Descoperă Catalogul TOP 100 CEI MAI BUNI ANGAJATORI pentru care să lucrezi în 2025!

Cei mai buni angajatori caută cei mai buni candidați.

Lidl România: Cum reușește compania să rămână prima alegere a angajaților din retailul alimentar

05.03.2025
13 min
Lidl România: Cum reușește compania să rămână prima alegere a angajaților din retailul alimentar

Distribuie

Astăzi continuăm seria de interviuri cu experți din companiile incluse în Top 100 Angajatori Undelucram.ro, aducând în prim-plan Lidl România. Datorită eforturilor constante ale echipei de a crea un mediu de lucru în fiecare angajat se simte apreciat și susținut, compania s-a clasat pe primul loc în Topul Industriei Retailului Alimentar.

Pentru a înțelege ce transformă compania într-un angajator râvnit de angajații din piața muncii, am stat de vorbă cu Ionela Sulugiuc, Director Național de Resurse Umane, despre strategiile care contribuie la succesul Lidl România.

Te invităm să descoperi în acest interviu modul în care echipa de HR sprijină dezvoltarea continuă a angajaților și cum organizația reușește „să ofere cel mai bun pachet salarial și de beneficii” pentru a rămâne prima alegere a angajaților din retail.

 

1. Ce aspecte ale mediului de lucru din companie consideraţi că sunt cele mai apreciate de angajaţi şi viitori candidaţi?

Suntem o companie în continuă expansiune iar acest fapt întreține un mediu în care există oportunități de învățare și dezvoltare atât pentru #noiLidl cât și pentru candidații care doresc să se alăture echipei noastre. În același timp, preocuparea noastră centrală este grija față de bunăstarea angajaților noștri, iar acest lucru se traduce și în acțiuni concrete pe care le facem an de an, cu scopul de a oferi un pachet salarial corect și beneficii care să contribuie la bunăstarea financiară.  Colegii noștri apreciază mult și mediul de lucru care este plăcut – vedem acest lucru și în evaluările pe care le primim pe platforma undelucram.ro, dar și în diverse studii interne pe care le realizăm. Una dintre valorile echipei noastre este apartenența, iar unele dintre cele mai frumoase exemple de manifestare a acestei valori le vedem în interacțiunea colegilor din magazine, inclusiv în aprecierile pe care și le lasă unii altora pe aplicația noastră de comunicare internă. 

Suntem bucuroși că foarte mulți dintre colegii noștri aleg să rămână alături de noi pe termen lung. Astăzi avem aproximativ 900 de angajați, din cei peste 13.000, care sunt alături de noi din 2011, de când am intrat pe piața din România, iar aproximativ 5.000 fac parte din echipă de peste cinci ani. La acest lucru a contribuit și mediul de lucru orientat către dezvoltare - încă din perioada onboarding-ului și pe tot parcursul profesional alături de noi al colegilor noștri, ne asigurăm că nevoile lor de dezvoltare sunt tratate în mod individual și că primesc feedback și susținere constantă. 

 

2. Cum construiţi un brand de angajator care atrage talentele potrivite pentru compania voastră?

Ca să ne păstrăm și să ne creștem echipa, #noiLidl ne uităm deopotrivă la oportunitatea de a atrage noi talente, dar și la modalitățile prin care să rămânem relevanți pentru colegii noștri, cei care ne sunt deja alături. Obiectivul nostru este să fim cel mai bun plătitor din retailul alimentar, iar asta înseamnă să avem cel mai bun pachet de compensații și beneficii din România. Astfel, anul acesta, am crescut salariile tuturor colegilor din companie, pachetul salarial adăugându-se altor beneficii financiare, precum bonusurile anuale de Paște și Crăciun, tichetele de masă, bonusurile aniversare și alte tipuri de bonusuri și sporuri.

Știm că un pachet atractiv de beneficii financiare și nonfinanciare este în continuare un criteriu important și pentru potențialii candidați, astfel că vom continua să fim atenți la ce se întâmplă la nivel macroeconomic. 

În plus, investim constant în dezvoltarea colegilor noștri, iar acest lucru influențează puternic brandul și comunicarea noastră de angajator – le oferim angajaților oportunități de avansare și susținerea de care au nevoie pentru a crește, acest lucru fiind cunoscut în piață și fiind unul dintre cele mai importante atribute care ne fac atractivi pentru noii colegi.

Nu în ultimul rând, suntem permanent atenți la reputația noastră și la mediul de lucru pe care în creăm. Noi, la Lidl, avem peste 13.000 de colegi în toate județele țării – în magazine, în depozite și în sediile de birouri. Avem, așadar, o populație extrem de diversă, cu profiluri și nevoi diferite, iar eforturile noastre se îndreaptă către construirea unui brand de angajator cu care să rezoneze cu toții. Pentru a ne asigura că rămânem relevanți pentru toate categoriile de colegi, ne conectăm constant cu ei și luăm feedback continuu prin diverse instrumente, de la survey-uri interne, la feedback primit de la colegi către Persons of Trust, până la cel primit prin aplicația de comunicare internă, We Are Lidl. 

 

3. Cum vedeţi impactul leadership-ului asupra atragerii şi retenţiei talentelor în contextul pieţei muncii din România?

Managerii sunt ambasadori ai culturii unei companii și au un rol esențial atât în atragerea, cât mai ales în reținerea talentelor. Printre cele mai importante competențe ale unui lider în 2025, dincolo de cele tehnice, sunt soft skills, dintre care tot mai importantă este capacitatea de relaționare: manageri care își ascultă cu adevărat membrii echipei, sunt atenți la nevoile oamenilor și observă fiecare coleg în individualitatea sa, dar și în dinamica echipei. O altă competență asupra căreia ne concentrăm și în care investim tot mai mult este abilitatea liderilor de a gestiona schimbarea. 

Avem, în Lidl România, programe complexe destinate dezvoltării managerilor, ce adresează inclusiv teme precum managementul conflictului, feedback constructiv & recognition sau gestionarea stresului. 

 

4. Ce măsuri implementaţi pentru a menţine compania Lidl România competitivă pe piaţa muncii din România şi atractivă pentru candidați, având în vedere tendinţele actuale?

Eforturile noastre, ale Lidl România, de a rămâne atractivi pentru colegii noștri, dar și pentru candidați o confirmă în primul rând faptul că astăzi avem aproximativ 900 de angajați, din cei peste 13.000, care sunt alături de noi din 2011, de când am intrat pe piața din România, iar aproximativ 5.000 fac parte din echipă de mai mult de 5 ani. La acest lucru contribuie un complex de inițiative – de la platformele de dezvoltare adaptate fiecărui nivel din companie, la pachetul de beneficii adaptate și mai mult la nevoile fiecărei categorii de angajați, inclusiv cele special create pentru părinți, ce reprezintă peste 50% din totalul membrilor echipei Lidl. 

Stabilitatea este un criteriu esențial la care ne uităm, astfel că depunem eforturi constante pentru a le oferi celor peste 13.000 de colegi din Lidl un loc de muncă sigur. Mai mult, rămânem consecvenți obiectivului nostru de a oferi cel mai bun pachet salarial și de beneficii și de a rămâne, astfel, prima alegere a angajaților noștri. Așa cum ne arată topul Undelucram.ro și anul acesta, ca și anul trecut, în care Lidl România este pe primul loc în retailul alimentar.
Ne-am propus să oferim echipei un cadru de lucru provocator și dinamic, motiv pentru care, la rândul nostru, ne propunem să fim cel mai bun angajator și locul unde fiecare dintre colegii noștri se poate dezvolta și să își poată dezvolta o carieră pe termen lung.

 

5. Care consideraţi că este cea mai importantă contribuţie a dumneavoastră la succesul companiei până în acest moment?

Lidl România este una dintre puținele companii de pe piața locală unde HR-ul are un reprezentant în Board, iar acest lucru spune multe despre rolul strategic pe care îl are acest departament, care pe de-o parte are un rol administrativ important, iar pe de alta, are în grijă bunăstarea și dezvoltarea angajaților. Astfel, activitatea mea și a echipei mele influențează  pozitiv un spectru larg de aspecte care contribuie în mod direct la succesul companiei. 

De exemplu, la Lidl, avem un model de Talent Management orientat spre dezvoltarea angajaților și spre identificarea de potențial pentru promovare sau succesorat. De aceea, cea mai mare parte a pozițiilor de conducere din Lidl, peste 80%, sunt ocupate prin promovări din interiorul companiei, ceea ce ne ajută să economisim atât timp în găsirea celor mai potriviți candidați, cât și costuri, putând să ne concentrăm resursele în procesul de onboarding al colegilor pentru noul rol.

Un alt exemplu prin care, împreună cu colegii mei, am avut o contribuție importantă la succesul companiei, de data aceasta printr-o măsură ce are în vedere bunăstarea echipei, a fost recomandarea de a suporta contravaloarea costului taxării adiționale de 10% pe tichetele de masă, odată cu modificările legislative intrate în vigoare la începutul lui 2024. Am luat această măsură pentru ca venitul total lunar al fiecărui coleg din Lidl să nu fie afectat în mod negativ și pentru a ne demonstra încă o dată angajamentul pentru starea de bine a #teamlidl.

 

6. Ce lecţii importante aţi învăţat în carieră şi cum le aplicaţi în munca de zi cu zi?

De-a lungul carierei mele, am învățat că succesul în leadership nu vine doar strategii bine puse la punct și din decizii rapide, ci și din răbdarea de a construi relații solide și de a permite lucrurilor să se așeze în ritmul lor. Unele schimbări se întâmplă imediat, altele necesită timp, răbdare, consecvență și încredere.

Un alt aspect esențial este abilitatea de a asculta cu adevărat. Oamenii nu au nevoie doar de soluții, ci și de un spațiu în care să fie auziți și înțeleși. De aceea, învăț mereu să pun întrebări bune și creez contexte în care echipa mea să își exprime ideile și preocupările. Doar așa pot lua decizii informate, corecte și relevante. 

Cred cu tărie că autenticitatea și onestitatea sunt fundamentale în leadership. Poți conduce oameni cu adevărat doar fiind deschis, având puterea de a recunoaște când nu ai toate răspunsurile și menținându-ți valorile indiferent de provocări. În fiecare zi, îmi doresc să fiu un exemplu al acestor principii, știind că încrederea și respectul se construiesc prin transparență, adevăr și consecvență.

 

7. Cum susţineţi dezvoltarea profesională a membrilor echipei?

Lidl investește constant în dezvoltarea angajaților săi, motiv pentru care majoritatea pozițiilor de conducere sunt ocupate prin promovări, din interiorul companiei. Astfel, orice vânzător are posibilitatea de a promova în poziții de de management – de la manager de magazin, la șef de vânzări și nu numai. Mizăm mult pe dezvoltarea personală și profesională a echipei și ne-am adaptat strategia de people development pentru a crește echipe eficiente și performante, creând programe ce vizează fiecare categorie de angajați și fiecare nivel de senioritate. Acestea se adresează în egală măsură colegilor din aria de vânzări, logistică, precum și departamentele din sediul central, cum ar fi: achiziții, administrativ, construcții și expansiune, resurse umane, comunicare etc. Astfel, anual, echipa Lidl participă în total la peste 450.000 de ore de training.

 

8. Cum identificaţi şi valorificaţi punctele forțe ale fiecărui membru al echipei pentru a maximiza impactul lor asupra performanţei generale?

Pentru că ne dorim ca fiecare membru al echipei să crească alături de noi, am implementat un proces  de Talent Management, prin care ne asigurăm că nevoile lor de dezvoltare sunt tratate în mod individual prin feedback constant și prin discuții cu managerul direct. Astfel, fiecare coleg se bucură de un plan individual de dezvoltare care poate cuprinde atât training, cât și elemente de dezvoltare socială (mentoring, coaching, job shadowing etc). Tot prin procesul de Talent Management creăm baza pentru dezvoltarea unui pipeline de talente și dăm oportunitatea colegilor să promoveze dintr-un rol de specialist într-unul de management.

 

9. Ce tendinţe cheie observi că modelează piaţa muncii şi cum îşi aliniază compania strategiile pentru a rămâne în faţă?

Din ce în ce mai mult, gândirea agilă, sau mai bine zis adaptabilitatea angajaților devine tot mai importantă. Puterea de a face schimbări rapid rămânând motivat. Spre deosebire de deceniile trecute, când cea mai mare parte a angajaților lucrau în domeniul pentru care s-au pregătit, acum vedem tot mai mulți angajați care lucrează într-un domeniu diferit și performează foarte bine la job. Astfel, setul de competențe și skill-urile pe care angajații și le pot dezvolta – de exemplu, prin traininguri – contează tot mai mult.

#noiLidl avem un proces de recrutare internă bine pus la punct și, pentru anumite roluri, căutăm întâi colegi în interiorul companiei, oferind astfel șansa oricărui coleg să se dezvolte și să încerce și alt job, rămânând alături de noi în continuare.

 

10. Ce schimbări recente în preferinţele candidaţilor v-au influenţat strategia de recrutare şi retenţie?

În ultimii ani, transparența în ceea ce privește politica salarială a companiilor a devenit o temă din ce în ce mai importantă pentru candidați, iar noi, Lidl am făcut de mult timp o prioritate din acest aspect. Deja de mulți ani am făcut publice salariile de pornire și beneficiile pe care le oferim pentru pentru toate rolurile unde recrutăm un număr mare de colegi, atât din magazine, cât și din depozite și sediile de birouri.

Totodată, ne-am adaptat și procesul de recrutare la așteptările candidaților. Claritatea, rapiditatea și flexibilitatea capătă o importanță tot mai mare pentru aceștia. În special pentru rolurile de tip blue collar, dar nu numai, ei își doresc să poată aplica la jobul dorit cu ușurință și, în întâmpinarea acestei nevoi, ne-am adaptat încă de anul trecut procesul online de depunere a candidaturilor astfel încât să fie cât mai simplu și rapid.

Tot mai mult, candidații caută stabilitate de la joburile pentru care aplică – iar pentru noi, stabilitatea locurilor de muncă pe care le oferim este, de mulți ani, unul dintre cele mai importante aspecte pe care ne concentrăm. Pentru a le oferi această stabilitate, avem în vedere atât revizuirea constantă a pachetului de compensații și beneficii, cât și oferirea de oportunități de dezvoltare pentru toate categoriile de angajați și din toate ariile noastre de activitate.

 

11. Cum vă adaptaţi pachetele de beneficii pentru a răspunde aşteptărilor diferitelor categorii de candidaţi?

Atunci când vine vorba despre beneficii, #noiLidl ne uităm atât la modalitățile prin care să rămânem relevanți pentru colegii noștri, cei care ne sunt deja alături, cât și la așteptările candidaților. Astfel, continuăm să fim atenți la ce se întâmplă la nivel macroeconomic, pentru a ne asigura că echipa noastră se bucură de bunăstare din toate punctele de vedere. Facem acest lucru pentru a le oferi colegilor noștri stabilitatea de care au nevoie. Vom continua, totodată, să oferim beneficii adaptate și mai mult la nevoile fiecărei categorii de angajați, având în vedere că un pachet atractiv de beneficii financiare și nonfinanciare este în continuare un criteriu important și pentru potențialii candidați.

 

12. Ce mesaj aţi transmite candidaţilor care ar putea fi interesaţi să facă parte din echipa dumneavoastră?

#noiLidl rămânem consecvenți obiectivului de a fi cel mai bun angajator pentru toți cei care pășesc în echipa noastră. Ne dorim ca fiecare dintre ei să rămână alături de noi pe termen lung, astfel că facem eforturi pentru a rămâne conectați la nevoile și așteptările lor, din toate punctele de vedere – de la pachetul de beneficii, până la dezvoltarea în companie. În #teamlidl, punem preț pe curiozitate și dorință de învățare, flexibilitate mentală și adaptabilitate, indiferent de rolul ocupat. Avem numeroase exemple de colegi care ni s-au alăturat pe un rol entry-level, au crescut împreună cu noi, iar acum ocupă o poziție de management.

 

13. Cum încurajaţi o cultură a feedback-ului continuu din partea angajaţilor şi cum contribuie acest lucru la menţinerea statutului de top employer al companiei tale?

Investim deja de mulți ani în comunicarea bidirecțională cu echipa noastră și folosim canale multiple în acest sens. Un instrument foarte valoros este aplicația noastră de comunicare internă, We Are Lidl, folosită de peste 97% dintre colegi și care ne ajută atât să-i ținem permanent la curent cu noutățile din companie, cât și să fim conectați în timp real la pulsul lor. Cu ajutorul echipei de Comunicare internă, colectăm activ feedback prin intermediul aplicației și intrăm în dialog cu colegi din toată țara. În plus, în Lidl avem un rol special de Person of Trust, adică persoane neutre, de încredere, aflate într-un permanent dialog cu colegii din toate ariile noastre de business. Adițional, colectăm constant feedback în rândul tuturor colegilor, prin diverse instrumente, de la chestionare aplicate, la focus grupuri. Astfel, putem avea o imagine clară în ceea ce privește dorințele și așteptările colegilor noștri referitor la mediul de lucru, beneficii sau dorințele lor de evoluție profesională, iar astfel putem lua cele mai bune decizii în aceste direcții.

Mai mult, deoarece pentru noi corectitudinea față de fiecare coleg și respectarea prevederilor legale și interne sunt fundamentale, avem un sistem intern prin care colegii noștri ne pot trimite feedback în orice situație în care remarcă potențiale abateri în acest sens. Aceștia ne pot lăsa feedback-ul lor pe platforma noastră online de notificări, unde pot alege inclusiv să rămână anonimi, sau ne pot scrie la o adresă de e-mail dedicată. Pe baza detaliilor transmise de ei, verificăm atent fiecare situație și acționăm pentru a remedia orice nereguli.

 

14. Ce rol joacă leadership-ul în succesul companiei dumneavoastră ca Top Employer şi cum se reflectă acest lucru în strategia de dezvoltare a echipelor?

Contribuția fiecărui coleg face din Lidl România ceea ce este astăzi, iar pentru noi, rolul leadership-ului este să ofere echipelor susținerea de care au nevoie pentru a performa, a crește și a veni cu plăcere la job. Una dintre valorile pe care le cultivăm în echipa noastră, inclusiv în ceea ce privește managerii, este cea de a fi cu picioarele pe pământ – de a asculta activ, de a fi mereu ancorați în nevoile reale și a fi mereu atenți unii cu alții. Astfel, liderii pot lua cele mai bune decizii pentru ca experiența pe care o oferim colegilor din întreaga companie să răspundă așteptărilor acestora și să le ofere toate motivele pentru a rămâne alături de noi pe termen lung.

Mai mult, unul dintre cele mai importante aspecte pe care colegii noștri le apreciază la Lidl este faptul că pot crește și se pot bucura de sprijin pentru a se dezvolta inclusiv în roluri de leadership. Astfel, prin strategia noastră de dezvoltare am creat baza pentru realizarea unui pipeline intern de talente și dăm oportunitatea colegilor noștri să promoveze în poziții de management. Am creat programe prin care reușim să răspundem nevoilor unui first time manager, în special în contextul post-pandemic și al unui mediu aflat în continuă schimbare – de la contextul economic și social, până la provocările aduse de piața muncii.

 

Ești în căutarea unui job în retailul alimentar?

Alătură-te companiei aflate pe primul loc în clasamentul industriei! Accesează pagina de cariere a companiei Lidl România și descoperă beneficiile pe care le poți avea ca angajat într-o organizație care pune accent pe un pachet salarial corect și avantaje menite să îți asigure stabilitatea financiară.

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro