Distribuie
Cat de eficiente sunt mijloacele de monitorizare a angajatilor: responsabilizare sau frustrare?
Camere de luat vederi in toate colturile cladirii de birouri, cartele de acces, posta electronica monitorizata de departamentul IT la cererea managerului, care cere rapoarte lunare despre activitatea online a fiecarui angajat. Se intampla in multe companii din Romania. Dar pana unde poate angajatorul, legal si moral, sa intre in intimitatea angajatului?
In ianuarie 2016, Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) a decis ca angajatorii pot monitoriza activitatea electronica a angajatului in timpul orelor de serviciu. Plangerea a fost inaintata de un roman, care a fost concediat dupa ce conducerea a aflat ca a folosit computerul firmei si timpul de lucru pentru a transmite mesaje personale. Legal, deci, angajatorul are dreptul de a verifica activitatea angajatului care foloseste echipamentele sale – calculatoare, telefoane mobile, copiatoare etc.
"Angajatii pot deveni frustrati"
Chiar daca monitorizarea este reglementata, specialistii in resurse umane sunt de parere ca angajatorii ar trebui mai degraba sa isi responsabilizeze angajatii, nu sa recurga la o monitorizare foarte stricta.
“Angajatorii ar trebui sa incerce responsabilizarea angajatilor nu prin sisteme de supraveghere sau restrictii la retelele sociale, ci prin recunoasterea si asumarea valorii adaugate pe care fiecare angajat o aduce companiei respective. O supraveghere excesiva va frustra angajatii care nu vin la munca doar ca sa ponteze cele opt ore de program, ci ca isi faca treaba cu pasiune si devotament”, explica Petru Pacuraru, specialist in resurse umane si trainer HPDI, firma ce furnizeaza solutii de leadership si dezvoltare a resurselor umane prin programe de training, coaching si team building.
Exista, insa, si situatii in care monitorizarea angajatilor se poate doveni utila pentru manageri, in special la momentul evaluarilor periodice de personal.
“E drept, sunt cazuri in care unii angajatori exagereaza. Am auzit de situatii in care managerii se interesau cat se poate de serios de starea civila sau de situatia familiala a angajatilor sai. I-am intrebat pe unii dintre ei de ce fac asta. Mi-au spus ca prefera angajatii fara familie, pentru ca au mai putine griji si, deci, mai mult timp pe care sa-l dedice companiei. Nu e in regula. Curiozitatea angajatorului trebuie sa se opreasca la usa firmei”, explica specialistul HPDI.
Intreg articolul poate fi citit accesând sursa.
Citește toate articolele despre
HR MetricsArticol scris de:
Distribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
HR Metrics
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro