În urmă cu câțiva ani, la o conferință la care eram invitat să vorbesc despre „modele de management”, am fost rugat să țin locul unui participant care nu a putut fi prezent. După câteva discuții, am decis să vorbesc despre mentorat. Având doar o oră la dispoziție pentru a pregăti materialul de suport, am sintetizat peste 8 ani de experiență în mentorat într-o listă simplă cu „ce trebuie, și ce nu trebuie să fac”. Recent, am revizuit aceste notițe și am creat acest material pe care mă bucur să îl împărtășesc cu voi.
Numele meu este Viktor Gerasymov, Delivery Director la SoftServe, și sper că aceste idei vă vor ajuta să aveți succes atât ca mentori, cât și ca mentees.
SĂ ÎNCEPEM CU CÂTEVA LUCRURI DE BAZĂ DESPRE MENTORAT...
Mentoratul este o colaborare unică între mentor și mentee, fiecare aducând în această relație propriile așteptări, cunoștințe și experiență. Mentorarul se bazează pe relații voluntare; atunci când ambele părți sunt cu adevărat motivate și implicate, rezultatele sunt mult mai eficiente. Cheia unui mentorat eficient este împărtășirea cunoștințelor și a experienței, indiferent de vârstă sau pregătire. Ceea ce contează cu adevărat este ca mentorul să aibă expertiza pe care persoana mentorată dorește să o dezvolte.
Din experiența mea, stabilirea unor obiective clare, facilitarea dezvoltării, mai degrabă decât simpla consiliere, și menținerea unui contact regulat sunt esențiale pentru un mentorat de succes. Empatia este, de asemenea, crucială în construirea unor relații puternice, de susținere.
ACUM, HAI SĂ EXPLORĂM CELE MAI IMPORTANTE 10 LUCRURI PE CARE TREBUIE SĂ LE FACEM PENTRU UN MENTORAT DE SUCCES
1. Află mai întâi care sunt așteptările
Acest lucru ajută la definirea punctului final în care persoana îndrumată dorește să se afle la sfârșitul procesului - punctul B. Având aceste așteptări clar articulate de la început, vei reuși să definești obiectivele dorite și să găsești mentorul potrivit pentru a le acoperi - cel cu experiența adecvată și, mai important, care va fi motivat să aloce timp acoperirii acelor domenii specifice.
De exemplu, aș putea refuza să fiu un mentor dacă mi se cere să acopăr solicitările de bază pe un anumit subiect. Pentru asta, ai putea citi o carte sau un articol, sau să urmezi niște cursuri. Și voi fi bucuros să extind cunoștințele obținute cu acele nuanțe pe care nu le poți obține decât din experiența vieții reale, lucruri care îți vor lua ani de zile să le stăpânești, lucruri care de fapt fac diferența între bine și grozav.
2. Analizează lacunele
Odată ce a aflat care sunt așteptările, un mentor ar trebui să intervieveze persoana mentorată pentru a afla mai multe despre experiența sa actuală. Astfel va înțelege cât de mari sunt decalajele între „acum” și „unde vor să ajungă”, va vedea care sunt zonele care vor necesita mai mult timp pentru a fi acoperite și va estima mai corect eforturilor totale necesare din partea mentorului. Acesta este punctul de plecare - punctul A.
3. Elaborează planul
Odată ce ai stabilit clar punctele de plecare și de sosire, este timpul să elaborezi un plan pentru a trece de la A la B. Enumeră subiectele ce urmează să fie abordate, de preferință prioritizate, etapele și punctele de control. Și ar fi bine să ai totul notat. De prea multe ori, am văzut situații în care lipsa unui plan a dus la distragerea atenției, rezultând o mulțime de timp și efort alocate unor sarcini secundare atât de către mentor, cât și de către cel mentorat, care nu i-au adus cu adevărat mai aproape de punctul B.
4. Adoptă o abordare de facilitare (nu de consiliere)
Unul dintre obiectivele celui mentorat este să învețe să îndeplinească anumite sarcini, cum ar fi analiza datelor de intrare, elaborarea de soluții și punerea lor în aplicare. Prin urmare, persoanele îndrumate ar trebui să învețe cum să efectueze aceste activități pe cont propriu. Dacă un mentor îi spune persoanei îndrumate ce să facă, acesta nu îi permite persoanei îndrumate să dobândească propria experiență.
Prin dezvoltarea propriei experiențe, persoanele îndrumate pot dobândi ceea ce eu numesc flexibilitate situațională - capacitatea de a reacționa rapid la schimbări luând cele mai bune decizii posibile - ceea ce este crucial în mediul aflat în continuă schimbare în care trăim acum.
De asemenea, nu aș sfătui niciun manager sau lider de echipă să practice abordarea care constă în a le spune subordonaților lor ce să facă și cum, ci mai degrabă să stimuleze o poziție activă de analiză și de luare a deciziilor (acesta este însă un subiect pentru o discuție separată).
5. Ascultă și întreabă; întreabă, nu spune
Roagă-ți ucenicii să își explice deciziile și procesul de gândire. Întreabă-i de ce au decis să facă astfel și nu altfel. Care a fost raționamentul? Care a fost procesul decizional? Ce informații au fost utilizate?
Atunci când pui întrebări, ajuți persoana mentorată să aibă o viziune mai largă asupra unei situații, să identifice relații de interdependență, să judece concluziile unor situații pe cont propriu, etc. Sau ar putea fi faptul că persoana îndrumată își poate apăra decizia argumentând-o în mod corespunzător. Evită presupunerile; discută cu ucenicul tău despre asta.
6. Provoacă persoana îndrumată
Dezvoltarea personală (fie că este vorba de sport sau de dezvoltare profesională) vine cu ieșirea din zona de confort - acele situații în care faci ceva ce nu ai mai făcut până acum: alergi puțin mai repede sau mai mult, ridici puțin mai multă greutate, te lupți cu un adversar puțin mai puternic sau rezolvi o sarcină pe care nu ai mai făcut-o până acum.
Cu alte cuvinte, dacă continui să faci ceea ce știi deja să faci, nu poți decât să rămâi la același nivel. În calitate de mentor, îți recomand să oferi provocări persoanei îndrumate cu fiecare sarcină: adăugând mai multă complexitate, amploare, participanți sau condiții, adoptând o gândire mai strategică sau o perspectivă pe perioadă mai lungă, etc.
Printr-o astfel de abordare, nu numai că îi vei ajuta pe ucenicii tăi să își dezvolte noi aptitudini, dar le vei arăta și că nu trebuie să se teamă de necunoscut, deoarece cu o abordare adecvată orice problemă poate fi rezolvată.
7. Menține contactul constant
Contactul regulat este important pentru a menține ritmul de învățare, la fel cum ai avea cursuri obișnuite la școală. Le ai în mod regulat pentru a învăța ceva nou, a exersa, a repeta și a aplica cunoștințele.
Atunci când nu exersezi ceva pentru o anumită perioadă de timp, începi să uiți (dacă ai nevoie de mai multe informații despre acest lucru, te rugăm să mergi și să înveți despre curba uitării).
Un lucru bun pe care îl poți face în calitate de mentor pentru a-ți ajuta ucenicul să își amintească mai mult este să începi fiecare nouă întâlnire cu o scurtă repetare a elementelor discutate în cea anterioară. De asemenea, ar putea fi util să vorbiți despre o situație în care au fost aplicate cunoștințele corespunzătoare și care a fost rezultatul.
8. Acordă sprijinul necesar
Este normal ca persoana îndrumată să nu reușească totul deodată. Pot exista obstacole și eșecuri. Cu toate acestea, este foarte important ca mentorul să arate sprijin în astfel de situații, să încurajeze persoana îndrumată să meargă mai departe, să ajute la analizarea acestor eșecuri, să colecteze lecțiile învățate și să continue să avanseze.
Unii cred că eșecurile chiar ajută la învățarea mai rapidă, deoarece nimănui nu-i place să aibă probleme. Astfel, cel mai probabil, data viitoare, vor fi mai proactivi în a face totul pentru a evita acele probleme.
9. Sărbătorește victoriile
Să privim micile victorii ca pe orice lucru pe care îl obții pe drumul către obiectivele tale. Ele sunt ca niște praguri pe care le atingi și le depășești în drumul tău spre obiectivul dorit. Obținerea a tot mai multe victorii arată progres, iar concentrarea asupra progresului ne ajută să vedem unde să ne depunem eforturile în continuare pentru a continua să ne îndreptăm spre obiectiv. Victoriile mici ne fac să mergem înainte și ne pot ajuta să evităm procrastinarea.
Prin urmare, puterea provenită din sărbătorirea victoriilor mici ca unul dintre principalii factori de motivare nu este supraestimată. Dacă vrei ca discipolul tău să rămână interesat de învățare, ajută-l să își vadă progresul - ajută-l să recunoască acele mici realizări.
10. Fii empatic
Toți oamenii sunt diferiți: gândesc, se comportă și arată diferit. Toate aceste diferențe pot uneori îngreuna înțelegerea reciprocă. Empatia ne permite să depășim aceste diferențe și să construim relații de mai bună calitate între mentor și mentee.
Empatia te ajută să înțelegi punctul de vedere al persoanei îndrumate, iar acesteia îi permite să se simtă în siguranță și, astfel, să fie mai receptivă. Îi ajută pe mentori să ofere un sprijin mai bun și mai relevant, în special atunci când depășesc eșecurile, și cine știe, ar putea deveni factorul cheie în succesul relației de mentorat.
Deși mentoratul oferă satisfacții, există capcane comune care îi pot împiedica eficiența. Recunoașterea și abordarea acestora pot conduce la relații de mentorat mai semnificative.
AȘADAR, IATĂ CÂTEVA DINTRE GREȘELILE COMUNE, PE CARE LE POȚI EVITA APLICÂND PAȘII DE MAI SUS:
1. Să-i spui ucenicului tău ce să facă și cum să o facă
Nu există doi oameni la fel și nu există două situații identice. Prin urmare, chiar și încercarea de a acționa la fel ca altcineva într-o situație doar ușor diferită ar putea produce rezultate total diferite, fără a înțelege măcar cauzele.
2. Nepotrivire
O alăturare nereușită mentor- mentee ar putea duce la imposibilitatea mentorului de a ajuta din cauza lipsei de experiență relevantă sau a lipsei de voință.
3. Absența obiectivelor
Acest lucru pare destul de firesc: „Fără obiective și planuri pentru a le atinge, ești ca o corabie care a plecat fără destinație” - Fitzhugh Dodson.
4. Ignorarea punctelor de control (checkpoints)
Punctele de control sunt foarte importante nu numai pentru a verifica dacă ești pe drumul cel bun cu planul tău, dar și pentru a te asigura că planul și obiectivul tău sunt încă relevante. Și astfel, pentru a face modificările necesare procesului de mentorat.
5. Lipsa implicării
A fi implicat înseamnă a te responsabiliza pe tine însuți; prin urmare, înseamnă menținerea interesului personal pentru cel mai bun rezultat posibil. A nu fi implicat poate însemna că unei persoane pur și simplu nu îi pasă de rezultat.
De asemenea, te rugăm să te gândești la asta dintr-un unghi diferit: dacă nu ești determinat să reușești, poate că ești în mod subconștient determinat să eșuezi.
PROGRAMUL DE MENTORAT LA SOFTSERVE: UN INSTRUMENT DOVEDIT PENTRU DEZVOLTAREA TALENTELOR
Mentoratul a fost o piatră de temelie a dezvoltării talentelor la SoftServe timp de peste 10 ani. Este un instrument extrem de eficient și valoros atât pentru dezvoltarea personală, cât și pentru carieră. Avem peste 800 de mentori activi și, în medie, în fiecare lună se formează aproximativ 40 de noi perechi mentor-ucenic.
Pentru a afla mai multe despre programele de mentorat de la SoftServe, răsfoiește raportul nostru anual SoftServe University Report. De asemenea, poți afla mai multe informații în acest articol: Mentoring in the Workplace.
Nu uita, întotdeauna poți fi parte din ceva mai mare. Împreună, putem realiza lucruri remarcabile.
*Autor: VIKTOR GERASYMOV | DELIVERY DIRECTOR SOFTSERVE