au redus dramatic nivelul de previzionare, uneori chiar până la 3 luni.
În tot acest context, cum poți tu să evoluezi în jobul actual și mai mult, să obții o promovare?
În acest articol am să te ajut să îți construiești un plan de carieră, care să îți aducă o promovare chiar și în acest context de instabilitate economică internațională.
În primul rând, te invit să te uiți la realitate dintr-o perspectivă macro. Este ușor să ne pierdem în grijile de zi cu zi și să uităm că facem parte dintr-un context economic mereu schimbător, mereu adaptabil. Perspectiva macro este că vei lucra în această economie (fie că este România sau altă țară de pe Glob) cel puțin 20 de ani (estimând că citești acest articol în decada 30 sau 40 de viață).
Gândește-te puțin…20 de ani sunt 5200 de zile lucrătoare. Tony Robbins spune într-un documentar despre viața lui o afirmație foarte adevărată „Oamenii supraestimează ce pot să facă într-o lună și subestimează cât pot să realizeze într-un an”. Sigur, nu e nevoie să aștepți 20 de ani până la viitoarea promovare, însă acest număr este important dintr-un alt motiv.
Cum arăta viața ta acum 20 de ani? Prin câte joburi sau companii ai trecut în acești ultimi 20 de ani? Câte situații total noi, experiențe pe care nu ți le-ai închipuit vreodată ai obținut în acești 20 de ani? Prin câte crize financiare a trecut planeta în acești 20 de ani și tu la fel?
Exact. Foarte multe. Acum, întoarce-ți perspectiva către viitor și gândește-te: dacă pui toate aceste abilități dobândite, flexibilitatea de adaptare pe care ai dobândit-o și un pic de strategie, cât de repede poți obține acea promovare dorită?
Această perspectivă macro asupra vieții te ajută - de asemenea - să nu te (mai) subestimezi. Marea noastră majoritate (a românilor, mă refer) trăim cu un arhetip puternic de subapreciere. Și acest lucru se observă în rata promovărilor în cadrul companiilor, indiferent de natura lor.
În general suntem obișnuiți să primim, nu să cerem. Iar când cerem, o facem agresiv, fără un plan, mai degrabă bazat pe frustrările acumulate (ex: „muncesc de mulți ani în companie fără o mărire salarială” sau „știu mai mult decât colegii mei, deci merit o promovare”) decât printr-un plan strategic.
Evident că aceste argumente nu ajung la urechile celor care pot să ne susțină în demersul nostru sau dacă ajung, nu sunt convingătoare.
Așadar, dacă tu vrei să te diferențiezi dintre mulțimea de colegi care își doresc o promovare și chiar să o obții, iată ce ai de făcut.
1. Construiește-ți relații de încredere în companie
Am început cu acest pas pentru că de foarte multe ori este greșit înțeles. Tocmai pentru că este atât de necesar și a fost atât de suprautilizat. În limbaj colocvial numim acest model „pile și relații”. Vreau să subliniez că nu la acest model mă refer aici, ci la un element cultural al societății românești, pe care îl poți folosi în avantajul tău.
Pe o scală a diferențelor culturale între „Focus pe rezultate” și „Focus pe relații” (The culture Map - Erin Meyer, 2014) România este situată în mijlocul grilei „Focus pe relații”. Ce înseamnă acest lucru? Ne alegem oamenii cu care colaborăm în baza relației pe care am stabilit-o cu ei și apoi în baza rezultatelor. Mai exact, rezultatele tale pot să fie excepționale, însă dacă nu te cunoaștem, nu avem încredere în tine cu adevărat și nu putem fi convinși că poți duce jobul următor.
Ce trebuie să știi? Indiferent dacă stai într-un birou toată ziua, față în față cu monitorul tău sau participi la diverse ieșiri cu echipa, toată lumea te va cunoaște. E cel mai bine ca tu să poți controla mesajul în loc să îl lași să fie creat de alte persoane.
Ce să faci? Comunică. Cu colegii - despre proiectele tale. Cu managerul - despre reușitele tale. Ieși la câte un prânz cu echipa, chiar dacă nu ai chef. Participă la întruniri cu echipa de management și pune întrebări. Oferă-te să pregătești o prezentare cu ce ai învățat din ultimul training pe care l-ai parcurs. Oferă-te voluntar la un proiect foarte important din companie, să lucrezi alături de colegi pe care nu îi cunoști. În două cuvinte: devino vizibil. Și da - dacă nu te simți bine să faci acest lucru, este o competență pe care ți-o poți dezvolta prin foarte multe moduri: de la cursuri de comunicare la cele de networking sau public speaking.
2. Pune-ți experiența în folosul companiei
Este dovedit statistic că un angajat care lucrează în același job și aceeași companie peste 26 de luni, intră într-o curbă descendentă de învățare. Adică ai cam învățat tot ce ține de jobul tău și de aici o scădere a motivației.
Însă, exact această perioadă cunoaște o creștere a valorii angajatului din punct de vedere al know-how-ului pe care compania îl obține. Mai exact: știi să îți faci bine jobul și mai mult decât atât, cunoști compania, structura, regulile, astfel încât să fii eficient.
Ce trebuie să știi? Acesta este cel mai bun moment să te afirmi ca și specialist sau chiar expert în munca ta. Și să obții aceea vizibilitate menționată la Punctul 1.
Ce să faci? Oferă-te să îi ajuți pe cei din jur. Fii parte din procesul de inducție al colegilor noi. Vino cu propuneri de activități sau proiecte noi, pe care să le coordonezi. Arată inițiativă și mai mult, arată că știi. Nu aștepta ca cineva să te aprecieze că ești de 3-4-5 ani în companie. Pune-ți valoarea în evidență.
3. Invită managerul direct la o discuție de planificare
Prof Univ. Mircea Miclea spunea într-o discurs susținut la Resița în Mai 2023 că „nu putem să predăm controlul educației și evoluției noastre unei alte persoane. Nimeni nu își va lua vreodată responsabilitatea dezvoltării noastre. Este necesar să o facem noi, dacă vrem să muncim strategic”.
Mi-a rămas în memorie această afirmație pentru că este o greșeală pe care o văd educată în noi încă din școala primară. Foarte puțin suntem încurajați să gândim pentru noi, mai degrabă așteptăm să fim văzuți și apreciați. Pentru prea mulți dintre clienții de coaching cu care am lucrat, să se gândească la evoluția lor profesională era foarte ușor. Să discute acest plan cu managerul era uneori mai înfricoșător decât o vizită la dentist. Poți să îți aduci aminte că și managerii sunt crescuți în același model de educație, așadar mulți dintre ei au aceleași tare comportamentale ca noi.
Ce trebuie să cunoști? Această discuție este condusă de tine și are ca scop să arate că îți pasă de tine și de companie în același timp.
Ce să faci? Pregătește discuția în patru etape: cere-i un feedback despre performanța ta din ultimele 6 luni/12 luni. Întreabă-l care sunt planurile de viitor pentru companie și mai concret pentru departamentul în care lucrezi. Spune-i ce vrei să obții (o promovare) și cum te-ai gândit la drumul acesta. Agreați împreună cum începeți (și fii atent că „o să mă gândesc” nu este un agreement, ci o amânare) și cum te va susține în acest demers.
4. Fii strategic cu ce vrei să dezvolți în viața ta profesională
Promovarea NU înseamnă un rol de coordonare al unei echipe. Spun acest lucru pentru că este o eroare foarte întâlnită la clienții care ajung să lucreze cu mine, după încercări eșuate de a obține o promovare in companie.
O promovare aduce o încununare a competențelor tale și de asemenea îți dă o ocazie foarte bună să dobândești alte competențe. Managementul oamenilor într-o echipă nu este singura variantă.
Ce trebuie să știi? Companiile au și vor avea întotdeauna nevoie de oameni care: sunt adaptabili, vor și pot să învețe competențe noi, știu să pună în mișcare lucrurile, știu să lucreze cu alți oameni.
Ce să faci? Răspunde la următoarele întrebări: 1) Ce vreau să învăț și să dezvolt la mine în următorii 3 ani ca să pot folosi în munca mea? 2) Care sunt responsabilitățile de acum pe care nu mai vreau să le am peste 3 ani? 3) Ce valoare o sa pot oferi peste 3 ani companiei prin ce știu să fac?
5. Învață să lucrezi cu oamenii
Indiferent ce promovare dorești, indiferent de rol sau de companie, o competență general căutată este cea de a știi să lucrezi cu colegii tăi. Nu mă refer la leadership sau management, ci la a fi o persoană care se cunoaște pe sine suficient încât să poată lucra cu ușurință cu ceilalți. Odată ce ai dobândit această competență, devii o valoare pentru orice echipă în care lucrezi, te faci remarcat cu ușurință și ai toate șansele să obții promovarea dorită.
Ce trebuie să știi? Drumul către a lucra bine cu ceilalți este cunoașterea personală. Oamenii din jur ne apasă tot felul de butoane și de multe ori pare că nu găsim „oameni normali”. Ce vedem în jur nu este altceva decât oglinda propriilor noastre comportamente și credințe limitative.
Ce să faci? Lucrează cu un Coach. Trainingurile sunt utile pentru a obține informații, însă practica este cea care construiește noi comportamente. Sunt o mulțime de Coach buni în piața din România care te pot susține într-un proces de evoluție personală. Învață să te cunoști în profunzime, să depășești anumite tipare și să evoluezi ca individ. Nimeni nu poate pune sub semnul întrebării evoluția ta, atunci când TU nu te îndoiești de asta.
Am să închei spunându-ți că pentru a obține o promovare înseamnă să îți urmărești dedicat succesul personal, iar creșterea de multe ori se face cu schimbări foarte mici. Începe astăzi. Mâine vei fi cu un pas mai aproape.
Citește toate articolele despre
Piața muncii Echilibru Despre meserii Comportamentul uman Etică Resurse CVContributor Undelucram.ro
Raluca Culda
Mai multe articoleDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Piața muncii
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro