Când managementul favorizează, ce facem?

30.06.2024
3 min
5.00
Când managementul favorizează, ce facem?

Distribuie

 

Este frustrant și demotivant să simți că managementul favorizează anumite persoane în detrimentul tău.
Cumva, din păcate, aceste tipuri de comportament sunt lesne de observat, însă mai greu de combătut. Sunt totuși diferite opțiuni care pot ajuta persoana defavorizată să trieze bine situația și să meargă mai departe pentru a schimba ceva.

 

Iată câteva strategii pentru a gestiona această situație și a-ți menține profesionalismul și motivația:

 

Analizează

Înainte de a acționa, asigură-te că favoritismul este real și nu doar o percepție personală. Observă comportamentele și deciziile managementului în mod obiectiv:

 

- Notează exemple specifice de favoritism.
- Compară obiectiv performanțele și comportamentele tale cu cele ale persoanelor favorizate dacă există această oportunitate. 
- Consideră discuții legate de istoricul echipei sau unor situații similare în companie, pentru a înțelege mai multe aspecte și o posibilă rădăcină a unui astfel de comportament.

 

Concentrează-te pe Performanța Ta

Indiferent de favoritism, continuă să îți faci treaba la cel mai înalt nivel posibil.

 

- Stabilește-ți obiective personale și profesionale clare.
- Solicită feedback constructiv pentru a te îmbunătăți constant.
- Fii proactiv și implicat în proiecte importante în măsura în care poți alege sau ți se prezintă opțiuni. Ghidează-i și pe alții din jurul tău spre îndeplinirea cât mai bună a obiectivelor și consolidează starea de bine în cadrul echipei.

 

Comunică transparent

Dacă ești sigur că favoritismul există, discută deschis cu managerul tău:

 

- Pregătește-te bine pentru discuție, având exemple concrete și argumente bine structurate.
- Abordează subiectul cu calm și profesionalism, evitând acuzațiile directe.
- Întreabă cum îți poți îmbunătăți aspectele ce țin de muncă pentru a avea oportunități egale. Deși poate să fie o discuție sensibilă și jenantă pentru cel ce deschide subiectul, este important să faci acest lucru cât mai repede, clar și neutru.

 

Caută Sprijin

Găsește aliați și mentori în organizație care îți pot oferi sfaturi și sprijin:

 

- Discută cu colegii pentru a vedea dacă și ei au observat aceleași comportamente. Consolidează relațiile cu aceștia și ai grijă de dispoziția favorabilă din departament pe cât se poate. Este în beneficiul tuturor să existe colaborare și liberă comunicare.
- Caută un mentor care te poate ghida și susține în dezvoltarea ta profesională. Mentorii sunt de cele mai multe ori persoane neutre și care au trecut prin multe alte situații similare cu cele întâlnite de către tine. Ține sfatul lor aproape și totodată alege ce este mai bun pentru tine din discuțiile avute.

 

Documentează 

Păstrează un jurnal al situațiilor în care simți că ai fost dezavantajat:

 

- Notează datele, evenimentele și persoanele implicate. Poți chiar nota cum pare că te-ai simțit și cum crezi că ți s-a adus un defavor clar din cauza celor întâmplate. Dacă există totuși poate chiar o clară situație în care munca sau integritatea personală au fost afectate mai grav, este necesar să păstrezi toate acele notițe și să poți explica clar situația dacă este nevoie. Astfel de lucruri nu trebuie tolerate sau lăsate să se "stingă" de la sine.
- Acest jurnal te poate ajuta în discuțiile cu managementul sau cu resursele umane. 

 

Adresează-te Resurselor Umane

Dacă discuțiile directe cu managerul nu aduc schimbări, implică departamentul de resurse umane:

 

- Prezintă-le documentația ta și explică situația.
- Solicită o investigare imparțială a comportamentului favoritismului. HR-ul este acolo să ajute angajații pentru a înțelege cât mai bine situația și totodată să ia atitudine dacă într-adevăr astfel de persoane încalcă condul de conduită și limita decenței prin activitatea pe care o practică.

De cele mai multe ori, companiile au toleranță zero pentru astfel de situații care defavorizează persoanele pe baza unor criterii personal alese de către cei care practică astfel de lucruri, iar în majoritatea timpului, departamentele abilitate ajută angajații să progreseze în alte echipe sau departamente ori să aplice regulamentul intern cu sancțiuni stabilie respectivelor persoane din management care defavorizează angajații.

 

#banner_cv1#

 

Opțiuni

Dacă situația nu se îmbunătățește, ia în considerare următoarele opțiuni:

 

- Caută oportunități de avansare în alte departamente sau proiecte din cadrul companiei.
- Dacă favoritismul persistă și afectează semnificativ moralul și cariera ta, ia în considerare posibilitatea de a căuta un nou loc de muncă, însă nu înainte de a epuiza orice soluție internă și amiabilă pentru a reda stabilitatea.


Managementul favoritist poate fi dificil de gestionat, dar prin abordarea situației cu profesionalism, comunicare deschisă și căutarea sprijinului potrivit, poți naviga cu succes prin aceste provocări. Menține-ți focalizarea pe performanța ta și pe dezvoltarea profesională pentru a-ți maximiza oportunitățile, indiferent de circumstanțele externe.

Toată lumea are dreptul la integritate și oportunități egale, creștere favorabilă și suport în situații care pun la încercare oamenii. Toleranța trebuie să fie mereu zero pentru situații sau persoane care destructurează departamente, indivizi și care manipulează situații pentru a defavoriza angajați în favoarea altor angajați sau chiar în favoarea unor situații ce îi pun pe cei din management într-o lumină mai bună. 

Citește toate articolele despre

Comportamentul uman

Contributor Undelucram.ro

Alin Banță

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro