Distribuie
„Sesam, deschide-te!” - despre deschideri în Public Speaking
Imaginează-ți: în calitate de om de HR, ești invitat/ă să le vorbești oamenilor interesați de o carieră în domeniu. Cum îți începi prezentarea?
Să alegi o deschidere pentru discursul tău e ca și cum te afli în fața unei uși încuiate și trebuie să găsești cheia potrivită.
În cazul de față, „cheia” (introducerea) are de trecut un test: cel al sprâncenelor. Cu alte cuvinte, atunci când începi prezentarea, trebuie să reușești două lucruri:
- Să atragi atenția;
- Să stârnești curiozitatea.
Înainte de a-ți răspunde la întrebarea „Cum reușesc asta?”, iată top 3 exemple de AȘA NU:
1. NU deschide cu informații despre tine și compania pe care o reprezinți.
- Mai ales dacă ai fost prezentat/ă înainte, de un moderator – pe lângă faptul că astfel de informații nu trec testul sprâncenelor, repetarea lor riscă să devină neplăcută și de două ori irelevantă pentru public.
- Chiar dacă nu ai fost prezentat/ă înainte, nu începe așa - „Bună, sunt X și lucrez de 10 ani ca om de HR” – ca să captezi publicul încă de la primele cuvinte rostite, e nevoie să îl implici prin introducerea folosită – așadar, fă introducerea despre și pentru oamenii cărora te adresezi.
2. NU deschide cu formalități.
„Mulțumesc pentru invitație, mă bucur să fiu aici” – sunt doar atât: formalități. Nu spun nimic nou sau interesant; nu fac oamenii atenți, mai ales că, cel mai probabil, sunt sătui de astfel de introduceri.
3. Dacă folosești Powerpoint și întâmpini probleme tehnice, nu începe prezentarea cu scuze: „Scuze, nu merge slide-ul”.
Pe lângă faptul că dificultățile tehnice sunt evidente, scuzele exprimă nesiguranță, astfel că poți seta așteptări joase în ochii publicului. În schimb, fă haz de necaz. Autoironia te salvează în astfel de situații.
Iată-ne ajunși și la exemple de AȘA DA:
1. Deschide cu o poveste personală.
Exemplu: „Când eram mic/ă, tata mi-a dat un sfat. Habar n-aveam atunci că asta îmi va contura cariera. Am ajuns om de HR pentru că, vorba tatei: „Cel mai bine înveți învățându-i pe alții.” – povestea personală stârnește atenția și empatia publicului și îl face curios să asculte continuarea;
2. Deschide cu un cuvânt/o propoziție neașteptat/ă.
Exemplu: „Respins – e cel mai dureros rezultat pe care un om de HR trebuie să îl comunice unui candidat.” Ai grijă ca între cuvântul neașteptat și explicație să faci o pauză, pentru ca publicul să urmărească atent ce urmează;
3. Un citat relevant subiectului.
Exemplu: „Experiența este numele pe care fiecare îl dă propriilor greșeli, spunea Oscar Wilde. E unul din principiile care mă ghidează ca om de HR: dacă vrei ca angajații să capete experiență, trebuie să îi încurajezi să greșească.”
În deschiderea prezentării tale te mai poți folosi de întrebare retorică, catch-phrase (propoziție scurtă, care se repetă de-a lungul discursului și care poate fi chiar mesajul) sau statistică. Dacă, însă, deschizi cu cifre, asigură-te că le explici printr-o asociere care să poată fi înțeleasă de oricine – cifrele se uită, dar o imagine puternică, în care publicul să se regăsească, nu.
După cum vezi, vestea bună, când vine vorba de începutul unui discurs, e că nu există o singură cheie potrivită pentru ușa pe care vrei să o deschizi. Ai de unde alege! Important e ca introducerea să fie relevantă pentru publicul căruia te adresezi, să atragă atenția și să stârnească curiozitatea.
So, ești gata să ridici niște sprâncene?
Dacă da, alătură-te SPEAKINGS HR Community, terenul de joacă unde se-ntâlnesc Resursele Umane și Public Speaking-ul. Pe 13 mai, hai să joci SPEAQUIZ HR – un „Vrei să fii milionar? ” dedicat HR-ului: dezbatem întrebări și răspunsuri despre cultura organizațională, cu 3 invitați speciali.
Ești gata?
Citește toate articolele despre
Employer brandingContributor Undelucram.ro
Speakings
Mai multe articoleDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Employer branding
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro