Distribuie
Cat de mult conteaza prima impresie
Te-ai pregatit indelung pentru interviu - ai studiat istoria companiei, cultura ei, care este situatia financiara. Stii ca ai un CV bun si chiar esti bine pregatit pentru testele ce urmeaza. Totusi, ai uitat de importanța primei impresii.
Ai auzit de sute de ori sintagma prima impresie conteaza, este firesc sa nu o mai iei in seama. Asta desi, potrivit studiilor unui psiholog de la Princeton, sunt suficiente cateva milisecunde pentru ca in creierul nostru sa se formeze prima impresie.
Exista studii amanuntite referitoare la impactul primei impresii asupra procesului de angajare si asupra angajatorului. Voi stiti sau vi s-a spus ca angajatorii iau decizii dupa citirea continutului CV-ului, a scrisorii de intentie, a rezultatelor la teste. Aceasta este insa doar o parte a procesului de angajare. O multitudine de prejudecati actioneaza pentru formarea primei impresii - nume, sex, comportament non verbal.
Sa ne oprim doar la 5 aspecte care au impact asupra primei impresii:
1. Acorda mai multa atentie discutiei premergatoare interviului
Intrebari de genul: Cat de repede ai ajuns?, Traficul este ingrozitor, nu-i asa? sau Ce vreme mizerabila par total nevinovate, dar raspunsul vostru este foarte important. Cum e posibil ca o conversatie aparent banala, care nu este direct legata de job, sa aiba o asemenea importanta? Brad Harris, profesor de management la Texas Christian University, atrage atentia asupra faptului ca „intrebarile puse pot conduce, inconstient, la prejudecati,” din aceasta cauza se recomanda sa acodati mai multa atentie pre-discutiei de la inceput.
Harris a publicat in Journal of Applied Psychology rezultatele unui studiu din care se desprinde ideea ca ceea ce spuneti poate fi folosit impotriva voastra, datorita prejudecatilor. „Chiar si aceasta nevinovata conversatie dintre candidat si cel care ii ia interviul poate oferi informatii importante celui de al doilea despre compatibilitatea dintre voi si job–ul oferit,” spune el.
Daca discutia dintre candidat si angajator merge bine, atunci si candidatul va inregistra un scor mai bun in ansamblu interviului. Sfatul psihologilor este de a incerca in conversatia scurta pe care o purtati sa adoptati comportamentul in oglinda - manierele, gesturile si chiar zambetul celui aflat in fata voastra.
2. Strangerea mainii conteaza
O strangere de mana ferma, privind direct in ochii interlocutorului creste probabilitatea de a obtine job-ul. Daca aveti indoieli asupra modului in care dati mana, sunteti nesiguri, atunci repetati cu cineva din familie sau cu un prieten.
Jill Strange, vicepresedinte Infor, spune legat de acest subiect:„Exista o serie de notiuni preconcepute referitor la strangerea mainii. Tu vrei de fapt o strangere de mana ferma, dar nu excesiv de ferma. Multi oameni concep acest lucru ca pe o dovada de incredere sau de disponibilitate.”
Jill Strange mai face si o precizare binevenita subliniind ca gestul de strangere a mainii depinde si de specificul job-ului. „Daca te afli la interviu pentru a ocupa slujba de vanzator care presupune incredere si diponibilitate, atunci stransul mainii are importanta. In schimb pentru un viitor analist, nu ocupa chiar primul loc,” afirma el.
3. Felul in care te imbraci conteaza
Uneori nu suntem intotdeuna atenti la cum ne imbracam. Un studiu publicat de Journal of Fashion Marketing and Management, arata ca: „hainele au o influenta foarte mare aupra primei impresii.”
Un barbat degaja prin hainele sale incredere succes. La randul lor, femeile imbracate cu tenta masculina pot impresiona prin hotarare si agresivitate pozitiva, ceea ce le face mult mai eligibile pentru job.
„Tot ceea ce tinede voi ca persoana, de la respiratia voastra, mestecatul gumei, hainele patate sau decolorate, distrage atentia de la abilitatile si aptitudinele voastre, reducand probabil, sansa de a fi chemat pentru al doilea interviu,” spune analista HR Laura Handrick de la FitSmallBusiness.com
4. Atentie la pantofi
Cand vrei sa-ti faci o parere despre personalitatea cuiva priveste in jos, la ce are in picioare. O pereche de pantofi scumpi si eleganti denota prosperitate, cei colorati transmit o personalitate extrovertita, pantofii curati ne spun ca esti constiincios, cei cu varful ascutit ca esti putin agresiv, in timp ce pantofii comozi denota calm. Ce incaltati poate fi foarte important, cand mergeti la interviu.
Conducatorul unui studiu publicat in Journal Reaserch in Personality, Omri Gillath, profesor asociat la catedra de psihologie sociala de la University of Kansas, puncteaza: „Pantofii sunt de diferite calitati, brand-uri, forme si stiluri, inclusiv cu functii diferite. Datorita acestei varietati ei sunt purtatorii unei multitudini de informatii individuale.”
5. Poarta un ceas
Smartphone-urile ne-au facut sa ne lipsim de clasicul ceas. Daca totusi purtati un ceas atunci cand sunteti la interviu, semnalul este clar: sunteti constiincios, veti fi punctual si chiar daca veti intarzia, ceasul este o dovada a incercarii voastre de a limita acest neajuns.
Acestea sunt doar cinci dintre elementele considerante ca influente, atunci cand vorbim de transmiterea unei prime impresii. Foarte multe studii se refera si la importanta altor elemente, unele dintre ele care poate nu ar trebui luate in seama din punct de vedere profesional - greutate, aspectul fetei, culoarea pielei, nume, orientarea sexuala.
Jill Strange adauga: „Foarte multe organizatii se bazeaza la angajare pe acestea.. N-ar trebui s-o faca.”
Citește toate articolele despre
Misiune Echilibru Planificare carieră Creare profil candidat Găsește-ți job Comportamentul uman Motivație și vocație Internships și voluntariatArticol scris de:
Distribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Misiune
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro