Interviu cu Mircea Scăunaşu, Directorul General al Philip Morris România
Reporter: Care este evoluţia companiei şi cum vedeţi piaţa tutunului în acest moment?
Mircea Scăunaşu: În 2024 am sărbătorit 10 ani de când Philip Morris International (PMI) a lansat IQOS, primul dispozitiv care nu arde tutunul şi cel care a deschis calea altor produse inovatoare din categoria produselor fără fum. Această aniversare a reprezentat ocazia potrivită de a reitera angajamentul de a construi un viitor fără fum. Acest angajament este unul ambiţios şi nu lipsit de provocări, atât în România, cât şi la nivel global. În plus, am continuat să investim în fabrica noastră din Otopeni şi în dezvoltarea produselor fără fum, să inovăm şi să lansăm noi produse. Investiţiile în această unitate de producţie au ajuns la peste 730 milioane de dolari în 2024.
De altfel, 92% din producţia fabricii este destinată exportului în 54 de pieţe de pe cinci continente. Dintre acestea, Japonia merită menţionată în mod special, deoarece este una dintre cele mai exigente pieţe la nivel global şi, totodată, una dintre principalele noastre destinaţii. În 2023, exporturile de tutun încălzit din România către Japonia au atins 594 milioane de euro şi au contribuit la echilibrarea balanţei comerciale a ţării noastre, mai ales în contextul deficitului comercial în creştere. Aproape 42% din exporturile totale de produse din tutun încălzit între 2017 şi 2023 au fost direcţionate către Japonia, ceea ce subliniază importanţa strategică a acestui parteneriat comercial. Toate acestea demonstrează că Philip Morris România este şi va fi în continuare un partener de încredere al statului în ceea ce priveşte investiţiile, dar şi taxele plătite către bugetul de stat.
În ceea ce îi priveşte pe cei patru milioane de fumători români, aceştia au dreptul la informaţii corecte şi fundamentate ştiinţific despre alternativele inovatoare fără fum, precum şi acces la ele. Mai sunt multe de făcut în ceea ce priveşte informarea şi diferenţierea produselor în funcţie de riscuri, dar noi suntem aici pentru a sprijini fumătorii adulţi să ia decizii în cunoştinţă de cauză.
Reporter: Cum caracterizaţi legislaţia din domeniu?
Mircea Scăunaşu: Compania noastră şi industria, în ansamblu, trec printr-o transformare profundă, iar inovaţia reprezintă temelia pe care ne-am propus să construim un viitor fără fum, în care ţigările vor fi înlocuite cu alternative mai puţin dăunătoare la fumat. Această misiune pe care ne-am asumat-o nu se limitează doar la dezvoltarea tehnologică, ci presupune şi un angajament ferm faţă de ştiinţă şi transparenţă.
Pentru ca produsele inovatoare dezvoltate de compania noastră să aibă impactul dorit, este important ca autorităţile de reglementare din România, dar şi cele de la nivel european să asigure un cadru legislativ adecvat, care să permită dezvoltarea acestor inovaţii şi accesul fumătorilor adulţi, care altfel ar continua să fumeze, la aceste inovaţii. Ele au impact atât la nivel economic, cât şi la nivelul sănătăţii publice. După cum spuneam, din 2017, am investit peste 730 de milioane de dolari în fabrica din Otopeni, cu două obiective în minte. Primul este acela de a oferi celor aproximativ patru milioane de fumători români şansa de a lua o decizie informată, bazată pe ştiinţă, şi de a renunţa la ţigări în favoarea unor produse fără fum care, deşi nu sunt complet lipsite de riscuri, reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului. Al doilea, la fel de important, este oportunitatea de a susţine economia României şi de a poziţiona ţara noastră ca un reper pe harta globală a inovaţiei.
Însă, pentru a putea continua pe acest drum, predictibilitatea legislativă şi un cadru fiscal echilibrat care să favorizeze inovaţia sunt decisive. Pentru noi, este esenţial să operăm într-un mediu economic stabil, echitabil şi corect, care să susţină toţi actorii economici în eforturile lor de a aduce valoare adăugată economiei locale şi globale.
Reporter: Ce investiţii aţi făcut în acest an în segmentul produselor bazate pe tutun încălzit şi ce aveţi în plan, în următorii ani, în acest domeniu?
Mircea Scăunaşu: Am continuat procesul de retehnologizare a fabricii Philip Morris România din Otopeni ca urmare a investiţiei suplimentare de 130 de milioane de dolari anunţată în 2023. Transformarea acestei fabrici dintr-o unitate de producţie a ţigaretelor într-una de producţie pentru consumabile din tutun pentru IQOS şi alte dispozitive care nu ard tutunul susţine misiunea companiei de a construi o Românie fără fum, cât şi economia ţării noastre. Investiţiile continue în retehnologizare şi modernizare au permis îmbunătăţirea semnificativă a capacităţilor de producţie şi demonstrează rolul strategic al acestei fabrici pentru economia românească, dar şi pentru Philip Morris International.
Investiţiile făcute de Philip Morris International în dezvoltarea produselor fără fum au permis extinderea acestei categorii cu noi produse care încălzesc tutunul şi nu îl ard, ultimul dintre ele fiind dispozitivul ILUMA i Prime. Am lansat acest dispozitiv ca urmare a sugestiilor venite de la consumatori şi pentru a răspunde nevoilor acestora de a avea acces la produse inovatoare, fundamentate ştiinţific. Ţara noastră este a cincea piaţă în care se lansează ILUMA i Prime, ceea ce demonstrează din nou rolul central pe care îl ocupăm în strategia PMI de a construi un viitor fără fum.
Philip Morris International şi-a propus să fie un catalizator pentru schimbare. Curajul, viziunea şi perseverenţa sunt atribute care ne caracterizează. Ele ne fac să fim încrezători că putem schimba lumea cu ajutorul produselor fără fum pe care le-am dezvoltat ca urmare a unor investiţii totale de peste 12,5 miliarde de dolari, realizate până acum la nivel global. Continuăm să inovăm şi să lansăm noi produse, cu scopul final de a construi un viitor fără fum.
Reporter: Care este gradul de penetrare a produselor fără fum în rândul populaţiei şi cum evoluează cererea din acest segment de piaţă?
Mircea Scăunaşu: România a fost a patra piaţă în care PMI a lansat IQOS, dispozitivul care încălzeşte tutunul fără să îl ardă. Din momentul lansării până în prezent, numărul utilizatorilor acestui produs a crescut în mod constant şi a ajuns la peste o jumătate de milion de fumători.
Totuşi, după aproape zece ani de promovare a acestor produse alternative, categoria produselor fără fum are încă o pondere mică pe piaţă dacă ne raportăm la numărul fumătorilor adulţi, adică patru milioane de fumători. Ţigările vor putea fi înlocuite cu produse inovatoare fără fum doar dacă aceşti fumători adulţi vor avea acces la informaţii corecte şi la produse fundamentate ştiinţific. Gradul de dezinformare continuă să fie foarte mare, iar rolul nostru este să le explicăm fumătorilor că arderea tutunului este problema şi că există alternative inovatoare care nu ard tutunul. Este important de ştiut că principala cauză a riscurilor pe care fumatul le prezintă pentru sănătate o reprezintă nivelurile ridicate ale compuşilor nocivi şi potenţial nocivi care rezultă în urma arderii tutunului.
Între timp, PMI a extins categoria produselor fără fum, care include acum, printre altele, şi tutunul încălzit şi pliculeţele cu nicotină pentru uz oral, toate susţinute de cercetare ştiinţifică şi inovaţie. Continuăm să inovăm pentru a le oferi fumătorilor adulţi produse fundamentate ştiinţific, care răspund nevoilor lor diverse şi reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului.
Reporter: Cum caracterizaţi contrabanda cu tutun şi ce acţiuni a întreprins compania în acest an pentru combaterea ei?
Mircea Scăunaşu: În 2023, România a înregistrat din nou un minim istoric în privinţa consumului ilicit de ţigări, conform celui mai recent raport KPMG. Cu o medie anuală de 5,8%, ţara noastră este, pentru al doilea an, un exemplu pozitiv la nivel european în ceea ce priveşte scăderea comerţului ilicit de ţigări. Iar acest lucru se datorează politicii de reducere a efectelor nocive ale tutunului, a integrării celor mai bune practici de combatere a comerţului ilicit, dar şi unei politici publice fiscale predictibile, de creştere moderată a accizelor.
Pentru a combate comerţul ilicit în continuare, suntem preocupaţi de întărirea securităţii la frontierele României, precum şi la frontierele externe ale Uniunii Europene. Lucrăm îndeaproape cu Poliţia de Frontieră, căreia i-am donat în aprilie 2024, prin programul PMI Impact, două drone de supraveghere în valoare de aproape 700.000 de dolari. Dronele vor fi folosite în zonele greu accesibile de la graniţele ţării, cu scopul combaterii comerţului ilicit.
Într-un mediu de reglementare în care consumul ilicit de ţigări scade, iar guvernele permit dezvoltarea produselor fără fum, un impact pozitiv pe termen lung asupra reducerii prevalenţei fumatului poate fi obţinut. Philip Morris România continuă să susţină autorităţile statului în combaterea comerţului ilicit cu ţigări şi alte produse din tutun.
Reporter: Ce perspective are piaţa tutunului?
Mircea Scăunaşu: Cum va arăta peste un deceniu industria tutunului? Aceasta este o întrebare la care avem răspuns: ţigările vor fi înlocuite în mai multe ţări cu alternative inovatoare la continuarea fumatului. Aşa cum spunea Jacek Olczak, CEO al Philip Morris International, locul ţigărilor este în muzee. Acest lucru este cert, dar în cât timp se va întâmpla depinde de politicile de reducere a fumatului pe care le adoptă fiecare ţară în parte. Industria tutunului de astăzi nu mai este cea de acum 20 de ani şi nici peste zece ani nu va mai fi la fel ca acum. La fel, nici compania noastră nu va mai fi aceeaşi peste zece ani.
Ce ştim sigur este că transformarea companiei noastre continuă, iar cele peste 12,5 miliarde de dolari investite în dezvoltarea, fundamentarea ştiinţifică şi comercializarea produselor fără fum până acum arată că nu dorim să ne oprim aici. Continuăm să inovăm, astfel că peste 1.500 de profesionişti în cercetare şi dezvoltare lucrează la extinderea celui mai avansat portofoliu de alternative fără fum din industrie, în unităţile noastre de cercetare din Elveţia şi Singapore.
Ambiţia de a genera două treimi din profiturile nete totale din produsele fără fum până în 2030, la nivel global, arată clar că suntem angajaţi pe deplin în această transformare. Am făcut paşi importanţi în călătoria noastră către un viitor fără fum, dar mai sunt multe de făcut pentru a crea un impact pozitiv asupra a milioane de fumători adulţi, a celor din jurul lor şi a accelera procesul de renunţare la ţigări.