Demersul a fost început de Kaufland odată cu demararea unei ample cercetări realizate cu sprijinul Academiei de Studii Economice București. Rezultatele studiului confirmă învățământul dual ca posibilă soluție pentru îmbunătățirea situației de pe piața muncii. Dezbaterea, care a avut loc la Palatul Parlamentului marți, 27 noiembrie 2018, este dovada incontestabilă a dorinței Kaufland România de a avea un aport la bunăstarea societății românești. La eveniment au participat reprezentanți ai autorităților și ai mediului universitar, ai principalelor sindicate și patronate, ai mediului de afaceri și ai presei.
La nivel național, numărul locurilor de muncă vacante în trimestrul al doilea al anului 2018 a fost de 61.400, în creştere cu 3.000 de locuri faţă de trimestrul anterior, conform datelor Institutului Național de Statistică. În același timp, deși mulți studenți au deja un loc de muncă în paralel cu desfășurarea studiilor teoretice, acesta nu este neapărat în domeniul de studiu, ceea ce duce la un dezechilibru între nivelul de pregătire al potențialilor angajați și nevoile companiilor.
„Angajarea devine o provocare tot mai mare: pentru sectorul de calificare medie, deficitul forței de muncă ar putea ajunge până la 21% în 2023 (Olteanu, Anca, „La cât va ajunge deficitul forţei de muncă din România. Declaraţia Ministerului Muncii”, 24.11.2016, Ziarul Gândul, URL: http://www.gandul.info/financiar/la-cat-va-ajunge-deficitul-fortei-de-munca-din-romania-declaratia-ministerului-muncii-16004309.) Ne-am lovit de situații în care am avut nevoie de oameni pregătiți pentru piața muncii. În acest moment, într-o bună parte, angajații noștri nu mai vin de pe băncile facultății. Având maturitatea dată de o experiență în piață de peste 13 ani, precum și necesitatea de a căuta o soluție, am căutat validare în afara sectorului de afaceri, ceea ce ne-a făcut să ne îndreptăm către mediul academic. Pentru Kaufland implicarea în dezvoltarea sustenabilă a pieței muncii este o prioritate, în acord cu una dintre valorile noastre principale, dinamismul, adică puterea prin care inovăm”, declară Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România.
Concluzia studiului desfășurat de Kaufland România în parteneriat cu profesori și cercetători ai Academei de Studii Economice validează demersul de cercetare demarat. Rezultatele confirmă că o posibilă soluție care să răspundă la nevoile reale ale generațiilor tinere este învățământul universitar dual, model de program de studii orientat spre practică. În Germania există deja 1592 de programe de studiu dual care funcționează cu succes, în domenii dintre care cele mai căutate sunt: inginerie, științe economice, informatică.
Învățământul universitar dual este un nou model de program de studii orientat spre practică. Acesta, pe lângă o educație academică fundamentată, oferă și oportunitatea dobândirii de experiență profesională relevantă. Mai exact, presupune alternarea contextului de învățare tradițional, teoretic, cu unul practic, în cadrul unei companii. Astfel de programe de studii oferă o șansă reală în construirea din timp a unui plan de carieră pentru studenți, care pot să continue colaborarea în cadrul companiilor și după finalizarea studiilor, minimizând astfel riscul de a absolvi și a intra în șomaj sau a lucra în alt domeniu.
„Rezultatele studiului sunt îmbucurătoare: învățământul dual se profilează ca posibilă ieșire din situația actuală a forței de muncă, cu avantaje pentru toți actorii implicați. Beneficiile sunt multiple, în primul rând pentru studenți. Aici este vorba de încurajarea potențialului tinerilor români, precum și de șansa de a transforma țara într-un hub pentru educație, prin programe de studiu interesante care să atragă și studenți din alte țări. După absolvire, aceștia pot fi integrați cu ușurință în câmpul muncii datorită dimensiunii practice pe care o are sistemul dual”, a declarat conf. univ. dr. Tănase Stamule, Prodecan FABIZ, Academia de Studii Economice București.
„Avem convingerea că inițiativa Kaufland de a introduce în România învățământul universitar dual are un real impact. Mă refer în principal la un lucru de care nu s-a amintit foarte mult până acum: la mindset. La atitudinea celor care ies din școli și facultăți, care vine și de la familii și de la profesori. Am avut la Romanian Business Leaders un speaker internațional care a spus la un moment dat: dacă vreți să creșteți PIB-ul trebuie să investiți în profesori, în profesori și în profesori. Am discutat foarte mult despre învățământul dual și despre legislație și așa mai departe, dar cred că nu trebuie să uităm de investiția în profesori, nu numai la nivel salarial, ci mai ales din punctul de vedere al apropierii lor de industrie”, a spus Dragoș Anastasiu, Președinte, Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România)
Pentru a putea implementa un sistem de învățământ dual la nivel universitar este necesară adoptarea unei reglementări legale care să detalieze drepturile și obligațiile tuturor persoanelor implicate, precum și modul de desfășurare a acestui tip de învățământ. O eventuală reglementare a învățământului dual universitar ar putea avea ca punct de plecare dispozițiile relevante existente la nivelul învățământului dual preuniversitar, dar și cadrul legal din alte state a căror legislație include o reglementare detaliată a învățământului dual inclusiv la nivel universitar.