Care sunt cele mai notabile realizări din 2023 şi cum s-au reflectat acestea asupra misiunii companiei de a construi o Românie fără fum?
A fost un an efervescent, un an memorabil, în care am luat decizii importante de business şi am avut parte de multe provocări. A fost anul în care am lansat noi produse pentru fumătorii adulţi care continuă să fumeze, cu tehnologii mai performante, cum este IQOS ILUMA. Din perspectivă de business, IQOS rămâne lider pe segmentul produselor din tutun care nu implică ardere.
În 2023, am sărbătorit şi 30 de ani de când Philip Morris International a intrat pentru prima data pe piaţa locală. Astăzi suntem într-o călătorie în care mai avem mulţi, mulţi paşi de făcut în drumul nostru de a construi o Românie fără fum. Şi ca să închei răspunsul la întrebarea dumneavoastră într-o notă personală, anul care s-a încheiat a însemnat întoarcerea acasă, după 20 de ani de carieră internaţională. Mă bucur să pot da înapoi ceva din ce am învăţat în aceşti ani!
Care este cuvântul care caracterizează cel mai bine anul 2024 pentru Philip Morris România?
Transformare. Astăzi, peste jumătate de milion de români au făcut tranziţia către produsele noastre care încălzesc tutunul fără să îl ardă şi au ales o alternativă mai bună la continuarea fumatului.
Philip Morris International este o companie de top din industria tutunului care, printr-o mişcare revoluţionară, şi-a propus să construiască acest viitor fără fum. Suntem pe deplin angajaţi în construirea unui viitor în care ţigările să nu mai fie prezente, în beneficiul celor peste un miliard de fumători din întreaga lume, dar mai ales pentru cei aproape 4 milioane de fumători adulţi din România.
În 2024, continuăm să accelerăm transformarea, să dezvoltăm capacităţile de producţie în fabrica noastră din Otopeni, să oferim noi locuri de muncă şi să creştem nivelul exporturilor. Suntem parteneri de încredere ai statului român şi în fiecare an contribuim la dezvoltarea sustenabilă a economiei locale. Acest lucru nu se întâmplă fără implicarea colegilor noştri, ei sunt forţa care ne ajută să construim o Românie fără fum.
Ce obiective prioritare se regăsesc în agenda dvs. în următoarele 12 luni?
2024 este anul în care cea mai recentă investiţie în fabrica din Otopeni, de peste 130 milioane de dolari devine realitate. Astfel, ne asigurăm că avem aici, în plan local, una dintre cele mai moderne unităţi de producţie din lume.
Un alt obiectiv esenţial este ca informaţiile verificate ştiinţific să ajungă la fumători. Dorinţa noastră este să reducem pe cât posibil, prin campanii de informare constante, reticenţa fumătorilor în privinţa produselor alternative fără fum. Este important ca ei să ştie că arderea este problema şi că atunci când o ţigară este aprinsă, acest proces de combustie produce aproximativ 6.000 de substanţe chimice. Aproximativ 100 dintre aceste substanţe au fost identificate ca fiind dăunătoare sau potenţial dăunătoare şi pot fi cauza principală a bolilor asociate fumatului. Însă, atunci când elimini arderea, aşa cum se întâmplă în cazul produselor care doar încălzesc tutunul, nivelul acestor substanţe toxice este redus semnificativ.
Conform Reuters, 2024 este anul în care lumea se adaptează la o nouă ordine economică, dar este şi un an electoral istoric. Care sunt provocările la care vă aşteptaţi pentru compania dumneavoastră?
Nu este prima dată când discutăm despre o nouă ordine economică sau dacă vrem să extindem şi mai mult contextul, despre o nouă ordine mondială. Lumea în care trăim şi muncim se schimbă constant, e iluzoriu să credem că menţinerea unui status quo, indiferent care ar fi acesta, poate să fie o soluţie pe termen lung. În acest context, răspunsul pe care îl propunem noi are la bază concepte ca agilitate, flexibilitate şi dezvoltare continuă. Valorile noastre rămân neschimbate şi vom continua să investim fără rezerve în strategia unui viitor fără fum. Totodată, rămânem atenţi la evoluţia mediului extern organizaţiei, capabili să ne adaptăm şi să găsim cele mai bune soluţii în funcţie de context.
În ceea ce priveşte operaţiunile Philip Morris International în România, pot să afirm că vom continua investiţiile în dezvoltarea fabricii din Otopeni şi sperăm că, în ciuda unui an turbulent la nivel global, România va avea în continuare o stabilitate şi predictibilitate legislativă şi fiscală atât de necesare mediului de afaceri . Această investiţie suplimentară, aşa cum spuneam, ne va ajuta să creştem volumele exporturilor de produse din tutun încălzit la nivel global şi va consolida poziţia României în topul global al centrelor de fabricaţie a produselor fără fum.
Care sunt principalele arii în care Philip Morris România continuă să investească?
Vă spuneam despre cea mai recentă investiţie suplimentară de peste 130 milioane dolari. Aceasta completează investiţiile din anii precedenţi, iar suma totală ajunge la 730 de milioane de dolari. Fabrica din Otopeni se va transforma în continuare, vom adăuga linii noi de producţie menite să susţină atât misiunea companiei, cât şi economia românească.
Sigur, o transformare atât de profundă nu are cum să fie implementată fără investiţii în angajaţi. Dorim să oferim un loc de muncă care să fie atractiv pentru aceştia şi în care să poată să se dezvolte, atât la nivel personal, cât şi profesional, şi să aibă cariere de care să fie mulţumiţi şi care să îi provoace. Aşa cum spuneam, cu fiecare nouă investiţie ne-am propus să modernizăm fabrica cu noi linii de producţie, să investim în oamenii noştri, să îi motivăm să dezvolte noi aptitudini şi să devină mai performanţi şi să contribuim pozitiv la economia României.
Care sunt principalii factori care încetinesc progresul şi eliminarea ţigărilor şi în ce măsură sunt dispuşi fumătorii români să renunţe la ţigări?
O posibilă cauză este nivelul ridicat de dezinformare despre care vă vorbeam. În plus, pentru o mai bună înţelegere şi clarificare, ar fi extrem de utile o serie de dezbateri împreună cu autorităţile şi reprezentanţii comunităţii medicale, pe baza ştiinţei la care ne raportăm. Realitatea ne arată că, din păcate, suntem în continuare una din cele patru ţări membre ale Uniunii Europene în care incidenţa fumatului este încă în creştere. Astăzi avem aproximativ 4 milioane de fumători români, iar noi credem că aceştia merită soluţii fundamentate ştiinţific, care să-i îndepărteze de ţigări.
Tutunul încălzit reprezintă o categorie de produse relativ nouă în România, care aici s-a dezvoltat într-un ritm mai lent decât în alte pieţe. Una dintre cele mai mari provocări de business pe care le avem la nivel de industrie este faptul că produsele din tutun şi cu nicotină ar trebui taxate în funcţie de riscurile la care acestea îi expun pe consumatori. Deoarece ţigaretele sunt cea mai utilizată formă de consum al nicotinei, dar şi cea mai dăunătoare, ar trebui să fie impozitate cu cel mai ridicat nivel şi semnificativ mai mult decât produsele inovatoare, care nu implică arderea tutunului. Aşa arată politicile fiscale prezente în statele dezvoltate, acolo unde politicile pragmatice au rolul de îmbunătăţi vieţile oamenilor şi de reducere a incidenţei fumatului