Bonificatiile pe care le pot primi salariatii: Care sunt si ce trebuie sa stim despre ele (I)

12.06.2014
3 min
Bonificatiile pe care le pot primi salariatii: Care sunt si ce trebuie sa stim despre ele (I)

Distribuie

Va propunem un articol foarte interesant gasit pe Legestart.ro referitor la bonificatiile pe care le pot primi salariatii. Articolul este scris de Denisa Patrascu, mai multe detalii despre autor si articol veti gasi chiar pe site-ul sursa.


Forme de bonificatii:

 

1. primele de merit;
2. tichetele masa;
3. participarea angajatilor la profit;
4. tichete cadou si tichete cresa;
5. al 13-lea salariu;
6. prima de vacanta;
7. prima de sarbatori;
8. alte bonusuri.

 

Nota: In acest articol sunt abordate primele patru puncte. In partea a doua a subiectului veti gasi si celelalte patru puncte.

 

1. Primele de merit

 

Primele de merit nu sunt ceva nou. Angajatii eficienti au fost rasplatiti pentru eforturile lor sub diverse forme inclusiv in legislatia dinainte de Revolutie (gradatii de merit).

 

Bugetarii au dreptul la premii lunare in limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului prevazut in statul de functii, cu incadrare in fondurile aprobate prin buget.

 

Premiile se pot acorda in cursul anului salariatilor care au realizat sau au participat direct la obtinerea unor rezultate deosebite in activitatea institutiei. Sumele neconsumate pot fi utilizate in lunile urmatoare, in cadrul aceluiasi an bugetar.

 

Premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul principal de credite, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, cu consultarea reprezentantilor salariatilor, acolo unde nu sunt astfel de organizatii sindicale.

 

2. Tichetele de masa

 

Legea nr. 142/1998 prevede ca fiecare persoana care primeste tichete de masa sa achizitioneze produse alimentare in valoare de maximum doua tichete pe zi. Incepand cu data de 1 mai 2013, valoarea unui tichet de masa este de 9,35 lei, iar din luna februarie 2014 pot fi acordate si in format electronic.

 

Tichetele de masa sunt asimilate veniturilor salariale, conform legislatiei fiscale in vigoare, astfel incat ele sunt supuse impozitului pe venit. Chiar daca costul de achizitie al acestor tichete este suportat de catre angajator, impozitul pe venit este platit de catre salariat, acesta fiind retinut, la fel ca celelalte obligatii de plata, din salariu.

 

3. Participarea angajatilor la profit

 

In acord cu prevederile art. 1 lit. e) din OG nr. 64/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu exercitiul financiar al anului 2004, la societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si la regiile autonome, profitul contabil ramas dupa deducerea impozitului pe profit se repartizeaza pe urmatoarele destinatii, daca prin legi speciale nu se prevede altfel: participarea salariatilor la profit; societatile nationale, companiile nationale si societatile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum si regiile autonome care s-au angajat si au stabilit prin bugetele de venituri si cheltuieli obligatia de participare la profit, ca urmare a serviciilor angajatilor lor in relatie cu acestea, pot acorda aceste drepturi in limita a 10% din profitul net, dar nu mai mult de nivelul unui salariu de baza mediu lunar realizat la nivelul agentului economic, in exercitiul financiar de referinta.

 

Anterior era prevazuta aceasta obligatie, conform art. 43 alin. 2 lit. a din fostul contract colectiv de munca unic la nivel national 2007-2010: „cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor, care este de pana la 10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor autonome”.

 

4. Tichete cadou si de cresa

 

Conform art. 2 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa.

 

Tichetele cadou se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale.

 

Tichetele cadou acordate sunt scutite de la plata contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296^15 lit. o) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, pentru acestea retinandu-se doar impozitul pe venit.

 

Prevederile legale restrang acordarea lor pentru anumite situatii: acordarea tichetelor cadou salariatilor, deductibile in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Acestea vor fi supuse impozitului pe venit in luna acordarii.

 

Pot fi sub forma de tichete cadou pentru spa, wellness sau abonamente la sali de fitness – aceasta este o tendinta recenta in materie de bonusuri. Companiile realizeaza parteneriate cu diverse saloane, ceea ce le ofera posibilitatea de a achizitiona vouchere cadou la preturi preferentiale.

 

Tichetele de cresa pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul salariatului si pot fi utilizate in relatia cu cresele cu care unitatile emitente au contractat prestarea serviciilor respective.

 

Tichetele de cresa se acorda la cerere unuia dintre parinti sau, optional, tutorelui, celui caruia i s-au incredintat copii spre crestere si educare ori in plasament familial, pe baza livretului de familie, in limita prevederilor bugetului de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale, pentru unitatile din sectorul bugetar si, pentru celelalte categorii de angajatori, in limita bugetului de venituri si cheltuieli aprobat.

 

Tichetele de cresa se acorda angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la doi ani, respectiv de pana la trei ani in cazul copilului cu handicap.

 

Citește toate articolele despre

Legislative

Articol scris de:

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro