Distribuie
Pe piata muncii apare Generatia Z
Incepand cu anul 2015 specialistii, expertii si cercurile academice au avansat ideea succesiunii pe piata muncii a trei generatii: generatia X (cei nascuti pana in 1980), milenialii (nascuti dupa 1980) si in sfarsit generatia Z (cei nascuti dupa 1995-1996).
Ca si in cazul milenialilor, despre care in acelasi an 2015 se vorbea ca despre cea mai importanta forta de pe piata muncii, generatia Z (unii dintre membrii acestui grup au deja 21 de ani) vine acum cu un alt potential, reprezentand un puternic concurent pentru actualii angajati si o adevarata provocare pentru angajatori.
Trasaturile semnificative ale aceste noi generatii, asa cum au fost ele evidentiate in numeroase studii, sunt urmatoarele:
- sunt constienti de propria valoare
- sunt mai mult decat inovativi
- sunt orientati si focusati spre tinte precise
- au o foarte mare incredere in ei
Departamentele de marketing si marile agentii de publicitate, la cererea angajatorilor, au trecut la cercetarea acestei generatii, analizand-o pe mai multe nivele de referinta.
Generatia Z in calitate de consumator
Depasind generatia milenialilor, noii sositi si-au integrat total noile tehnologii in viata de zi cu zi. Fiind caracterizati ca esential inovativi, exponentii acestei generatii cauta permanent noi modalitati si canale de interconectare, adaptandu - si in permanenta vocabularul la noile tehnici de comunicare.
Membrii generatiei Z au fost deja definiti ca si cloud natives, ceea ce inseamna ca nu vor cumpara nimic sau nu vor adopta ceva nou fara a solicita sfaturi sau a face online zeci de comparatii.
Ei vin pe piata cu o cerere mult mai sofisticata, ridicand foarte mult standardele actuale si solicitand companiilor oferte noi si produse noi (inclusiv servicii). Reprezinta, cu adevarat, cea mai mare provocare pentru marketing si advertising.
Generatia Z, dupa cum afirma specialistii de la Deloitte, au o noua structura a atentiei, prin schimbarea dinamicii acesteia. Ei vor fi convinsi sa ia o decizie (sa cumpere, sa foloseasca ceva) numai dupa ce au vazut un lucru de foarte multe ori si pe canale diferite.
Departamentele de marketing si companiile in sine sunt in situatia de a elaborara planuri pe perioade indelungate, iar agentiile de advertising, prin produsele lor specifice, sa le puna in valoare rezultatele.
Generatia Z in calitea de angajat
Fiecare generatie vine cu un alt mod de gandire, iar Generatia Z nu se dezminte, reprezentand o noua forta de munca cu alte asteptari.
Principala lor trasatura, in calitatea de potentiali angajati, este vointa combinata cu o nestapanita forta inovativa, spiritul antrepenorial depasind, cu mult, nivelul la care se afla generatia actuala. Aproape in orice moment doresc schimbarea si nu sunt de acord cu o binecunoscuta sintagma dar noi am facut intotdeauna asa.
Daca angajatorii ii doresc, daca vor contributia lor in sensul unui aport valoric deosebit pentru companie, atunci trebuie sa le acorde libertatea de gandire, o mai mare flexibilitate in mediul in care vor munci si autonomie aproape deplina.
Inevitabil legati de internet si telefonul mobil (mult mai mult decat milenialii) membrii acestei generatii sunt foarte sensibili la discutiile face-to-face, vor sa fie ascultati si ideile lor inovative sa fie discutate si promovate de manageri. Doresc permanent schimbarea si prin aceasta vor sa contribuie la schimbarea sau schimbarile dorite de companie.
Desi este o generatie caracterizata de dinamism si miscare, doresc mult mai mult sa stea intr-o companie timp indelungat. Motivatia acestui comportament vine din nevoia acestei generatii de o mai mare securitate. Sunt martorii terorismului, catastrofelor de tot felul si au trait efectele prelungite ale crizei din 2008.
Expertii sunt unanim de acord in a pune presiune pe companii sa investeasca in aceasta generatie care va aduce, in timp, beneficii mai mari decat se asteapta oricine.
Generatia Z si companiile pe care le vizeaza
Un studiu efectuat de The National Society of High School Scholars in 50 de state din SUA si alte tari, pe un numar urias de elevi, ne arata ca membrii Generatiei Z ar dori sa lucreze la Google, dar nu exclud spitalele de copii, Apple, Microsoft, FBI sau CIA.
Daca aceste companii ii vor angaja, vor fi tot timpul presate de necesitatea de a gasi ceva nou de lucru pentru ei, astfel incat sa faca fata spiritului antrepenorial si apetentei lor pentru atingerea simultana a mai multor tinte. Este o generatie care trebuie sa fie stimulata permanent, careia in China i se recomanda sa fie umila, in SUA si Canada sa munceasca din greu, iar in America de Sud sa fie pregatita sa invete.
Peste tot in lume companiile sunt avertizate de nenumarate studii, cercetari, scrieri, sa faca eforturi pentru a se pregati si adapta undei de soc pe care generatia Z o reprezinta si pentru schimbarile pe care aceasta le va impune, in anii urmatori, pe piata fortei de munca.
Citește toate articolele despre
Piața munciiArticol scris de:
Distribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Piața muncii
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro