Lidl România: Cea mai îndrăgită companie din industria Retail Alimentar

28.02.2024
7 min
5.00
Lidl România: Cea mai îndrăgită companie din industria Retail Alimentar

Distribuie

 

Astăzi continuăm seria articolelor prin care punem în lumină angajatorii din România ce construiesc zi de zi o relație durabilă cu oamenii lor. În acest articol discutăm cu Ionela Sulugiuc, Director Național de Resurse Umane la Lidl România.

Este necesar să menționăm faptul că eforturile echipei ei împreună cu mentalitatea sănătoasă a organizației au clasat compania pe locul 1 în categoria Retail Alimentar în cadrul Topului Angajatorilor Undelucram.ro 2023.

Vă invităm să aflăm împreună de la Ionela câteva bune practici din strategia de Resurse Umane a companiei prin care reușește să atragă și să rețină angajați talentați.

 

1. Ce funcție ocupi în acest moment?

În prezent, sunt Director Național de Resurse Umane și membru al Consiliului de Conducere la Lidl România.

 

2. Povestește-ne despre background-ul tău profesional. Ce formare ai, în ce domenii ai lucrat până în prezent, ce pasiuni te-au ghidat în carieră?

Am absolvit Facultatea de Psihologie și mi-am început cariera corporate în 2002, în divizia Customer Operations a Connex, unde am fost învățată ce înseamnă o strategie care are în centrul ei clientul. Prin urmare, „experiența clientului” a devenit un element central al pregătirii mele și îmi definește acum profilul de profesionist. 

În 2008, am făcut mutarea în aria de Resurse Umane, unde prin rolurile pe care le-am avut, am avut oportunitatea de a experimenta și învăța (atât on the job, cât și prin cursuri profesionale) toate ariile de resurse umane (recrutare & employer branding, learning & development, talent management, compensation & benefits, engagement, compliance & labour law, training, project management). În 2015 am absolvit un MBA – Maastricht School of Management, adaptat pentru organizația în care lucram atunci.

Sunt certificată coach în metoda Solution Focused Coaching, am parcurs cursuri de SystemicCoaching, LifeCoaching și am absolvit un curs de formare în Terapie Integrativă.

Am lucrat în mediul ONG – social support for people with special needs, în Tehnologie și Telecomunicații, servicii de reparații Electro IT, fashion, industria berii și retail alimentar.

De-a lungul vremii, m-au ghidat în cariera mea pasiunea de a lucra cu oameni, dorința de dezvoltare continuă, dorința de a influența și de a produce schimbări pozitive. 

 

3. Ce te atrage cel mai mult la cultura organizațională a companiei pe care o reprezinți?

Pentru noi, e important ca toți colegii din Lidl să simtă că se bucură de stabilitate, din toate punctele de vedere – de la pachetul de compensații și beneficii care să le asigure bunăstarea, la oportunități de dezvoltare care să îi convingă că locul lor este alături de noi pe termen lung. Peste 4000 dintre colegii noștri sunt alături de noi de peste 5 ani, iar aproape 1000 dintre ei, încă de la intrarea noastră pe piața locală, de peste 12 ani, iar la acest lucru au contribuit și platformele de dezvoltare adaptate fiecărui nivel din companie. 

Prin intermediul acestora, orice coleg din magazine, depozite sau sediile administrative are posibilitatea de a-și dezvolta cariera împreună cu Lidl, inclusiv prin promovarea pe poziții de management. Avem numeroși colegi care au evoluat alături de noi – de exemplu, de la vânzător la director de vânzări sau director regional, sau de la specialist, la director de departament. 

 

4. Cât de importantă este valoarea diversității și cum se reflectă ea în climatul organizației?

Avem în echipa noastră peste 12.000 de membri ce lucrează în magazine, depozite și sedii administrative și suntem prezenți în toate județele țării. Suntem, așadar, o populație foarte diversă din multe puncte de vedere, iar această diversitate e unul dintre aspectele fundamentale în cultura noastră organizațională. 

De exemplu, peste jumătate din membrii echipe Lidl sunt femei și, în momentul de față, peste jumătate din rolurile de leadership sunt ocupate tot de femei. De aceea, pentru colegele noastre cu funcție de conducere, am implementat un program de dezvoltare personalizat, de Leadership feminin, ținând cont de nevoile lor.

Avem, bineînțeles, politici anti-discriminare și un sistem de whistle-blowing ce asigură confidențialitatea discuțiilor – prin intermediul colegilor care au rolul de Person of Trust, adică persoane neutre, de încredere, aflate într-un permanent dialog cu colegii din toate ariile noastre de business. 

Aplicăm aceste politici anti-discriminare pe durata întregului employee journey, iar atunci când decidem să angajăm un nou membru în echipă, toți candidații sunt evaluați la nivel individual, ținându-se cont de aceleași criterii. Ne uităm la cât de bine se potrivește persoana respectivă cu cerințele jobului pentru care aplică și oferim oportunități tuturor candidaților, indiferent de gen, naționalitate, culoarea pielii etc.

Diversitatea & incluziunea rămâne o arie importantă pentru noi și unde avem în plan multe inițiative în perioada ce urmează.

 

5. În opinia ta, cum contribuie un specialist în HR la un employee experience care să rețină talentele în companie?

Pentru noi, Lidl, unul dintre cele mai importante roluri ale echipei de resurse umane este de a asculta activ și de a lua mereu pulsul organizației. Numai astfel putem să ne asigurăm că experiența pe care o oferim colegilor din întreaga companie este croită conform nevoilor și așteptărilor acestora, că este într-adevăr valoroasă pentru ei și că le oferă toate motivele pentru a rămâne alături de noi pe termen lung.

Colegii din departamentul de resurse umane nu doar dezvoltă inițiative și programe prin care asigură un parcurs organic pentru angajați, ci sunt parteneri de încredere pentru colegii din toate ariile de activitate ale companiei. În acest sens, echipa de HR le furnizează date și analize ce susțin decizii de business care iau în calcul nevoile angajaților și contribuie la bunăstarea echipei.

 

6. Ce planuri de viitor are compania? Cum intenționați să atrageți talentele din piață în următorii ani?

#noiLidl ne uităm deopotrivă la oportunitatea de a atrage noi talente, dar și la modalitățile prin care să rămânem relevanți pentru colegii noștri, cei care ne sunt deja alături. Astfel, vom continua să fim atenți la ce se întâmplă la nivel macroeconomic, pentru a oferi colegilor noștri stabilitatea de care au nevoie și vom continua, totodată, să le oferim beneficii adaptate și mai mult la nevoile fiecărei categorii de angajați, având în vedere că un pachet atractiv de beneficii financiare și non-financiare este în continuare un criteriu important și pentru potențialii candidați. 

În plus, vom continua să investim și în a rămâne un „love brand”, un avantaj care ne-a ajutat de-a lungul timpului în eforturile noastre de recrutare.

 

7. Numește 3 ingrediente care te fac mândră că ești parte din această echipă. Alege unul și povestește-ne mai multe.

Sunt mult mai multe lucruri care mă fac să fiu mândră că fac parte din #teamlidl, nu doar 3. Operăm într-un mediu extrem de dinamic, cu multe schimbări, uneori la nivel de zi. Cel mai mult apreciez flexibilitatea mentală a colegilor mei, puterea de a se adapta schimbărilor care se întâmplă și puterea de a avea performanță înaltă în acest context. Deși suntem o echipă mare, suntem o echipă unită, care își cunoaște bine atât limitele, cât și competențele și asta ne ajută să avem un dialog autentic, deschis, curajos, respectuos în orice situație. Cineva a zis: „From failure you can go to succes, from excuses you will never go there”. Îmbrățișăm greșeala și învățăm din ea, iar în echipa noastră există spațiu pentru asta.

 

8. Consideri că salariul a rămas factorul principal al alegerii unui job? Care este strategia companiei pe care o reprezinți privind creșterea salariilor în 2023?

În contextul economic pe care îl traversăm, venitul rămâne cu siguranță unul dintre principalii factori pentru candidați. De aceea, pentru a ține pasul cu provocările creșterii prețurilor de consum și a ratei medii a inflației, în ultimii doi ani am făcut mai multe majorări salariale și ne propunem să menținem salariile la un nivel competitiv.

 

9. Tot mai mulți angajați din piața forței de muncă își pun problema sensului muncii lor. Cum le asigurați acea nevoie de „meaning” oamenilor din organizație?

Suntem un retailer alimentar, cu misiunea de a le oferi clienților noștri produse de cea mai bună calitate, la cel mai bun preț. Iar acest lucru, în sine, oferă întregii echipe un „sense of purpose”, pentru că finalitatea muncii noastre e una concretă – prin contribuția fiecăruia dintre noi, punem alimente proaspete și de calitate pe mesele românilor. Mai mult, cum peste 80% dintre colegii noștri lucrează în magazine și interacționează zi de zi cu clienții, semnificația muncii lor devine cu atât mai palpabilă.

 

10. Cum este promovată transparența în compania voastră?

Noi, Lidl, am făcut o prioritate din comunicarea transparentă pe toate palierele și din tratarea colegilor noștri ca pe niște parteneri. Un exemplu în ceea ce privește transparența în practicile noastre de HR este transparentizarea salariilor. Deja de mulți ani am făcut publice salariile de pornire pentru vânzători, rolul în care avem cel mai mare număr de colegi, precum și politica noastră de salarizare și beneficiile pe care le oferim. În 2023, am făcut încă un pas în această direcție și am transparentizat venitul și salariul pentru toate rolurile unde recrutăm un număr mai mare de colegi, nu doar în magazine, ci și în depozite și sediile de birouri. 

În plus, investim deja de mulți ani în comunicarea bidirecțională cu echipa noastră. Un instrument extrem de valoros în acest sens este aplicația de comunicare internă, We Are Lidl, prin care, alături de Intranet, avem o comunicare bidirecțională permanentă cu colegii. 

E folosită de peste 97% dintre ei și ne ajută atât să îi ținem permanent la curent cu noutățile din companie, cât și să fim conectați în timp real la pulsul lor. Cu ajutorul echipei de Comunicare internă, colectăm activ feedback prin intermediul aplicației și intrăm în dialog cu colegi din toată țara.

 

11. Ce primează pentru echipa voastră în recrutarea unui candidat? Ce atribute apreciați cel mai mult la un nou-venit?

În Lidl, avem o varietate de roluri, fiecare cu activitățile și cu competențele sale specifice. Însă, ceea ce leagă toate profilurile pe care le căutăm sunt acele soft skills precum abilitățile de comunicare și relaționare, curiozitatea și dorința de învățare, dar și potrivirea cu valorile și cultura noastră. Ne uităm de fiecare dată la potențialul viitorilor colegi și le punem la dispoziție toate resursele care îi pot sprijini în parcursul profesional alături de noi – de la un mentor care să le fie alături din primele lor zile la Lidl, la training-uri adaptate nevoilor individuale sau diverse programe de dezvoltare. În echipa noastră, avem numeroase exemple de colegi care ni s-au alăturat pe un rol entry-level, au crescut împreună cu noi, iar acum ocupă o poziție de management.

 

12. Pe final, ce le recomanzi candidaților care se gândesc să aplice la compania voastră?

Recomandarea mea: fii autentic, fii pregătit să te dezvolți, fii pregătit să comunici deschis, să dai feedback și să ceri feedback, să îți spui părerea, să fii flexibil și dornic să contribui. Contribuția fiecărui coleg face din Lidl România ceea ce este astăzi.

 

Ești în căutarea unui job în Retail?

Vino la Lidl România! Accesează pagina de angajator de pe Undelucram.ro și explorează beneficiile celui mai îndrăgit angajator din industria „Retail Alimentar”!

 

 

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro