Tu cât de ușor ești de înlocuit

25.03.2024
4 min
5.00
Tu cât de ușor ești de înlocuit

Distribuie

 

De câte ori nu ai auzit până acum: „Nu există oameni de neînlocuit.”?

Tocmai am citit un articol despre ceea ce îi face pe angajați să fie de neînlocuit și m-a inspirat să scriu despre cât de ușor sau dificil ne este să înlocuim oamenii performanți din companii.

Realitatea ne arată că ne este din ce în ce mai greu să înlocuim oamenii cheie din organizații, mai ales atunci când nu avem un plan de succesiune. Costul înlocuirii unui angajat se poate ridica la 6-24 salarii la care adăugăm și prejudiciul de imagine și pierderea unor competențe și a unor cunoștințe extrem de valoroase.

 

Dar haideți să analizăm ce înseamnă un om cheie:

 

- se referă la o persoană care deține abilități, cunoștințe și experiență esențiale pentru buna funcționare a organizației sau pentru realizarea anumitor obiective. Acest om este considerat atât de valoros încât este extrem de dificil, dacă nu chiar imposibil, să fie înlocuit cu succes.

 

Există mai multe caracteristici ale unui om de neînlocuit în cadrul unei organizații:

 

1. Experiență și cunoștințe specializate:

Persoana are o experiență profundă în domeniul său și o înțelegere detaliată a proceselor, tehnologiilor sau piețelor relevante pentru organizație.

Sigur, abilitățile tehnice sunt importante. Dar uneori, un angajat cheie prosperă pentru că este adaptabil, învață din mers și excelează în găsirea de soluții creative. Alteori, posedă cu adevărat abilități rare sau deține cunoștințe profunde care îl deosebesc.

 

2. Rezultate excelente:

Omul cheie este cel care a adus contribuții semnificative la succesul organizației prin realizările sale remarcabile și prin obținerea rezultatelor de vârf în proiecte sau sarcini critice.

 

3. Leadership și influență:

Persoana are capacitatea de a influența și de a conduce alți oameni, fiind un model pentru aceștia și contribuind la dezvoltarea lor profesională.

Cu toții știm acea persoană care face constant eforturi suplimentare. Își asumă responsabilitatea, abordează problemele direct și răspândește pozitivitatea chiar și atunci când lucrurile devin grele. O vrei în colțul tău, garantat.

 

4. Relații interpersonale puternice:

Stabilește și menține relații solide și constructive cu colegii, clienții și alte părți interesate, ceea ce contribuie la o cultură organizațională pozitivă și la colaborare eficientă.

 

5. Adaptabilitate și învățare continuă:

Persoana este capabilă să se adapteze rapid la schimbări și să-și îmbunătățească constant abilitățile și cunoștințele pentru a rămâne relevantă în cadrul organizației.

 

6. Implicare și loialitate:

Este dedicat organizației și își demonstrează loialitatea prin implicare și, deseori, sacrificii personale în vederea atingerii obiectivelor organizaționale.

 

7. Viziune și creativitate:

Aduce noi idei și perspective inovatoare, având capacitatea de a gândi în mod strategic și de a contribui la dezvoltarea și implementarea unei viziuni pe termen lung pentru organizație.

Există angajați care pur și simplu înțeleg „de ce-ul” din spatele misiunii companiei. Trăiesc valorile, îi inspiră pe alții și devin ambasadori naturali ai locului de muncă, atât pe plan intern, cât și pe plan extern.

 

Valoarea angajaților cheie

Bine, a avea angajați de neînlocuit sună grozav. Dar ce înseamnă cu adevărat pentru organizație?

 

Aici vorbim despre:

 

- Productivitate și inovație: Să recunoaștem, oamenii aceștia duc lucrurile la bun sfârșit. Ei nu sunt doar eficienți; de asemenea, vin cu idei noi și modalități mai bune de a face lucrurile. Acest lucru afectează direct rezultatul final.

- Mentoring și dezvoltare în echipă: Acești angajați nu doar își dezvoltă cunoștințele, ci le distribuie mai departe. Ei ridică ștacheta pentru toată lumea, acționând ca mentori neoficiali și făcând întreaga echipă mai puternică.

- Relații cu clienții și părțile interesate: Unii oameni sunt pur și simplu o bucurie. Ei construiesc legături puternice cu clienții și partenerii externi, creând încredere și loialitate care pot fi greu de înlocuit dacă pleacă.

- Ambasadori ai brandului de angajator: Transmit în mod natural mesajele companiei. Atrag talente de top și pur și simplu vă fac locul de muncă mai dezirabil, ceea ce este un atu imens în sine.

 

Ți-ai găsit stelele, acum cum le faci să continue să strălucească?

 

- Investești în dezvoltare și creștere

Nu-i lăsa pe cei mai buni oameni ai tăi să stagneze. Oferă-le oportunități de formare personalizate, șanse de a-și asuma proiecte provocatoare și roluri de conducere, dacă sunt interesați. În plus, nu-ți fie teamă să îi lași să se miște în cadrul companiei.

 

- Compensații și beneficii

Desigur, oamenii de neînlocuit merită salarii și beneficii competitive. Cu toate acestea, nu uitați de puterea avantajelor mai puțin tangibile. Gândiți-vă la programe de recunoaștere, feedback din partea conducerii și aranjamente flexibile care le onorează viața în afara muncii.

 

- Crearea unei culturi a aprecierii

Nu este vorba despre concursurile acelea pentru alegerea „angajatului lunii”. Faceți recunoașterea specifică, oportună și autentică. Mai important, promovați o atmosferă de echipă în care angajații să se simtă apreciați de manageri și unii de alții în fiecare zi.

Când pierzi un angajat extrem de valoros, nu pierzi doar un corp care iese pe ușă. Pierzi abilitățile și cunoștințele, experiența câștigate cu greu și în timp, cunoștințele aprofundate ale companiei și acele abilități speciale de rezolvare a problemelor care deseori necesită ani de dezvoltare.

 

Banner Banner

Dacă nu vrei să-ți pierzi oamenii cheie, dedică-ți timp și atenție următoarelor aspecte pe care trebuie să le schimbi:

 

Nu oferi oportunități de învățare și dezvoltare: dacă oamenii tăi simt că au atins un plafon, vor începe să caute în altă parte o provocare.

Nu oferi pachete financiare competitive și corecte: dacă compensarea este nedreaptă sau dacă munca grea nu pare să fie niciodată recunoscută, chiar și cei mai dedicați angajați vor începe să se simtă demotivați.

Stilul de management este toxic: nicio sumă de beneficii nu compensează un mediu de lucru constant negativ și toxic.

Burnout: ai observat că un angajat cândva entuziast a devenit retras, cinic sau pur și simplu trece prin diverse stări negative? Acestea ar putea fi un semn de epuizare sau o deconectare mai profundă cu munca.

 

În altă ordine de idei, a motiva și a reține un angajat valoros în organizație este mult mai benefic și mai constructiv pe termen mediu și lung. De asemenea, investiția în oameni, în planurile de dezvoltare, în planurile de succesiune, în planificarea carierei se dovedește a fi de mare ajutor și susține strategia de creștere a performanței individuale și organizaționale și dezvoltarea unei culturi organizaționale sănătoase.

Citește toate articolele despre

Employer branding HR Metrics HR Coach

Contributor Undelucram.ro

Corina Neagu

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.ro